گیم

پلی‌استیشن ۵ هک شد

به تازگی ویدیویی توسط یک کاربر در توییتر منتشر شده که خبر از جیلبریک (jailbreak) شدن کنسول پلی‌استیشن ۵ می‌دهد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ جیلبریک کردن فرآیندی است که در آن با سوءاستفاده از یک سری باگ‌ها، تغییراتی در سیستم عامل یک قطعه سخت‌افزار مشخص از کنسول گرفته تا موبایل انجام می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد تا از محدودیت‌های اعمال‌ شده توسط سازندگان آن فراتر روند و تغییرات نرم‌افزاری مورد نظر خود را پیاده‌سازی کنند. کنسول‌های بازی سابقه‌ای طولانی در هک شدن توسط مصرف‌کنندگان دارند و حتی امروزه می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌ها به کنسول‌های هک شده دسترسی داشته باشید.

در حال حاضر محدودیت‌های مشکل امنیتی به وجود آمده برای پلی‌استیشن ۵ بیشتر از کاربردهای آن است، اما فکر اینکه به چه چیزی می‌تواند منجر به آن شود، برای جامعه‌ی مادسازان قابل توجه است. طبق گزارش‌ها این مشکل در حال حاضر تنها روی کنسول‌هایی که از نسخه‌ی ۴.۰۳ سیستم عامل آن بهره می‌برند، وجود دارد و در این میان فرقی بین نسخه‌های دیسکی یا دیجیتالی وجود ندارد.

این نسخه از سیستم عامل پلی‌استیشن ۵ در اکتبر ۲۰۲۱ در دسترس بود و در دسامبر ۲۰۲۱ با نسخه‌ی ۴.۵۰ جایگزین شد. کنسول‌هایی که دارای نسخه‌های قدیمی‌تر این سیستم عامل هستند نیز ممکن است تحت تأثیر این مشکل امنیتی قرار گیرند، اما برای انجام این کار باید تغییراتی اعمال شود. هکری که این مشکل امنیتی را کشف کرده به کاربران احتمالی در مورد بی‌ثباتی آن هشدار داده و بیان کرده که فقط در ۳۰ درصد مواقع کار می‌کند.

اختیاراتی که پس از هک کنسول در اختیار شما قرار می‌گیرد، در حال حاضر آنقدرها هم که برخی از طرفداران ممکن است انتظار داشته باشند، گسترده نیست. در کنار مزیت‌های روت، دسترسی به تنظیمات اشکال زدایی سیستم (Debug) را در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که مجموعه‌ای از تنظیمات است که چندان به درد کاربران معمولی نمی‌خورد. از طرفی به نظر می‌رسد که با سوء استفاده از این مشکل امنیتی، امکان نصب فایل‌های مختلف بازی وجود خواهد داشت. با این حال، یک محدودیت  بزرگ در این زمینه وجود دارد زیرا امکان اجرای این فایل‌ها در حال حاضر وجود ندارد. در واقع کسانی که پلی‌استیشن ۵ خود را در حال حاضر با مشکل امنیتی ذکر شده هک می‌کنند، نمی‌توانند بازی‌هایی را که به صورت غیر قانونی نصب کرده، تجربه کنند.

بنابراین قضیه‌ی هک پلی‌استیشن ۵ در حال حاضر منتفی است و بدون شک سونی نیز در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل را رفع خواهد کرد. هرچند هکرها هیچوقت دست از سر این کنسول بر نخواهند داشت. در نهایت گفتنی است که حتی در صورت هک این کنسول و استفاده از ویژگی‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، شما نه تنها از بازی آنلاین محروم خواهید شد بلکه ممکن است که اطلاعات خود را در معرض خطر قرار دهید. از طرفی هک کردن کنسول در برخی از کشورها حتی می‌تواند به جریمه و زندان منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا