فناوری اطلاعات

لزوم توجه به سرمایه‌گذاری در ICT کشور

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران معتقد است سهم سرمایه‌گذاری در ICT کشور عقب افتاده و جایگاهش این نیست و باید ارتقاء پیدا کند بنابراین این انتظار وجود دارد که توسعه این حوزه در کشور با برنامه‌های تضمینی پیش برود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، فرامرز رستگار – دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران –  در پاسخ به این سوال که این صنعت در راستای تحقق شعار امسال (مهار تورم و رشد تولید) چه اقداماتی قرار است انجام دهد، با بیان اینکه بخشهایی از این شعار، مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دربرمی‌گیرد، اظهار کرد: چیزی که ما می گوییم این است اگر کسب و کار در این قضیه رونق داشته باشد، ما هزینه‌های شهرداری، دارایی و تأمین اجتماعی و غیره را می‌پردازیم؛ ما فقط کار و پروژه می‌خواهیم و خودمان بقیه اقدامات را انجام می‌دهیم و در این صورت اشتغال هم ایجاد می‌کنیم. در این زمینه هم باید کار خوب به این بخش داده شود تا برنامه جدی توسعه در زمینه آی سی تی داشته باشیم.

وی افزود: ما به عنوان افرادی که به صنعت فاوا عرق داریم، می‌گوییم سهم سرمایه گذاری در ICT  کشور عقب افتاده است و جایگاهش این نیست و باید ارتقاء پیدا کند. بنابراین ما به عنوان صنف ICT اعم از صنعت کارخانه‌ای، شرکت‌های تحقیق و توسعه، فنی و مهندسی، اپراتورهای بهره‌بردار و حتی وزارت ارتباطات باید همه با هم جمع شویم و اندازه کار ما در شأن ما باشد.

رستگار گفت: بسیاری از فارغ‌التحصیلان باهوش کشور ما در رشته‌های مرتبط با این صنعت تحصیل کرده‌اند و علاقه‌مند ورود به این حوزه هستند. بنابراین انتظار ما این است که توسعه آی سی تی در کشور با برنامه‌های تضمینی پیش برود و مطمئن باشید عناصر و عوامل مرتبط خودشان را با این برنامه همراه خواهند کرد؛ امروز با عمل به قول‌هایی که طی سال‌های گذشته در زمینه ظرفیت‌ها و لیست اولویت‌ها داده شده، اتفاقات خوبی رخ داده اما مصارف بسیار پایین بوده و این گلایه وجود دارد که در داخل کشور رشد صنعت مخابرات و ارتباطات، فارغ از اینکه از منابع داخلی یا خارجی، استفاده میکند، ضعیف بوده است.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات درباره تعاملات بین المللی اظهار کرد: مخابرات بدون تعامل نمی تواند باشد و ارتباطات هم جهانی است؛ اما در زمینه واردات و صادرات اگر از منظر اپراتورها و وزارتخانه نگاه کنیم، کالای صارداتی آنها، ترافیک ارتباطات است و اینکه میزان تبادل ترافیک محلی برای کسب درآمد است. به نظر من میزان کسب درآمدمان از تبادل ترافیک، با توجه به موقعیت ایران، در حد بسیار کمی است.

وی افزود: از سوی دیگر اگر بخواهیم تولیداتی که به بازار ایران می‌دهیم را به بازارهای جهانی هم صادر کنیم، این کار با تعارف انجام شدنی نیست، ضمن اینکه اکنون به صورت خرده‌ریز کارهایی انجام می‌شود اما بحث این است که وسایل مخابراتی و به صورت کلی ارتباطات و فناوری اطلاعات در رده تجهیزات فناوری‌های امنیتی است. بنابراین هر کشوری که بخواهد شبکه‌سازی کند، به این مسئله توجه می‌کند که اجناسش را از کجا بخرد و موضوعاتی مانند استقلال و امنیت شبکه هم برایش مهم است. بنابراین چگونگی و جایگاه ارتباطات ما در دنیا اهمیت دارد. در تکنولوژی‌های اساسی و مهم‌ که ارزش افزوده زیادی دارند، حساسیت‌هایی وجود دارد. بنابراین در صنعت مخابرات هم همینگونه است.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات درباره جدیدترین پروژه‌های این سندیکا با وزارت ارتباطات تصریح کرد: ما به عنوان سندیکا یک نوع رگولاتور در بخش خصوصی و برای شرکت‌های فعال در این حوزه هستیم. لیستی از اولویت‌ها در زمینه بومی‌سازی تجهیزات را در سال گذشته نوشتیم و بر آن تأکید کردیم. لیست جدیدی هم در نظر گرفته شد که اخیرا ابلاغ شد. اما به صورت کلی طی سالهای اخیر، کارهایی که در حد تمرین، آشنایی و پژوهش بوده را به عنوان پروژه مهم عملیاتی و پیاده کردیم. به طور مثال امسال به صورت جدی قرار است در زمینه گسترش شبکه ۵G اقداماتی انجام شود و در این راستا درصد نسبتا خوبی از تجهیزات و نرم افزارها داخلی خواهد شد و اگر اقدامات آنطور که باید انجام و شبکه به صورت مناسب ایجاد شود،میتوان در پایان نوید خوبی به مردم داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا