گیم

پلی‌استیشن ۵ سریع‌ترین فروش کنسول در تاریخ سونی

در حالی که هنوز یک سال کامل از عرضه‌ی کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ سپری نشده است، این کنسول توانسته بیش از ۱۰ میلیون فروش داشته باشد. این امر آن را به سریع‌ترین کنسول بازی تاریخ پلی‌استیشن تبدیل می‌کند که توانسته به این فروش دست پیدا کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ طبق آمار جدید رسمی اعلام شده توسط سونی، پلی‌استیشن ۵ همچنان به رکوردشکنی و عملکرد فوق‌العاده‌ی خود در بازار فروش کنسول‌ها ادامه می‌دهد. این کنسول نسل نهمی تا تاریخ ۱۸ ژوئیه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه فروش کرده است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، کنسول پلی‌استیشن ۴ که رکورددار قبلی سونی بود، در ۱۰ اوت سال پس از عرضه‌اش به این رکورد دست یافته بود. این یعنی پلی‌استیشن ۵ یک ماه زودتر (به‌صورت دقیق‌تر ۲۰ روز) به این میزان فروش دست پیدا کرده است و نه‌تنها رکورد سریع‌ترین فروش تاریخ پلی‌استیشن بلکه رکورد سریع‌ترین فروش کنسول‌های خانگی را هم تا به اینجا به نام خود ثبت کرده است.

نکته‌ی قابل‌توجه این است که این فروش با وجودی به دست آمده است که تمامی جهان گرفتار ویروس کرونا بوده‌ و از آن طرف بارها اشاره کرده‌ایم که موجودی کنسول‌ پلی‌استیشن ۵ نتوانسته تقاضای طرفداران را به‌صورت کامل پاسخ دهد. این یعنی اگر مشکل کمبود نیم‌رسانا در جهان وجود نداشت و سونی هم می‌توانست کنسول‌های بیشتری را تولید کند، به احتمال زیاد شاهد رقم بالاتری بودیم. با این حال، همین که با این شرایط پلی‌استیشن ۵ توانسته رکورد پلی‌استیشن ۴ را پشت سر بگذارد، خود نشان‌دهنده‌ی موفقیت بسیار زیاد آن تا به اینجا است.

جیم‌ رایان، مدیر شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی، در بخشی از بیانیه‌ی خبری خود بیان می‌کند: «من نمی‌توانم به اندازه کافی از جامعه پرشور طرفداران پلی‌استیشن که از کنسول پلی‌استیشن ۵ به گرمی استقبال کرده‌اند، قدردانی عمیقی کنم. همچنین باید از شرکای تجاری خود و توسعه‌دهندگان مختلف که تجربه‌ی فوق‌العاده‌ی بازی‌های خود را به پلتفرم ما آورده‌اند، قدردانی و تشکر کنم. در حالی که پلی‌استیشن ۵ سریع‌تر از دیگر کنسول‌های قبلی پلی‌استیشن به خانه‌های طرفداران رفته است، هنوز کارهای زیادی در پیش داریم؛ زیرا همچنان تقاضای طرفداران برای پلی‌استیشن ۵ از عرضه‌ی آن بیشتر است. می‌خواهم که گیمرها بدانند که در حالی که ما همچنان در سراسر جهان با چالش‌های منحصر‌به‌فردی مواجه هستیم که صنعت ما و بسیاری دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رفع این مشکل همچنان در اولویت بالای ما قرار دارد.»

او در راستای همین موضوع به رویترز گفته است: «ما در بازه‌ای مشابه نسبت تعداد بیشتری پلی‌استیشن نسبت به کنسول‌های قبل ساخته و فروخته‌ایم و این من را خوشحال می‌کند اما از طرف دیگر، هنوز به‌صورت کامل تقاضا را برآورده نکرده‌ایم که این ناراحتی من را به همراه آورده است. همکاران و شرکای ما بسیار عملکرد خوبی داشته‌اند اما کمبود چیپ مشکل بزرگی است که همه‌ی ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.»

جیم رایان در گفتگوی خود با سایت GamesIndustry.biz بیان کرده است: «مشارکت و تعامل با این کنسول در بالاترین حدی خود بوده است که ما می‌توانستیم انتظار داشته باشیم. چه بخواهیم تعداد افرادی که بر اساس معیار تعداد کاربران فعال ماهیانه (MAU) در نظر بگیریم یا اینکه بخواهیم مدت‌زمانی را که بازیکنان به تجربه‌ی بازی‌های می‌پردازند، حساب کنیم، به هر حال نتایج در بالاترین حد هستند. هر دوی این معیارها در مقایسه با زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۴ رشد قابل‌توجه دو رقمی را نشان می‌دهند که خود پیش از این رکورددار بود.»

او در ادامه‌ی به ویژگی‌های خاص پلی‌استیشن ۵ و به‌خصوص بازی‌های انحصاری استودیوهای داخلی پلی‌استیشن اشاره می‌کند. در این میان آماری هم از فروش بعضی از بازی‌های چند ماه اخیر استودیوهای داخلی پلی‌استیشن اعلام شده است. به این ترتیب‌، بازی‌های Marvel’s Spider-Man: Miles Morales حدود ۶.۵ میلیون نسخه، MLB The Show بیش از ۲ میلیون نسخه، Ratchet & Clank: Rift Apart به میزان ۱.۱ میلیون نسخه و Returnal حدود ۵۶۰ هزار نسخه فروش داشته‌اند.

سونی در گزارش مالی سال قبل اشاره کرده بود که برای این سال مالی جدید انتظار دارد که فروش کنسول پلی‌استیشن ۵ به بیش از ۱۴.۸ میلیون کنسول برسد. با توجه به روند بسیار خوب فروش پلی‌استیشن ۵، چنین انتظاری کاملاً محتمل است اما باید منتظر بمانیم و ببینیم تا پایان سال مالی فعلی سونی چه برنامه‌ها و بازی‌هایی را برای افزایش و حفظ اشتیاق طرفداران برای خرید کنسول تدارک دیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا