کامپیوتر

استاندارد DisplayPort 2.0 UHBR برای عصر جدید انتقال داده‌ها معرفی شد

انجمن استاندارد الکترونیک ویدیو (VESA)، بالاخره اعلام کرد که اولین اتصالات ویدئویی و نمایشگرهایی که از فناوریDisplayPort UHBR  پشتیبانی کرده و نرخ انتقال داده بالاتری از دیسپلی پورت 2   ارائه می‌دهند، تأیید شده‌اند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ شرکت‌های بزرگ تولیدکننده چیپست در این حوزه نظیر AMD، MediaTek و Realtek در کنار طراحان نمایشگر، پیش‌تر موفق به معرفی استاندارد اتصال DisplayPort 2.0 شده بودند. این بار نیز همکاری این نام‌ها پدیدآورنده استاندارد انتقال داده DisplayPort UHBR شده است.

به کمک فناوری DisplayPort UHBR (Ultra-high Bit Rate) می‌توان هشت مانیتور 60 هرتز 8K HDR، چهار 240 هرتزی 4K HDR، دو مانیتور4K  120 هرتز HDR یا چهار نمایشگر 4K HDR با نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز را به تنها یک کابل متصل کرد.

استاندارد DisplayPort UHBR 2.0

انجمن VESA همچنین امروز اعلام کرد که مراکز آزمایش مجاز VESA DisplayPort (ATC) آماده شروع آزمایش و صدور گواهینامه محصولات نهایی UHBR است. به گفته این سازمان، آزمایش‌ها با استفاده از تجهیزات تست تأیید شده و سینک مرجع و به کمک دستگاه‌های منبع برای آزمایش کارایی این فناوری هستند.

James Choate، مدیر برنامه VESA در خصوص فناوری اتصال دسپلی پورت UHBR اظهار داشت:

آخرین پیشرفت‌ها در برنامه گواهی‌نامه DisplayPort UHBR نشان‌دهنده گام‌های بزرگ رو به جلو در راه‌اندازی اکوسیستم DisplayPort UHBR برای محصولات ویدیویی، صفحه‌نمایش و کابلی جدید است که از وضوح و نرخ تازه‌سازی بالاتر پشتیبانی می‌کنند.

Vince Hu، معاون و مدیر کل واحد تجاری محاسباتی شرکت مدیاتک، نیز در این باره گفت:

ما بسیار مفتخریم که اولین پذیرنده دیسپلی پورت هستیم که گواهینامه DisplayPort UHBR را برای محصولات خود دریافت کرده است. با ویژگی هایی که DisplayPort 2.0 به میدان می‌آورد، ما قادر به توسعه فناوری‌های پیشرفته و قوی هستیم که سازندگان سیستم می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد انقلابی در تجربه بصری با بالاترین کیفیت برای مصرف کننده استفاده کنند.

سید اطهر حسین، نایب رئیس هیئت مدیره VESA و CVP شرکت AMD در صحبت‌های خود از ادامه همکاری عمیق این شرکت با VESA  در توسعه اکوسیستم DisplayPort 2.0 UHBR از طریق استفاده از پردازنده‌های سری رایزن 6000 به عنوان دستگاه مرجع تایید شده ابراز امیدواری کرد.

به گفته او، نرخ‌های انتقال داده UHBR که توسط استاندارد دیسپلی پورت تعریف شده‌اند، الگوی جدیدی را برای اتصال صفحه نمایش با پهنای باند بی‌سابقه برای تجربه گیمینگ روان، پخش کارآمد ویدیو و نمایشگرهای حرفه‌ای با وضوح بیشتر از 8K نشان می‌دهند.

Yee-Wei Huang، سخنگو و معاون گروه تجاری چندرسانه‌ای Realtek هم در خصوص همکاری این شرکت در ایجاد استاندارد جدید دیسپلی پورت UHBR اظهار داشت: «با فناوری‌های جدید Realtek DisplayPort 2.0 Rx/Tx، کاربر نهایی می‌تواند از نمایشگر با سرعت پاسخگویی‌ بیشتر و وضوح تصویر بالاتر در برنامه‌های کاربردی لذت ببرد».

استاندارد DisplayPort UHBR 2.0

توسعه‌دهندگان محصولاتی که از استاندارد DisplayPort UHBR استفاده می‌کنند، از اینک می‌توانند از نشان VESA Certified DisplayPort بر روی تولیدات خود استفاده کرده و به دستگاه‌های مرجع برای آزمایش قابلیت کارایی محصول نهایی تبدیل شوند.

سورس‌های ویدیو و دستگاه‌های نمایشگر از قبیل شرکت‌های AMD، مدیاتک و Realtek قبلاً از این استاندارد تأییدیه گرفته‌اند و شرکت‌های بسیاری در حال تست و صدور گواهی‌نامه می‌باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا