گیم

یونیتی به‌ ازای تعداد نصب بازی از توسعه‌دهندگان پول می‌گیرد

هزینه استفاده از موتور بازی‌سازی یونیتی بار دیگر در حال افزایش است. این شرکت از اول ژانویه سال ۲۰۲۴ قصد دارد هزینه‌ی جدیدی را به‌عنوان  Unity Runtime Fee از توسعه‌دهندگان دریافت کند. این هزینه بر اساس تعداد کاربرانی که بازی‌های ساخته‌شده با این موتور بازی‌سازی پرمصرف را نصب می‌کنند، از توسعه‌دهندگان گرفته می‌شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ این هزینه پس از عبور توسعه‌دهندگان از مرز درآمد مشخص‌شده توسط یونیتی یا عبور از تعداد نصب مشخص‌شده که نسبت به اشتراک‌های مختلف یونیتی متفاوت است، از توسعه‌دهندگان گرفته خواهد شد. برای کسانی که دارای مجوز شخصی یونیتی یا یونیتی پلاس هستند، این هزینه پس از عبور درآمد پروژه از ۲۰۰ هزار دلار در طول ۱۲ ماه و ۲۰۰ هزار نصب کلی آغاز خواهد شد.

توسعه‌دهندگانی که دارای مجوزهای سازمانی Unity Pro یا Unity Enterprise هستند، آستانه بالاتری پیش از شروع پرداخت این مبلغ اضافی دریافت خواهند کرد. برای این توسعه‌دهندگان، هزینه‌ی گفته‌شده پس از کسب ۱ میلیون دلار درآمد در همان دوره ۱۲ماهه و عبور از ۱ میلیون نصب آغاز خواهد شد.

بر اساس توضیحاتی که یونیتی برای سایت Game Developers ارسال کرده، هزینه‌ها به‌صورت ماهانه دریافت خواهند شد. میزان هزینه‌ دریافتی هم با توجه به اینکه از کدام نسخه یونیتی استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

توسعه‌دهندگانی که از Unity Personal و Unity Plus استفاده می‌کنند، به‌ازای هر نصب بازی یا پروژه‌ی خود توسط بازیکنان باید مبلغ ۲۰ سنت به یونیتی پرداخت خواهند کرد. توسعه‌دهندگانی که از نسخه‌های Pro و Enterprise استفاده می‌کنند، هزینه کمتری بابت هر نصب پرداخت خواهند کرد. هزینه‌ی پرداختی کاربران نسخه‌ی Pro از ۱۵ سنت به‌ازای هر نصب شروع می‌شود و به پایین‌ترین حد خود یعنی ۰.۰۲ سنت به‌ازای هر نصب می‌رسد. این در حالی است که هزینه‌های کاربران نسخه‌ی Enterprise از ۱۲.۵ سنت به‌ازای هر نصب شروع می‌شود و به کمترین مقدار خود یعنی ۰.۰۱ سنت به‌ازای هر نصب می‌رسد.

توسعه‌دهندگان بازی‌های رایگان برای بازی کردن (Free-to-Play) (که نرخ نصب بسیار بالاتری نسبت به عناوین پریمیوم دارند) این امکان را خواهند داشت تا با استفاده از دیگر سرویس‌های یونیتی، مانند سرویس واسطه تبلیغات LevelPlay، این هزینه را جبران کنند.

یونیتی در توضیحات خود در بلاگ رسمی‌اش اعلام کرد که به جای یک برنامه اشتراک‌گذاری درآمد، هزینه زمان اجرا یونیتی را اجرا می‌کند. این شرکت گفت که معتقد است که یک هزینه مبتنی بر نصب به خالقان اجازه می‌دهد تا دستاوردهای مالی جاری از درگیری بازیکنان را حفظ کنند.

مارک ویتن (Marc Whitten)، رئیس یونیتی کریت (Unity Create)، درباره‌ی اینکه چرا یونیتی این هزینه‌های جدید را اعلام کرده است، اعتقاد دارد که این شرکت به دنبال تعادل بهتر تبادل ارزش بین یونیتی و توسعه‌دهندگان است. ویتن پس از بحث درباره‌ی هزینه‌ها، تصمیم گرفت تا با صراحت بیشتری درباره‌ی اینکه چرا یونیتی هزینه اضافی را از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند، صحبت کند. او گفت: «ما می‌خواهیم پول بیشتری به دست آوریم تا بتوانیم به سرمایه‌گذاری در این موتور بازی‌سازی ادامه دهیم.»

چه چیزی باعث شد تا یونیتی تصمیم به چنین کاری بگیرد؟

در بیانیه‌ای که یونیتی منتشر کرد، این شرکت این هزینه را به توسعه مداوم Unity Runtime نسبت داد – کد قابل‌اجرایی که بازیکنان با هر بازی دانلود می‌کنند و به بازی‌های ساخته‌شده در یونیتی اجازه می‌دهد تا در آن مقیاس کار کنند.

یونیتی به‌ ازای تعداد نصب بازی از توسعه‌دهندگان پول می‌گیرد

یونیتی پیش از این از توسعه‌دهندگان بابت سرویس‌های مرتبط با Unity Runtime هزینه‌ای دریافت نکرده بود. برنامه‌های مجوزدهی مختلف آن قابلیت‌های ویرایشگر یونیتی را تقویت می‌کند و خدمات متعددی را برای بازی‌های سرویس‌دهی زنده از جمله DevOps، کسب درآمد و تحلیل بازیکن ارائه می‌دهد.

ویتن توضیح داد که حفظ قابلیت اجرای Unity Runtime یک تلاش مداوم و فعال است. حتی پس از عرضه بازی، Unity Runtime برای فعالیت در پلتفرم‌هایی که دائماً در حال به‌روز‌رسانی هستند، باید مرتباً به‌روز شوند. وی در ادامه گفت: «این طرح به گونه‌ای طراحی شده که از توسعه‌دهندگانی که با بازی‌های خود به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌اند، هزینه دریافت شود و در عین حال به استودیوهای کوچک‌تر فرصت کافی داده شود تا جامعه‌ی مخاطبان خود را پیش از پرداخت هزینه‌های اضافی بسازند.»

در مورد ساختار هزینه‌ای که یونیتی به توسعه‌دهندگان بازی‌های رایگان ارائه می‌دهد، نکته عجیبی وجود دارد. همان‌طور که بالاتر اشاره شد، دستگاه‌‌هایی که بر اساس مدل کسب‌وکار خود تعداد زیادی نصب بازی را دریافت می‌کنند (مانند بازی‌های رایگان برای بازی کردن)، در صورت همکاری با یونیتی برای عقد قرارداد با سرویس‌های اضافی مانند LevelPlay، امکان دریافت تخفیف روی هزینه‌ها را خواهند داشت (خود LevelPlay یک سرویس رایگان است اما یونیتی از هر آنچه که برای واسطه‌گری تبلیغاتی صرف می‌شود، هزینه دریافت می‌کند).

توسعه‌دهندگانی که در حال حاضر به این سرویس‌ها متکی هستند، در موقعیت خوبی قرار خواهند گرفت اما توسعه‌دهندگانی که از دیگر سرویس‌های واسطه‌ای تبلیغات استفاده می‌کنند، باید ارزیابی کنند که آیا LevelPlay ارزشی که از آن انتظار دارند را ارائه می‌دهد یا خیر. برخی ممکن است تعجب کنند که چرا از آن‌ها خواسته می‌شود که اگر به سرویس واسطه‌ای تبلیغات یونیتی روی نیاورند، هزینه‌ی اضافه‌ای را پرداخت کنند که می‌تواند از ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار دلار در ماه باشد. ویتن این طرح تخفیف را یکی از ابزارهای بسیاری می‌داند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از هزینه‌ای که بابت درآمد خود پرداخت می‌کنند، اطمینان حاصل کنند و می‌گوید این فقط یک گزینه‌ی دیگر برای مردم است. او اشاره کرد که این توسعه‌دهندگانی پس از دانلود بازی خود، در موقعیتی خواهند بود که از کسب درآمد درون برنامه بهره‌مند شوند و هیچ سهمی از درآمد بازیکنان مذکور را به یونیتی بدهکار نخواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا