فناوری اطلاعات

نحوه ساخت و خرید و فروش NFT

NFT (ان اف تی) روش جدیدی برای کسب درآمد برای بسیاری از هنرمندان و طراحان است. اما نحوه ساخت و خرید و فروش NFT عصر جدیدی را در دنیا کسب و کار در زمینه معاملات آثار هنری رقم زده است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، ان اف تی به‌عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی غیرتکراری برای هر نوع دارایی دیجیتالی صادر می‌شوند. در واقع، NFT یک قرارداد هوشمند است که با استفاده از پلتفرم‌های اپن سورس تنظیم و به‌صورت دیجیتالی مورد استفاده قرار گیرد. پس از نوشتن، می‌توان آن را ذخیره یا به‌طور دائمی در قالب یک رمز در یک شبکه بلاک‌چین مثل اتریوم منتشر کرد.

معمولا NFTها در قالب gif ، Jpeg یا فیلم عرضه می‌شوند. اما در واقع هر دارایی دیجیتالی با توجه به خواست سازنده و طراح آن امکان تبدیل‌شدن به NFT را دارد.

NFT ها می‌توانند مالکیت دارایی‌های دیجیتال را تضمین و دسترسی به جوامع جدید را ممکن کنند و حتی برای ثبت مالکیت اقلام واقعی مورد استفاده قرار گیرند.

ان اف تی ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، راهی منحصر به فرد هستند تا اقلام دیجیتالی کمیاب را بسیار ارزشمند کنند. NFT نشان دهنده مالکیت یک فایل یا آیتم خاص، مانند آثار هنری، ویدیوها، آیتم‌های درون بازی و حتی املاک است و آنها در یک بلاکچین ذخیره می‌شوند.

در این مقاله توکن غیرقابل تعویض را توضیح می‌دهیم و علاوه بر نحوه ساخت و خرید و فروش NFT، به نحوه تشخیص نسخه تقلبی آن می‌پردازیم.

علیرغم برخی نمونه‌های اخیر از سرقت و انتشار اشتباه و هک شدن بازارهای NFT، توکن‌های غیرقابل تعویض برای هنرمندان باقی می‌مانند و اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. گالری‌ها نیاز به نمایش مجموعه‌های NFT را در زندگی واقعی احساس می‌کنند و بهترین نمایشگرهای NFT در حال تولید هستند تا هنر دیجیتال شگفت‌انگیز به نظر برسد.

همچنین باید اذعان داشت که موفقیت بی‌نظیر هنرمندانی مانند بیپل که مجموعه NFT خود را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت، نادر است. بیشتر آثار هنری NFT با قیمت‌های مشابهی به فروش می‌رسند. تفاوت بزرگ اکنون این است که هنرمندان دیجیتال می‌توانند از فروش‌های آینده حق امتیاز کسب کنند.

هزینه‌های زیادی برای تولید، نگهداری و فروش NFT صرف می‌شود. اگرچه برخی از بازارهای ان اف تی اکنون از ضرب NFT بدون هزینه پشتیبانی می‌کنند، جایی که هزینه بر عهده خریدار است و نه سازنده.

با این حال، هنرمندان، تصویرگران و طراحان بیشتر و بیشتر از هر زمان دیگری از فروش NFT درآمد کسب می‌کنند. بر اساس گزارش Nonfungible، بیش از 15 میلیارد دلار فروش اولیه و ثانویه در بلاکچین اتریوم در سال 2021 اعلام شده که نسبت به سال قبل 67 میلیون دلار افزایش یافته است.

با وجود چیزهای زیادی که از ان اف تی به دست می‌آورید، یادگیری اصول اولیه ساخت و فروش NFT ارزش دارد. در زیر شما را به شکل گام به گام راهنمایی می‌کنیم و کمی بیشتر در مورد این بازار، نحوه ساخت و خرید و فروش NFT، رمزنگاری و هر چیزی که باید بدانید صحبت می‌کنیم.

نحوه ساخت و فروش NFT در بازار

پلتفرم‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای ساخت و فروش NFT استفاده کنید. برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های حراج ان اف تی عبارتند از OpenSea، Rarible، SuperRare، Nifty Gateway، Foundation، VIV3، BakerySwap، Axie Marketplace و NFT ShowRoom..

نحوه ساخت و فروش NFT با استفاده از پلتفرم NFT Rarible

پلتفرم‌های پرداخت NFT زیادی نیز وجود دارد که Coinbase، MetaMask، Torus، Portis، WalletConnect، MyEtherWallet و Fortmatic از معروف‌ترین آنها هستند. فرآیند ساخت و فروش NFT با استفاده از پلتفرم NFT Rarible و پلتفرم پرداخت ارز دیجیتال MetaMask را در ادامه ارایه می‌کنیم.

می‌توانید از هر یک از پلتفرم‌های ذکر شده در بالا و بسیاری دیگر از آن‌ها استفاده کنید و در بیشتر موارد، روند مشابهی را دنبال کنید. توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب، هزینه‌های مربوطه را تا حد امکان بررسی کنید.

مرحله اول: خرید ارز دیجیتال برای تامین مالی کیف پول

برای ساخت و فروش NFT به ارز دیجیتال نیاز دارید. برای تمام پلتفرم‌های حراج ان اف تی که در بالا ذکر شد، در جهت ارزش‌دار کردن یک NFT، که فرآیندی است که اثر هنری شما را به یک توکن غیرقابل تعویض تبدیل می‌کند که می‌توانید آن را بفروشید، باید هزینه پرداخت کنید.

در بیشتر موارد، پرداخت باید با ارز دیجیتال انجام شود، به این معنی که قبل از اینکه شانسی برای کسب ارز دیجیتال از طریق فروش NFT از کار خود داشته باشید، باید مقداری از آن را خریداری کنید تا هزینه‌ها را پوشش دهید.

اتر (ETH) رایج‌ترین ارز مورد پذیرش است زیرا ارز دیجیتال بومی پلتفرم بلاکچین منبع باز اتریوم است، جایی که ان اف تی برای اولین بار راه‌اندازی شد. با این حال، برخی از پلتفرم‌ها شروع به پذیرش انواع فرمت‌های پرداخت و ایجاد ان اف تی با استفاده از بلاکچین‌های مختلف کرده‌اند که برخی برای محیط زیست بهتر هستند.

اگر از قبل ارز دیجیتال اتر دارید، باید مطمئن شوید آن را در یک کیف پول دیجیتالی ذخیره کرده‌اید که برای پرداخت (و دریافت) باید به پلتفرم NFT انتخابی خود متصل شوید. اگر ارز ندارید، صرافی‌های ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارد که می‌توانید ETH یا سایر ارزها را بخرید، اما سریع‌ترین و ساده‌ترین گزینه معمولا خرید مستقیم اتر با کیف پول دیجیتالی مورد نظرتان است.

همانطور که اشاره کردیم، گزینه‌های زیادی برای این کار وجود دارد، اما برای نشان دادن این روند، از MetaMask استفاده می‌کنیم که به عنوان افزونه مرورگر و یک برنامه تلفن همراه در دسترس است. اگر ترجیح می‌دهید از سرویس دیگری استفاده کنید، یا از قبل یک کیف پول دیجیتال دارید و می‌دانید چگونه کار می‌کند، مستقیماً به مرحله چهار بروید. در غیر این صورت، در مرحله بعد نحوه تنظیم کیف پول خود و خرید اتر را ارایه می‌کنیم.

مرحله دوم: ایجاد یک کیف پول دیجیتال برای پرداخت هزینه NFT

برای ایجاد یک کیف پول دیجیتال با MetaMask، که برای ساخت و فروش NFT لازم است، باید به سایت آن مراجعه و روی دکمه آبی «دانلود» در بالا سمت راست کلیک کنید. اگر از رایانه استفاده می‌کنید، گزینه نصب افزونه مرورگر را انتخاب کنید، اما یک برنامه تلفن همراه نیز وجود دارد.

از شما خواسته می‌شود تایید کنید که می‌خواهید “یک کیف پول و عبارت seed جدید ایجاد کنید”. در مورد معنای «عبارت اولیه» زیاد نگران نباشید (این عبارت اساساً فهرستی از کلماتی است که اطلاعات بلاکچین را ذخیره می‌کند). گزینه تایید را بزنید، پس از آن به سادگی موافقت با شرایط، ایجاد رمز عبور و راه اندازی برخی اقدامات امنیتی است، سپس حساب خود را راه اندازی خواهید کرد.

مرحله سوم: افزودن ارز دیجیتال به کیف پول خود

هنگامی که کیف پول MetaMask یا هر کیف پول دیجیتالی خود را راه اندازی کردید، باید مقداری اتر به آن اضافه کنید. اگر از قبل پول اتر ندارید، باید اکنون مقداری اتریوم خریداری کنید، بنابراین روی دکمه «خرید» کلیک کنید و گزینه «خرید ETH با Wyre» را انتخاب کنید.

به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که می‌توانید از Apple Pay یا کارت نقدی برای خرید ETH استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر ترجیح می‌دهید فعلا هیچ پولی خرج نکنید، می‌توانید این مرحله را بعدا تکمیل کنید.

اصطلاحات مربوط به دنیای ارزهای دیجیتال می‌تواند این بخش از یادگیری نحوه ساخت و فروش یک NFT را بسیار دلهره آور کند، اما خرید ارز در واقع بسیار آسان است. فقط توجه داشته باشید که مانند بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، ارزش اتر نیز می‌تواند به شدت در نوسان باشد.

فقط در سال 2021، قیمت یک اتریوم از کمتر از هزار دلار به حدود 4700 دلار در زمان نگارش مقاله رسیده است و نوسان بسیاری در راه است. کاملاً ممکن است که قیمت ارز تنها در چند ساعت چند صد دلار نوسان کند.

مرحله چهارم: اتصال کیف پول خود به یک پلتفرم NFT

اکثر کیف پول‌های دیجیتال به روشی مشابه کار می‌کنند. هر کدام را که انتخاب کرده‌اید، باید آن را به پلتفرم NFT که برای فروش ان اف تی استفاده می‌کنید، متصل کنید. در این مقاله ما از Rarible استفاده می‌کنیم، اما بسیاری از پلتفرم‌های ان اف تی دیگر برای انتخاب وجود دارد و این فرآیند معمولا مشابه آنچه در زیر توضیح می‌دهیم خواهد بود.

به سایت Rarible.com مراجعه کنید. در گوشه سمت راست صفحه، دکمه‌ای وجود دارد که روی آن عبارت «اتصال کیف پول» وجود دارد. آنجا کلیک کنید و در صفحه بعدی، از شما اطلاعاتی در مورد کیف پول خواسته می‌شود. پنجره‌ای وجود دارد که به شما امکان می‌دهد کیف پول خود را به Rarible متصل کنید. روی کلید «next»، سپس «connect» کلیک کنید، شرایط خدمات را بپذیرید و تأیید کنید که بالای 13 سال سن دارید.

مرحله پنجم: آپلود فایلی که می‌خواهید به NFT تبدیل شود

اکنون یک کیف پول متصل به اتر برای پرداخت دارید، آماده‌اید که بدانید چگونه یک NFT بسازید و بفروشید. در سایت Rarible روی دکمه آبی «ایجاد» در بالا سمت راست کلیک کنید.

اکنون باید فایل دیجیتالی را که می‌خواهید در NFT بسازید آپلود کنید. Rarible فایل‌های PNG، GIF، WEBP، MP4 و MP3 را تا حجم 30 مگابایت می‌پذیرد.

تنظیمات حراج خود را انتخاب کنید

در قسمت بعدی فرم، باید نحوه فروش آثار هنری NFT خود را انتخاب کنید. سه گزینه وجود دارد. «قیمت ثابت» به شما امکان می‌دهد قیمتی تعیین کنید و NFT خود را فوراً بفروشید؛ به جای گزینه «اکنون خرید کنید» یا گزینه “حراج نامحدود” به افراد امکان می‌دهد تا زمانی که شما یکی از آنها را قبول نکنید، پیشنهادات خود را ارائه دهند. در نهایت، “حراج زمان بندی شده” حراجی است که فقط برای مدت زمان مشخصی ادامه دارد.

در مرحله بعد، گزینه ای برای «باز کردن قفل پس از خرید» دریافت می‌کنید. این به شما امکان می‌دهد که از طریق یک صفحه وب مخفی یا لینک دانلود، نسخه کامل و با وضوح بالا از هنر خود یا مطالب اضافی را به خریدار نهایی ارایه دهید. در زیر آن گزینه گیج‌کننده‌ای با عنوان “انتخاب مجموعه” وجود دارد. این یک سوال بسیار فنی در مورد نحوه راه اندازی بلاکچین است. گزینه پیش‌فرض در اینجا «Rarible» است و توصیه می‌کنیم آن را به همین شکل رها کنید.

مرحله ششم: اضافه کردن توضیحات برای فروش NFT

اکنون می‌توانید عنوان و توضیحاتی را فهرست کنید. برای به حداکثر رساندن شانس فروش NFT شما، باید کمی وقت بگذارید و در مورد این موضوع فکر کنید. سپس از شما خواسته می‌شود در نظر بگیرید که چه درصدی از حق امتیاز را می‌خواهید برای فروش مجدد هنر خود در آینده مطالبه کنید.

مرحله هفتم: پرداخت هزینه فهرست برای فروش NFT

مرحله آخر در یادگیری نحوه ساخت و فروش یک NFT این است که روی “ایجاد آیتم” کلیک کنید و از شما دعوت می‌شود با کیف پول خود ارتباط برقرار کنید تا هزینه را بپردازید. اگر پول کافی در کیف پول خود ندارید، نگران نباشید: لازم نیست دوباره شروع کنید. کافی است روی نماد کیف پول در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید و این گزینه به شما داده می‌شود که مستقیما وجه را در Rarible اضافه کنید.

هشدار

قبل از انجام این کار، ممکن است هزینه ایجاد ان اف تی کم به نظر برسد اما باید بدانید که هزینه‌ چندین برابر چیزی است که در ابتدا پیشنهاد شده است.

اگر شخصی NFT شما را بخرد، باید برای فروش NFT کارمزد به اضافه هزینه تراکنش برای انتقال پول از کیف پول خریدار به کیف پول شما را بپردازید.

به هر حال باید ریسک کنید و منتظر بمانید و ببینید در صورت فروش چقدر هزینه باید بپردازید.

سوالات متداول درباره نحوه ساخت و فروشNFT

NFT ها می‌توانند گیج کننده باشند چرا که اطلاعات کامل و درستی در این زمینه وجود ندارد. اگر می‌خواهید یک NFT بسازید و بفروشید، در زیر چند سوال رایج وجود دارد که ممکن است قبل از ایجاد اولین NFT در ذهن شما نیز ایجاد شود.

minting چیست؟

مانند ارز فیزیکی، «minting» اصطلاحی است که برای فرآیند ایجاد یک ارز و NFT ها در یک بلاکچین استفاده می‌شود. NFT ها معمولا روی اتریوم خرید و فروش می‌شوند.

فرآیند ضرب داده‌ها را در یک دفتر کل عمومی ثبت می‌کند که غیرقابل تغییر و بدون دستکاری است و می‌تواند NFT را در حین انجام معاملات دنبال و ردیابی کند. ضرب کردن معمولاً هزینه دارد.

بلاکچین چیست؟

یک بلاکچین معمولا اینگونه توصیف می‌شود: “یک پایگاه داده توزیع شده که بین گره‌های یک شبکه کامپیوتری به اشتراک گذاشته شده است.” نقطه قوت فناوری بلاکچین این است که امنیت و اعتماد را بدون نیاز به شخص ثالث تضمین می‌کند و به تراکنش‌های داده سرعت می‌بخشد.

داده‌های وارد شده برگشت‌ناپذیر هستند و از دائمی بودن آن اطمینان حاصل می‌کنند. برای NFT ها، به این معنی است که هنرمند می‌تواند NFT خود را ردیابی کند و از درصدی از فروش آینده اطمینان حاصل کند.

آیا به کیف پول رمزنگاری نیاز دارم؟

در بیشتر موارد، بله. در بیشتر موارد، برای خرید یا فروش NFT باید ارز دیجیتال پرداخت کنید. در نتیجه، بیشتر بازارهای NFT از شما می‌خواهند که یک کیف پول رمزنگاری برای ضرب و مبادله NFT ایجاد کنید.

یک کیف پول رمزنگاری رایج MetaMask است، اگرچه Coinbase یک کیف پول امن دیگر است. برخی از بازارهای جدید NFT، مانند Nifty Gateway، امکان استفاده از پرداخت‌های ارزی فیات (دلار آمریکا و غیره) را از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی آغاز کرده‌اند و دسترسی به NFT ها را آسان‌تر می‌کنند.

آیا هر چیزی می‌تواند NFT باشد؟

هر نوع فایل دیجیتالی را می‌توان به عنوان NFT ذخیره کرد. بیشتر بازارها برای آثار هنری دیجیتالی راه‌اندازی شده‌اند، اما اکنون تعداد بیشتری از دارایی‌های ویدیو، بازی و موسیقی پشتیبانی می‌کنند. اقلام فیزیکی نیز اکنون به عنوان NFT دیجیتالی می‌شوند. انتظار می‌رود که NFTها در آینده و بین فضای دیجیتال و فیزیکی وجود داشته باشند.

NFT ها را کجا می‌توان می‌فروخت؟

NFT ها را می‌توان در بازارهای NFT، مانند OpenSea، Rarible، و Foundation خرید و فروش و معامله کرد. برخی از اینها برای همه باز است در حالی که برخی دیگر فقط با دعوت قابل استفاده هستند. برخی فقط برای هنر و برخی برای بازی‌های ویدیویی هستند. واقعاً یک بازار NFT برای همه وجود دارد، پس کمی تحقیق کنید و بهترین را برای خود پیدا کنید.

چه نوع NFT هایی پرفروشند؟

پرفروش‌ترین NFT‌ها آنهایی هستند که توسط هنرمندان معتبری مانند Beeple و Damien Hirst ساخته شده‌اند، یا NFT‌هایی که دارای «کاربرد» هستند. مورد دوم برای اکثر هنرمندان جدید NFT کاربردی خواهد بود.

این بدان معناست که شما باید مجموعه‌ای ایجاد کنید که کاربرد گسترده‌تری نسبت به یک دارایی دیجیتال داشته باشد. به عنوان مثال، آیا می‌توان از آن برای ورود به رویدادهای زندگی واقعی، یک اتاق گفتگوی اجتماعی یا حتی برای جمع آوری پول برای امور خیریه استفاده کرد. NFT های خوب شامل World of Women و بسیاری از NFT های درگیری اوکراین هستند که به جمع آوری کمک‌های مالی برای خیریه‌هایی مانند پزشکان بدون مرز کمک می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا