تکنولوژی

خیز ژاپن برای تولید تراشه های پیشرفته با همراهی IBM

همه‌گیری ویروس کووید 19 موجب شد تا بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری با مشکلات جدی در تامین پردازنده‌ها و قطعات الکترونیکی مختلف مواجه شوند. به همین دلیل برخی از قطب‌های صنعتی جهان همانند آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند برای کاهش وابستگی خود به چین و تایوان میلیاردی سرمایه گذاری کنند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ IBM در اطلاعیه‌ای از همکاری با شرکت ژاپنی Rapidus برای تولید تراشه در خاک ژاپن خبر داد. بر همین اساس IBM تولید تجرای تراشه با فناوری ساخت 2 نانومتری را برای Rapidus ممکن می‌کند. انتظار می‌رود که این همکاری در نیمه دوم دهه جاری میلادی به ثمر برسد. به عبارت دیگر، خط تولید پردازنده گرافیکی و همچنین پردازنده مرکزی مبتنی بر فناوری 2 نانومتری طی سال‌های 2025 تا 2027 میلادی در ژاپن راه‌اندازی شود.

همکاری IBM و Rapidus در راستای هدف ژاپن برای بازگشت به رقابت فشرده در حوزه فناوری و تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در زمینه تولید تراشه‌های کامپیوتری قرار دارد. ژاپن طی دهه گذشته میلادی بازیگر مهمی در عرصه تولید تجهیزات نیمه‌رسانا محسوب می‌شد، اما بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا، اوج فعالیت ژاپن در عرصه فناوری کامپیوتر به دهه 70 و 80 میلادی باز می‌گردد.

آتسویوشی کوئیکه، رئیس و مدیرعامل Rapidus در این رابطه اظهار داشت: «از مدت‌ها پیش تمایل داشتیم که همکاری مشابهی در عرصه بین‌الملل شکل بگیرد، برای ژاپن ضرورت دارد تا مجدداً نقش بسیار مهمی را در زنجیره تأمین قطعات نیمه‌رسانا ایفا کند.»

در نتیجه این همکاری شرکت ژاپنی Rapidus فناوری ساخت تراشه‌های 2 نانومتری که توسط IBM در سال 2021 میلادی معرفی شده را تجاری‌سازی خواهد کرد. IBM ادعا کرد تراشه‌های ساخته شده با استفاده از فناوری 2 نانومتری، می‌توانند 45 درصد عملکرد بهتری را در مقایسه با تراشه‌های 7 نانومتری شرکت تایوانی TSMC یا شرکت کره‌ای سامسونگ ارائه دهند و 75 درصد انرژی کمتری را مصرف کنند.

خبر همکاری IBM و Rapidus در حالی منتشر شده که هنوز مکان دقیق احداث سایت تولید تراشه 2 نانومتری Rapidus در ژاپن مشخص نشده است.

دولت ژاپن در ماه نوامبر سال 2022 میلادی (آبان 1401) از تشکیل شرکت Rapidus خبر داد و انتظار می‌رود سرمایه 70 میلیارد ین (معادل 500 میلیون دلار) را به این شرکت تزریق کند. منابع مالی مورد اشاره در زمینه تحقیق و توسعه، طراحی، ساخت و فروش قطعات پیشرفته نیمه‌رسانا چون پردازنده‌های مرکزی و کارت‌های گرافیک مصرف خواهند شد.

در حالی که تأسیس شرکت‌های مشابه معمولاً به ده‌ها میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد، بودجه ارائه شده توسط دولت ژاپن برای ساخت Rapidus کافی نخواهد بود. با این وجود رویترز به نقل از منابع خبری خود می‌گوید بخش باقی‌مانده منابع مالی مورد نیاز این شرکت از روش‌های دیگری تأمین خواهد شد.

تعدادی از شرکت‌های ژاپنی شامل Toyota، Sony، NTT، SoftBank، Kioxia، Denso، NEC و MUFG Bank که از عرضه داخلی تراشه‌های الکترونیکی منتفع خواهند شد نیز از Rapidus پشتیبانی می‌کنند.

اطلاعیه همکاری IBM با Rapidus در همان روزی منتشر شد که بلومبرگ از پیوستن دولت ژاپن به تلاش‌های آمریکا در جهت تضعیف صنعت نیمه‌رسانای چین از طریق اعمال محدودیت در فروش تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه‌های الکترونیکی به این کشور خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا