تکنولوژی

یوبی‌سافت از تکنولوژی ابری جدید خود رونمایی کرد

شرکت فرانسوی یوبی‌سافت ساعاتی پیش در جریان مراسم GDC از تکنولوژی ابری جدید خود با نام Scalar پرده برداشت.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سزگرمی، صنعت بازی‌های ویدیویی همواره در حال پیشرفت و تکامل بوده و از شرکت‌های سازنده قطعات اولیه گرفته تا تولید‌کنندگان سخت افزارها، استودیوهای بازی‌سازی و شرکت‌های ناشر، همگی در این رشد تاثیرگذار هستند. در این میان، چند وقتی است که مفاهیم جدیدی در حوزه ویدیو گیم تعریف می‌شود که بر اساس آن‌ها، به نظر می‌رسد شکل و شمایل بازی‌ها و پلتفرم‌ها در دهه‌های آینده به کلی متفاوت خواهند بود.

برای مثال، چند سالی است که پلتفرم ابری گوگل استادیا راه‌اندازی شده و بازیکنان بدون نیاز به کنسول و یا سیستم‌های قدرتمند، تنها با یک تلفن همراه و یا حتی یک تلویزیون می‌توانند جدیدترین بازی‌ها را با کیفیت بالا تجربه کنند. در همین حین، مایکروسافت نیز در حال راه‌اندازی پلتفرم ابری خود با نام xCloud است که این پروژه با همکاری پلی‌استیشن در دست توسعه قرار دارد. در واقع، گویا کنسول‌های فعلی به‌زودی جای خود را به پلتفرم‌های ابری می‌دهند.

این پیشرفت‌ها تنها مختص کنسول‌ها و سخت افزارها نبوده و موتورهای سازنده بازی‌های ویدیویی نیز روز به روز بهتر می‌شوند و چه بسا روش‌های بازی سازی جدیدی هم توسعه می‌یابند. در همین راستا، چندی پیش شرکت فرانسوی یوبی‌سافت در جریان مراسم GDC (کنفرانس سازندگان بازی‌) از فناوری جدید ابری خود با نام Scalar رونمایی کرد. این تکنولوژی در واقع به بازی‌سازان این امکان را فراهم می‌کند تا بزرگ‌ترین جهان‌های ممکن را خلق کنند و از نظر تعداد بازیکنان آنلاین، هیچ محدودیتی در نظر نگیرند.

از طرفی، این فناوری با ذخیره بخشی از قدرت پردازشی در فضای ابری که برای اجرای بازی‌ها الزامی است، به تمامی محدودیت‌های سخت افزاری پایان می‌دهد. یوبی‌سافت معتقد است که با استفاده از اسکالر، از این پس در خلق بازی‌ها انعطاف و آزادی عمل بیشتری در اختیار خواهد داشت.

پر اولوف رومل، یکی از مدیران فنی یوبی‌سافت، در این زمینه توضیح می‌دهد:

یوبی‌سافت اسکالر یک فناوری بسیار مهم تلقی می‌شود که به واسطه‌ی آن، بازی‌های ویدیویی یوبی‌سافت می‌توانند از قدرت ابری استفاده کنند. این دقیقا همان چیزی است که مشابه یک تغییر ذهنی بزرگ به نظر می‌رسد. سعی کنید به ده سال آینده نگاهی بیاندازید و تصور کنید که بازی‌ها چگونه باید باشند و چه انتظارهایی از بازی‌های جدید دارید و باید بگویید که چگونه باید آن‌ها را بسازید.

پاتریک باخ پیش از آن که به شرکت یوبی‌سافت ملحق شود، ریاست استودیوی دایس را برعهده داشت. او معتقد است زمانی که استودیوی استکهلم یوبی‌سافت در سال ۲۰۱۷ میلادی تاسیس شد، به عنوان یکی از مدیران در راه‌اندازی تکنولوژی اسکالر نقش داشته است. بر اساس اظهارات او، این فناوری صنعت بازی‌های ویدیویی را یک گام به جلو می‌برد.

آقای پاتریک باخ در این‌باره می‌گوید:

ما می‌خواهیم از روند ساخت سنتی بازی‌ها فاصله بگیریم و چیزهای بزرگ و متفاوتی خلق کنیم. هر زمانی که بازی می‌ساختیم، همیشه یک سری از محدودیت‌ها وجود داشتند. در واقع، چیزی که ما به معنای واقعی کلمه در آن خوب بودیم، پنهان کردن این محدودیت‌ها بوده؛ به طوری که روی آن‌ها فعالیت می‌کردیم. در حقیقت این یک نوع از تخصص ما است. حال فناوری اسکالر به ما اجازه می‌دهد تا این محدودیت‌ها را برای همیشه و به طور کامل از بازی‌ها حذف کنیم. هرچند، این اتفاق برای ما چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد. ما باید دوباره فکر و تحقیق کنیم تا چگونه بازی‌هایی بسازیم که مطابق با انتظارهایمان است. بر این اساس، تقریبا می‌توان گفت که همه چیز قرار است تغییر کند.

در ادامه، پر اولوف رومل ادعا کرد که تکنولوژی Scalar یک سرویس استریم نیست و شباهتی با گوگل استادیا و یا ایکس کلاود ندارد. به گفته‌ی او، سرویس‌های استریم تنها یک روش برای اجرای بازی‌ها هستند و تاثیری در کیفیت آن‌ها ندارند. با این وجود، اسکالر یک سری امکانات و قابلیت‌هایی را برای توسعه‌دهندگان به ارمغان می‌آورد که به واسطه‌ی آن می‌توان بازی‌های بسیار بزرگ و گسترده‌ای خلق کرد. به علاوه، فناوری ابری اسکالر را نباید به عنوان یک موتور سازنده جدید دانست، بلکه این تکنولوژی یک روش جایگزین برای آن محسوب می‌شود.

مدیر فنی یوبی‌سافت در این خصوص می‌گوید:

استریم یک نوع مدل برای پخش بوده که دسترسی به بازی‌ها را بهتر می‌کند، اما در واقع کیفیت بازی‌ها را تغییر نمی‌دهد. با این حال، یوبی‌سافت اسکالر کیفیت و امکاناتی را برای توسعه‌دهندگان و بازیکنان فراهم می‌کند. به نظر من، ساخت یک بازی جدید با استفاده از موتورهای سازنده امروزی روش چندان منطقی و مدرنی نیست. اسکالر یک رویکرد جایگزین و گزینه‌ای جدید برای موتورهای بازی حال حاضر است تا با استفاده از آن بخش ابری هم از نظر تولید و هم از نظر تجربیات بهبود یابد.

در ادامه، کریستین هولمکویست، از دیگر مدیران فنی یوبی‌سافت، درباره مزیت‌های بزرگ اسکارلر سخن گفته است. طبق اظهارات او، این فناوری به شما اجازه می‌دهد تا همیشه به سرویس‌های مورد نظر دسترسی داشته باشد. به علاوه، بازی‌ها در این تکنولوژی همواره در حال اجرا هستند که به لطف آن، تیم سازنده همزمان با تجربه‌ی گیمرها می‌تواند به خلق و توسعه‌ی بازی ادامه دهد. او در این رابطه توضیح می‌دهد:

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فناوری اسکالر این است که شما همیشه به سرویس‌ها دسترسی خواهید داشت. بازی همواره در حال اجرا بوده و همیشه می‌توان بخش‌های مختلف آن را به‌روزرسانی کرد. بدین ترتیب، در حالی که گیمرها مشغول تجربه‌ی بازی‌ها هستند، توسعه‌دهندگان هم می‌توانند جهان‌های بسیار عظیم و پرجزئیاتی را خلق کنند. دنیاهایی که رشد کرده و تکامل پیدا می‌کنند. از این رو، ارتباط میان بازیکنان و سازندگان نزدیک‌تر خواهد شد.

در آخر، پاتریک باخ، مدیر شعبه‌ی استکهلم یوبی‌سافت، خاطرنشان کرد که تیم سازنده با استفاده از تکنولوژی جدید Scalar می‌تواند جهان بازی‌های بزرگی را خلق کند. دنیاهایی که از نظر جزئیات و وسعت شباهتی با ساخته‌های قبلی ندارند. به علاوه، این سیستم به نوعی محدودیت‌های سخت افزاری را کنار می‌گذارد و می‌توان بازیکنان زیادی را در یک جهان مشترک در مقابل یگدیگر قرار داد. در مجموع، انتظار می‌رود که با ورود اسکالر، باید منتظر بازی‌های جدید و عظیم یوبی‌سافت باشیم. پاتریک باخ می‌گوید:

در مجموع، من فکر می‌کنم چیزی که باید از این پیشرفت انتظار داشته باشیم، این است که در ابتدا بازیکنان بیشتری در یک جهان مشترک وجود خواهند داشت. به نظر من، این موضوع منجر به خلق تجربه‌های اجتماعی جدیدی می‌شود که پیش‌تر چیزی شبیه آن را ندیده‌ایم. به علاوه، می‌توانید در مقیاس‌های بزرگ و پیچیده، جهان‌های متعددی را خلق کنید که تاکنون هرگز مشابه آن صورت نگرفته است. به طور کلی، ما از این پس می‌توانیم جهان‌های بزرگ‌تری برای بازیکنان بسازیم.

لازم به ذکر است که تکنولوژی Scalar یک فناوری غیرمتمرکز برشمرده می‌شود که در حال حاضر استودیوهای استکهلم، کیف، مالمو، هلسینکی و بخارست یوبی‌سافت با آن مشغول به کار هستند. به علاوه، گفته شده که یک IP جدید توسط این فناوری مراحل ساخت و توسعه‌ی خود را طی می‌کند. متاسفانه هنوز جزئیاتی از این بازی جدید در دسترس نیست و اطلاعاتی از قبیل نام، ژانر، تاریخ انتشار، گیم‌پلی و داستان آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا