موبایل

هواوی پتنت یک گوشی رول‌شونده را ثبت کرد

این‌طور که به نظر می‌رسد، هواوی قصد دارد در آینده‌ای نزدیک از یک گوشی رول‌شونده رونمایی کند چون امروز پتنتی از آن هم منتشر شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند اصلا وضعیت خوبی ندارد چرا که دو سالی هست که به‌شدت به خاطر تحریم‌ها تحت فشار قرار دارد. اما با این حال هنوز تسلیم نشده است و گوشی‌های متعددی را از زمان تحریم تاکنون راهی بازار کرد. اگرچه وضعیت فروش این گوشی‌ها به خاطر بود سرویس‌ها و خدمات گوگل اصلا خوب نیست و بیشتر در خود چین شاهد فروش محصولات هواوی هستیم اما شرکت چینی باز هم به ادامه‌ی روند امیدوار است و می‌خواهد با سیستم‌عامل اختصاصی و تراشه‌های ۴G، به رقابت با بزرگانی چون سامسونگ، اپل و شیائومی بپردازد.

هواوی در حال حاضر از لحاظ فروش گوشی هوشمند در رتبه‌ی هفتم قرار دارد و این اصلا چیزی نیست که از آن انتظار داشته باشیم. چرا که شرکت چینی سال گذشته توانسته بود از سامسونگ عبور کند و به رتبه‌ی نخست برسد اما فشار تحریم‌ها بیشتر از جذابیت محصولات این شرکت بود. اما نکته‌ی جالب اینجاست که هواوی نه تنها دست از تولید گوشی برنداشت بلکه می‌خواهد یک گوشی رول‌شونده هم تولید کند.

امروز پتنتی از گوشی رول‌شونده‌ی هواوی توسط این شرکت به ثبت رسید که نشان می‌دهد این محصول سه حالت مختلف دارد؛ یک حال بسته و دو حالت باز. در حالت نخست، نمایشگر ۳۵ درصد بزرگ‌تر می‌شود و اگر نمایشگر را بیشتر باز کنید، ۷۰ درصد بزرگ‌تر از اندازه‌ی نمایشگر در حالت بسته می‌شود. در نتیجه گوشی ۶٫۵ اینچی در حالت بسته می‌تواند به یک تبلت ۱۱ اینچی تبدیل شود که بسیار بزرگ‌تر از گوشی‌های تاشوی سامسونگ است.

البته مزیت اصلی در اختیار داشتن یک گوشی رول‌شونده این نیست که یک محصول کوچک، در حد و اندازه‌ی یک گوشی هوشمند به یک تبلت تبدیل شود. به نسبت گوشی‌های تاشو، این نمایشگر دیگر تاشونده نیست و فقط رول می‌شود. بنابراین دیگر خبری از آن چین‌خوردگی آزاردهنده نیست و خب این یک برتری گوشی‌های رول‌شونده به نسبت گوشی‌های تاشو به حساب می‌آید.

پتنتی که هواوی ثبت کرد البته خیلی تصویر واضحی از محصول را به نمایش نمی‌گذارد اما Ts Desinger بر اساس توضیحات موجود در این پتنت و همچنین شایعه‌ها و خبرها، تصویر و ویدیویی از آن طراحی کرد که تصویر را می‌توانید در بالا مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که این تصویر بر اساس توضیحات طراحی شده است و قرار نیست محصول نهایی هواوی در صورت وجود داشتن، چنین طراحی داشته باشد.

هواوی اما با توجه به آنچه می‌بینیم، نمایشگر این گوشی را در قسمت بیرونی تعبیه کرده است. بدین ترتیب این محصول اگر قرار باشد رسما توسط شرکت چینی به این شکلی که شاهد هستیم طراحی شود، قادر نخواهد بود از نمایشگر خود در برابر ضربه‌ها و خط و خش احتمالی مراقبت کند. سامسونگ اما مثلا پتنت یک گوشی رول شونده را به ثبت رسانده بود که به سمت داخل جمع می‌شود. نام این گوشی ظاهرا گلکسی زد اسلاید خواهد بود که فقط از دو حالت بهره می‌برد؛ باز یا بسته. برخلاف نماینده‌ی هواوی که حالت سومی بین باز و بسته دارد، این گوشی یا کاملا باز می‌شود یا کاملا بسته که در هر دو حالت نقاط ضعف و قوت‌هایی وجود دارند. گلکسی زد فلیپ اسلاید هم که پتنت آن چند وقت پیش توسط سامسونگ ثبت شده بود، از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به گوشی هواوی دارد که اکنون پتنت آن را شاهد هستیم.

قبل از اینکه LG بخش موبایل خود را به طور کامل تعطیل کند، سعی داشت یک گوشی رول‌شونده را هم تولید و روانه‌ی بازار کند که البته پروژه‌ی ساخت آن هم‌زمان با تعطیلی کسب و کار موبایل LG به پایان رسید. این گوشی اما طراحی جذابی داشت و با توجه به تیزری که از آن منتشر شده بود، دیده بودیم که نمایشگری ۷٫۴ اینچی کوچک‌شونده داشت. یعنی گوشی در بزرگ‌ترین حالت خود به ۷٫۴ اینچ می‌رسید و کوچک و کوچک‌تر می‌شد. البته هیچ‌وقت این گوشی راهی بازار نشد با اینکه شایعه‌ها حاکی از آن بود که LG با وجود تعطیلی بخش موبایل باز هم این محصول را عرضه می‌کند.

البته نمی‌توان مشکلاتی که در روند تولید این محصول پیش آمد را ندیده گرفت. همان‌طور که گوشی‌های تاشو به خاطر نمایشگر منعطف و نرمی که دارند بسیار شکننده و آسیب‌پذیر هستند، گوشی‌های رول‌شونده هم همین وضعیت را دارند. قطعا اینکه شرکت‌ها هنوز به تولید چنین گوشی‌هایی روی نیاورده‌اند به این خاطر است که فعلا نتوانستند به مشکلات موجود در روند تولید آن غلبه کنند. معمولا هرچه گوشی رول‌شونده بیشتر باز شود، تولید آن هم سخت‌تر خواهد بود.

مزیت گوشی رول‌شونده به نسبت گوشی‌های تاشو علاوه بر عدم چین‌خوردگی این است که دیگر نیازی به دوربین سلفی درون صفحه نیست چرا که روی پنل پشتی گوشی دوربین به اندازه‌ی کافی وجود دارد که کاربر با آن به عکاسی سلفی بپردازد. البته گوشی که هواوی پتنت آن را به ثبت رسانده به خاطر اینکه حالتی بین باز و بسته دارد می‌تواند بدون اینکه نیاز باشد تا آخر باز شود، در ثبت تصاویر سلفی به کاربران کمک کند.

هواوی رول شونده

پتنتی گوشی رول‌شونده‌ی هواوی تحت عنوان «گوشی تاشونده‌ی قابل کنترل با جلوه‌ی صوتی و لرزشی» به ثبت رسید. طبق توضیحات، فناوری که در این محصول بکار گرفته شده است باعث می‌شود کاربران بتواند حتی با ژست‌های حرکتی یعنی با تکان دادن حرکت دست هم بتوانند گوشی را باز کنند و این فوق‌العاده است. علاوه بر این‌ها، می‌توان با لمس یک اسلایدر مجازی در خود نمایشگر هم گوشی را باز کرد.

بازخورد لرزشی هم در کنار جلوه‌ی صوتی زمانی استفاده می‌شود که به کاربر اطلاع دهد گوشی باز شده است یا دارد بسته می‌شود. اینکه گوشی با چه سرعتی باز و بسته می‌شود را هم می‌توان با دو، سه، چهار یا پنج انگشت دست کنترل کرد. یک دوربین این اطلاعات را به سنسور مربوطه ارسال می‌کند و آن سنسور هم تعیین می‌کند گوشی با چه سرعتی باز و بسته شود.

در حال حاضر هیچ اطلاعی از این بابت نداریم که هواوی می‌خواهد گوشی رول‌شونده خود را چه زمانی رونمایی یا راهی بازار کند. همچنین اصلا مشخص نیست اصلا چنین طرحی واقعا به واقعیت تبدیل شود چون پتنت‌‌های زیادی معمولا ثبت می‌شوند اما محصولات کمی به واقعیت تبدیل می‌شوند. بنابراین باید کمی بیشتر منتظر بمانیم و ببینیم چه خبری پیرامون این موضوع منتشر خواهد شد. فعلا که وضعیت هواوی اصلا خوب نیست و باید دید چه پیش خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا