فناوری اطلاعات

حذف روبیکا از گوکل پلی

گوگل پلی چند روز قبل با انتشار اعلانی برای کاربران اعلام کرد که برنامه روبیکا از اطلاعاتی شخصی آن‌ها سو استفاده می‌کند و به جاسوسی از اطلاعاتی نظیر پیامک‌ها، تصاویر، فایل‌های صوتی و تاریخچه تماس‌ها می‌پردازد. گوگل پلی از کاربران درخواست دارد این برنامه را از دستگاه خود حذف کنند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ سپر دفاعی گوگل پلی که آن را با عنوان Play Protect می‌شناسیم امروز با انتشار اعلانی برای کاربران روبیکا هشدار داد که این برنامه از اطلاعات شخصی آن‌ها سو استفاده می‌کند. همچنین کاربرانی که این برنامه را بر روی دستگاه‌های خود نصب دارند در صورت مراجعه به بخش Play Protect و اسکن کردن برنامه‌های خود می‌توانند این پیغام را مشاهده کنند. در صورتی که کاربر این برنامه نباشید نیز در هنگام دانلود و نصب این برنامه با این اخطار روبرو خواهید شد.

در بخشی از پیغام نمایش داده شده توسط سرویس گوگل پلی آمده است: «این برنامه در تلاش است از اطلاعات شخصی شما همچون پیام‌های SMS، تصاویر، فایل‌های صوتی ضبط شده یا تاریخچه تماس‌های شما جاسوسی کند». گوگل پلی همچنین به کاربران خود هشدار داده است که اگر این برنامه و سازنده آن‌ را هم می‌شناسید بازهم از آن استفاده نکنید و حتی آن را از دیگر منابع نیز دریافت و نصب نکنید.

به این ترتیب باید گفت که اطلاعات رد و بدل شده در قالب برنامه روبیکا از سوی گوگل مشکوک اعلام شده است. باید توجه داشت که منبع دسترسی و نصب این برنامه تفاوتی در ماهیت فعالیت آن ندارد و روبیکا در پلتفرم خود مشغول انجام فعالیت‌هایی است که گوگل آن را به مثابه جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران تلقی می‌کند. به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود روبیکا را سریعاً از دستگاه خود پاک کرده و حداقل تا روشن شدن موضوع و انتشار توضیحات تیم پشتیبان این برنامه، آن را نصب نکنند.

در راستای انتشار این پیام هشدار از سوی گوگل پلی، روبیکا بیانیه‌ای را منتشر کرد که می توانید آن را در زیر بخوانید:

از صبح امروز ۶ام آبان‌ماه ١۴٠١، سپر ایمنی گوگل اخطاری برای برخی از کاربران روبیکا ارسال کرده‌است. ما در تلاشیم از طریق ارتباط با گوگل‌پلی درباره جزئیات این اعلان اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

این اتفاق درحالی رخ داده است که روبیکا به تازگی آپدیت جدیدی منتشر نکرده‌ و دسترسی‌های پیشین خود را نیز تغییر نداده و این دسترسی‌ها هم کاملا متعارف و مشابه سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

با توجه به اقبال گسترده کاربران به روبیکا که شاهد آن ارسال روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون پیام یکتا توسط نزدیک به ۳۵ میلیون کاربر فعال در ماه اخیر از میان نزدیک به ۵۰ میلیون نصب فعال است، احتمال وجود انگیزه‌های سیاسی در این اقدام بیش از پیش تقویت می‌شود. هجمه‌ای که به تازگی توسط اپل و به بهانه‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرا شده بود.

مطابق آنچه در بیانیه قبلی روبیکا اعلام کردیم، از اعمال محدودیت به دلایل سیاسی و امنیتی برای دسترسی کاربران به سرویس‌های بین‌المللی حمایت نمی‌کنیم اما تلاش پلتفرم‌های بین‌المللی برای ایجاد محدودیت برای کاربران ایرانی را هم برخلاف ادعاهایشان می‌دانیم.

ما هم‌اکنون درحال بررسی شرایط فنی هستیم و پس از کسب اطلاعات بیشتر جزییات جدید این اتفاق را اطلاع‌رسانی خواهیم‌ کرد.

پس از انتشار این بیانیه روبیکا در توییتی از گوگل درخواست کرده مستندات سپر ایمنی را ارسال کند. در متن این توییت خطاب به گوگل آمده:

همانطور که می‌دانید روبیکا این مدت آپدیت جدیدی نداشته و در سطح دسترسی این‌ اپلیکیشن به اطلاعات کاربران در گوشی هم تغییری ایجاد نشده است. علاوه بر این در لایه دسترسی هم درخواست متفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده است. لذا لطفا مستنداتی که برای هشدار سپر ایمنی اعلام کرده اید را در اختیار ما بگذارید.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به اقدام گوگل پلی در حذف روبیکا گفت که ایران جزء کشورهای توسعه یافته در زمینه اپلیکیشن ها در حوزه های اقتصادی، دیجیتال و هتلینگ محسوب می شود.

وی اعلام کرد حذف دو اپلیکیشن  ایرانی در اندروید توسط گوگل در حالی که ۳۵ میلیون کاربر از آن استفاده می کنند برخلاف قوانین این شرکت است.

فیروزآبادی افزود: گوگل در هنگام نصب اپلیکیشن روبیکا پیام نا ایمن بودن را ارسال می‌کند که این برخلاف قوانین است. زیرا اپلیکیشن‌های پیام رسان در ابتدای نصب از مخاطب برای دسترسی به گالری اجازه می گیرند و در همین خصوص گوگل عمداً ایراد گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا