۲.۷ درصد از گردش مالی تجارت الکترونیک کشور در فضای اینستاگرام
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) گفت: مطابق گزارشهای موجود، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سال ۱۴۰۰ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل میشود.
به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایرنا، در روزهای گذشته عدهای با ارائه آمارهای نادرست از میزان کسبوکارهای تعطیل شده، ارقامی عجیب و غریبی برای تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام ارائه کردند. این در حالی است که بررسی گزارشهای موجود نشاندهنده غلط بودن ادعاها در این زمینه است و تقریباً در همه موارد مشخص شده که این ادعاها هیچ پایه و اساسی نداشته است. پیشتر «علیرضا شاهمیرزایی» معاون وزارت صمت اعلام کرد: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، دستکم یکهزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صدها زیرشاخه دارد و کسبوکارهایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از سه درصد این عدد بودند.
در این ارتباط، «امین کلاهدوزان» افزود: مرکز توسعه تجارت الکترونیک همه ساله طبق قانون گزارش رسمی تجارت در این حوزه را منتشر میکند که آخرین آمار آن مربوط به سال ۱۴۰۰ است. وی گفت: مطابق آمارهای سال ۱۴۰۰ جمع گردش مالی رسمی تجارت الکترونیک کشور یکهزار و ۲۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) است؛ این آمار مربوط به شرکتها و کسب و کارهایی است که نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسنامه داشته، «اینماد» گرفته یا عضو اتحادیه هستند و بر این اساس مورد پایش قرار گرفته و از حمایتهای موجود بهرهمند میشوند. اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانهایست که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسبوکارهای مجازی ارائه میشود. در اصل باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایتها میشود.
سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: مطابق این گزارش، گردش مالی تجارت الکترونیک در فضای اینستاگرام در سالی که گذشت بین ۲۵ تا ۳۰ همت بود که حدود ۲.۷ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیک کشور را شامل میشود؛ در این میان حتی اگر تبلیغات، استوریها و غیره در فضای اینستاگرام را به این رقم اضافه کنیم حدود ۳.۵ درصد از گردش مالی در این حوزه را شامل خواهد شد. وی به اثرگذاری و درگیر شدن افراد در شبکههای اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: تخمین زده میشود بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر در اینستاگرام صفحه تجارت الکترونیک داشته باشند که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل را شامل میشود. کلاهدوزان اضافه کرد: نکتهای که در خصوص این شغلها قابل تامل است، تعدادی از آنها مشاغل مکمل هستند؛ یعنی بهطور مثال شخص مغازهای در بازار داشته و با ایجاد صفحهای در اینستاگرام در کنار مغازه خود فعالیت میکرد و بر این اساس در هر دو جا شاغل محسوب میشده است؛ در این زمینه وزارت کار باید به اظهار نظر بپردازد. وی افزود: برخی دیگر از افراد در حقیقت کارمندانی هستند که در این فضا شغل دومی برای خود تعریف کرده بودند و این افراد نیز جزو همان آمار ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفری اشتغال قرار میگیرند، اما دسته سوم تنها محل درآمدیشان از این صفحات بوده است. سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان داشت: این صفحات اینستاگرامی یکنواخت نبودند، بهطوری که برخی از آنها تنها یکهزار دنبالکننده و برخی دیگر بیش از ۱.۵ میلیون دنبالکننده داشته است و بنابراین تنوع اثرگذاری در این صفحات را شاهد بودیم.