کامپیوتر

اینتل بیشتر ظرفیت تولید تراشه‌ی ۳ نانومتری TSMC را رزرو کرده است

بر اساس گزارش جدید یکی از سایت‌های چینی، اینتل بیشتر ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را برای سال آینده رزرو کرده و با این کار می‌خواهد ۳ پردازنده و یک پردازنده‌ی گرافیکی ۳ نانومتری را تولید کند. اگر این خبر صحت داشته باشد، چنین حرکتی منجر به افزایش فشار بر اپل و AMD می‌شود زیرا هر دو شرکت برای تولید تراشه‌های خود تقریبا به طور کامل به TSMC متکی هستند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در این گزارش آمده که تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC از اواسط سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود. انتظار می‌رود تا مه ۲۰۲۲ ظرفیت تولید به ۴۰۰۰ ویفر برسد و در نهایت TSMC در هر ماه ۱۰ هزار ویفر تراشه تولید خواهد کرد. به نظر می‌رسد اولین پردازنده‌های ۳ نانومتری اینتل مختص سرورها و دیتاسنترها خواهند بود و قرار نیست به دست کاربران معمولی برسند.

از طرف دیگر باید خاطرنشان کنیم خود اینتل هم از مجموعه‌ی بزرگی از کارخانه‌های تولید تراشه بهره می‌برد و مثلا شرکت‌هایی مانند کوالکام و آمازون از این کارخانه‌ها استفاده می‌کنند. مدیرعامل اینتل مدتی قبل اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری حدود ۱۲۰ میلیارد دلار، کارخانه‌های جدیدی را تأسیس خواهد کرد و ظرفیت تولید تراشه‌های پیشرفته را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. اما در این میان، TSMC با توجه به امکانات و ظرفیت تولید بالایی که دارد، حداقل تا چند سال دیگر یکی از شرکای کلیدی اینتل باقی خواهد ماند.

اینتل

همچنین اگر اینتل واقعا موفق به رزرو بیشتر ظرفیت تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC شده باشد، برنامه‌های AMD و اپل برای تولید تراشه‌های ۳ نانومتری با چالش‌های مختلفی مواجه می‌شود. AMD همین حالا هم برای تأمین پردازنده‌های گرافیکی ساخت TSMC که برای پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک خود استفاده می‌کند، با مشکل مواجه شده زیرا بیشتر خطوط تولید مربوط به این دسته از تراشه‌ها به کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ اختصاص داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا