کامپیوتر

اینتل تا ۲۰۲۵ پردازنده‌های ۱٫۸ نانومتری تولید کند

اینتل با امید غلبه بر رقبا در بازار کامپیوتر، از برنامه‌ی بلندپروازانه‌ی خود برای تولید تراشه طی سال‌های آینده رونمایی کرد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ پردازنده‌های ۴، ۳ و در نهایت ۱٫۸ نانومتری تولید کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ خط تولید فعلی این شرکت که قادر به تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری است Enhanced Superfin نام دارد و با وجود اینکه این شرکت هنوز توانایی تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را به دست نیاورده، مدیران اینتل تصمیم گرفته‌اند نام این خط تولید را به عدد ۷ تغییر دهند.

گفتنی است طی چند سال گذشته چیپست‌های موبایل با بهره‌گیری از فناوری ساخت ۷ و ۵ نانومتری تولید شده‌اند و جدیدترین تراشه‌های AMD هم مبتنی بر فناوری ساخت ۷ نانومتری هستند. اگرچه تراشه‌های اینتل همچنان از فناوری‌های ساخت قدیمی استفاده می‌کنند، اما از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن دارند اما در نهایت استفاده از فناوری‌های جدیدتر منجر به بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

طبق اعلام اینتل، پردازنده‌های سری Alder Lake پاییز امسال راهی بازار می‌شوند که عملکرد بهتری را به ارمغان می‌آورند. همچنین قرار است پردازنده‌های سری Meteor Lake با فناوری ساخت ۴ نانومتری راهی بازار شوند. از طرف دیگر با وجود اینکه اینتل می‌خواهد در سال ۲۰۲۵ تولید پردازنده‌های ۱٫۸ نانومتری را آغاز کند، اما احتمالا عرضه‌ی گسترده‌ی آن‌ها در این سال انجام نخواهد شد.

اینتل مدت‌هاست که می‌خواهد تراشه‌های ۷ نانومتری خود را به دست کاربران برساند اما خطوط تولید این شرکت با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو شده است. اما با توجه به اینکه AMD روزبه‌روز سهم بازار خود را افزایش می‌دهد، اینتل هرطور که شده باید بتواند فناوری ساخت پردازنده‌های خود را بهبود ببخشد. در همین زمینه باید به تصمیم اپل برای ساخت چیپست‌های اختصاصی به منظور استفاده در کامپیوترهای مک اشاره کنیم که این تصمیم منجر به کاهش درآمد اینتل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا