فناوری اطلاعات

پاداش میلیون دلاری تیم کوک برای قرارداد ۱۰ ساله با اپل

تیم کوک، مدیر عامل اپل قرار است به‌زودی آخرین مرحله از پاداش خود را به‌عنوان مدیر عامل اپل دریافت کند. او ۱۰ سال پیش طی قراردادی جایگزین استیو جابز فقید شد و طی همین قرارداد باید این پاداش را دریافت کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در سال ۲۰۰۹، جابز به‌ صورت موقت از مدیر عاملی شرکتی که خودش تأسیس کرده بود کناره‌گیری کرد. با توجه به کاهش وزن محسوس او، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند او به بیماری سختی مبتلا شده باشد.

او به کارمندان اپل گفته بود که در ماه ژوئن بازمی‌گردد و از تیم کوک به‌عنوان جایگزین خود نام برده بود. اما بازگشت جابز خیلی به درازا نکشید و پس از آن هم مدت کوتاهی در سمت مدیر عاملی باقی ماند. سرانجام در اوت ۲۰۱۱ او کاملا از این مقام کناره‌گیری کرد و دوباره از تیم کوک به‌عنوان گزینه‌ی جانشینی خود نام برد.

با وجود تمام تردیدهایی که در ابتدا مطرح شده بود، پس از یک دهه می‌بینیم که اعتماد جابز به تیم کوک و انتخاب او به‌عنوان مدیر عامل به‌خوبی جواب داده و اکنون اپل حتی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان هم باارزش‌تر است.

با توجه به گزارشی که بلومبرگ در هفته‌ی جاری منتشر کرده است، مدیر عامل فعلی اپل به‌زودی ۵ میلیون سهم از سهام این شرکت را به‌عنوان پاداش دریافت خواهد کرد که ارزش فعلی آن ۷۴۰ میلیون دلار است.

کوک برای اینکه بتواند چنین پاداشی را دریافت کند باید به‌ گونه‌ای شرکت را مدیریت می‌کرد تا بازگشت سرمایه‌ی سهام اپل در سه سال گذشته بتواند حداقل دو سوم از بازگشت سرمایه‌ی سهام‌های حاضر در S&P 500 را پشت سر بگذارد. طبق قراردادی که کوک به‌عنوان مدیر عامل با اپل امضا کرد، او در صورت تحقق این موضوع می‌تواند حداکثر مبلغ ذکر شده در قرارداد را به‌عنوان پاداش دریافت کند.

کمتر از دو ماه پس از استعفا از سمت مدیر عاملی، جابز به دلیل ابتلا به سرطان پانکراس درگذشت. در ابتدا، مدیران اپل برای هر حرکتی به این فکر می‌کردند که «اگر استیو بود چه‌ کار می‌کرد؟»، اما کوک در طول این سال‌ها با مدیریت بی‌نقص خود توانست همه چیز را به بهترین شکل به پیش ببرد.

البته که او اقداماتی هم انجام داد که با ایده‌های جابز در تضاد بود، مانند افزایش ابعاد نمایشگر گوشی‌ها. همچنین با اضافه کردن اپل پنسل و کیبورد به بعضی نسخه‌های آیپد، کاربرد این تبلت‌ها را به‌طور کل متحول کرد.

در دوران مدیریت کوک، سهام اپل رشدی ۱۱۰۰ درصدی را تجربه کرد که آن را به اولین کمپانی آمریکایی عرضه‌ شده به‌ صورت عمومی با ارزش بیش از یک تریلیون دلار تبدیل کرد. این اتفاق در سال ۲۰۱۸ رخ داد، اما تنها دو سال زمان نیاز بود تا اپل یک تریلیون دلار دیگر بر ارزش خود بیافزاید به رکورد ۲ تریلیون دلار برسد.

البته در دوران مدیریت او تمامی محصولات اپل موفق ظاهر نشدند. پد شارژر بی‌سیم ایرپاور با وجود معرفی، هیچ‌گاه به بازار عرضه نشد. اسپیکر هوشمند هوم‌پاد هم موفقیت چندانی کسب نکرد و عملکرد نسخه‌ی مینی آن کمی بهتر است. اما این به هیچ وجه به معنی ناکارآمد بودن کوک نیست؛ حتی استیو جابز افسانه‌ای هم در پروژه‌ی نیوتون با شکست مواجه شد.

تحت مدیریت کوک ۶۰ ساله، این کمپانی اپل واچ و ایرپادها را معرفی کرد که اکنون پرفروش‌ترین محصولات در رده‌ی خود به شمار می‌آیند. همچنین در سال‌های آینده با دو هدست متفاوت روبه‌رو می‌شویم که پاسخ اپل به گوگل گلس و هدست‌های واقعیت ترکیبی خواهند بود.

آقای مدیر عامل با تمرکز به‌جا بر سرویس‌های اپل توانست در این بخش هم این غول آمریکایی را به یک شرکت پیش‌رو در زمینه‌های مختلف تبدیل کند. اپل موزیک، اپل تی‌وی‌ پلاس، اپل نیوز پلاس، اپل آرکید و اپل فیتنس پلاس تنها بخشی از این سرویس‌های پرطرفدار هستند. این بخش با تمرکز به ارائه‌ی خدمات متفاوت به حدود یک میلیارد کاربر آیفون در جهان، سود خوبی را نصیب اپل می‌کند.

همچنین این کمپانی سال گذشته و هم‌زمان با معرفی آیفون ۱۲ از ویژگی جدیدی به‌عنوان مگ‌سیف رونمایی کرد که امکان اتصال لوازم جانبی مختلف به گوشی به‌ صورت مغناطیسی را به کاربران ارائه می‌کند و پتانسیل خوبی برای درآمدزایی از تولید و فروش لوازم جانبی خواهد داشت.

با توجه به آینده‌ی درخشانی که برای اپل متصور هستیم، بعید است تیم کوک به این‌ زودی به فکر کناره‌گیری از سمت مدیریت این شرکت باشد. او در مارس ۲۰۱۹ گفته بود که محصولات جدید اپل هوش از سرتان خواهند برد و مشخص است برنامه‌ی منسجمی برای آینده‌ی شرکت تحت کنترلش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا