پلی استیشن در حال راهاندازی بخش موبایل گیمینگ است
پس از عرضه موفقیتآمیز عناوین فرست پارتی و انحصاری روی رایانههای شخصی، اکنون پلی استیشن به دنبال راهی برای ورود به بازار پرسود و در حال رشد موبایل گیمینگ است. گامی منطقی که البته با یک دهه تاخیر برداشته میشود.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ بر اساس لیست مشاغل جدیدی که در وبسایت پلی استیشن مشاهده شده، میدانیم که این شرکت به دنبال استخدام یک «معمار پلتفرم موبایل» برای ایجاد پلتفرم مخصوص این کمپانی برای توسعه، انتشار و راهاندازی بازیهای موبایلیِ رایگان است. فردی که این سمت را به دست میگیرد باید ضمن طراحی و پیادهسازی این پلتفرم، با تیمهای داخلی برای اتصال بازیهای موبایل به سرویس و خدمات پلی استیشن کار کند و اطمینان حاصل کند که تمامی بازیهای موبایلی این کمپانی، انتظارات کیفی پلی استیشن را برآورده میکنند.
از دیگر مسئولیتهای این فرد میتوان به «ایجاد نوآوریها، تغییرات و روندی موثر بر توسعه بازیهای موبایلی» و همچنین «فراهم کردن فرآیندی برای تسهیل در ارائه نرمافزاری با کیفیت بالا» اشاره کرد. این مساله نشان میدهد این شرکت نهتنها به دنبال راهی برای ارتقای قابل توجه تجربهی کاربران از اپلیکیشن موبایل پلی استیشن است که در حال آمادهسازی خود برای ورودی جدی به این بازار است.
منطقی است که پلی استیشن در حال بررسی تمامی گزینههای موجود برای گسترش فعالیتهای گیمینگ خود است. در حالی که پلی استیشن ۵ از رقیب اصلی خود یعنی کنسولهای ایکس باکس سری اس/ایکس فروش بیشتری داشته اما هنوز به آمار فروشی که سونی در سر میپروراند، دست نیافته است. البته این هم بیتاثیر نیست که نیمی از کاربران سرویس آنلاین پلی استیشن هنوز از کنسول پلی استیشن ۴ استفاده میکنند.
حالا با توحه به افزایش هزینهی توسعهی بازیها، انتشار عناوین انحصاری ممکن است به اندازه گذشته سودآور نباشد. از طرفی موفقیت آثاری همچون هلدایورز ۲ (Helldivers 2) و گوست آو سوشیما (Ghost of Tsushima) روی پلتفرم استیم نشان میدهد تمایل کمپانیها به سمت عرضه بازیها برای دیگر پلتفرمها، قدمی منطقی برای به دست آوردن سود و بهره بیشتر است.
آمار و ارقام بهدستآمده در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد نیمی از کل درآمد صنعت بازی به صورت جهانی از پلتفرم موبایل است. فراگیر شدن تلفنهای هوشمند در ۱۵ سال گذشته، این دستگاهها را به یکی از ابزار اصلی سرگرمی تبدیل کرده است. از همین رو کمپانیهای فعال در حوزه گیمینگ مدام در تلاش هستند تا با استفاده از جذابیت این پلتفرم، مخاطبان جدیدی به دست بیاورند.
البته که پلی استیشن در این زمینه تنها نخواهد بود. اوایل ماه جاری میلادی بود که سارا باند؛ یکی از روسای ایکس باکس به صورت رسمی اعلام کرد این شرکت در حال کار روی یک فروشگاه بازیهای موبایلی است که در ماه جولای راهاندازی خواهد شد. کتابخانه این فروشگاه عناوینی همچون ماینکرفت (Minecraft) و کندی کراش (Candy Crush) را در بر خواهد گرفت و قرار است روی همهی موبایلهای هوشمند در سرتاسر جهان عرضه شود.
جالب است بدانید فیل اسپنسر هم مدتی پیش اعلام کرد اضافه کردن King (ناشر عناوین موبایلی) به زیرمجموعههای خود یکی از استراتژیهای کلیدی آنها پشت خرید ۷۰ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد بوده است. در رقابت بین کمپانیهای بزرگ میبینیم که هر یک به نحوی در تلاش هستند تا بخشی از این بازار شدیدا پرسود را به دست بگیرند و همین رقابتها در نهایت به نفع گیمرهایی است که پلتفرم موبایل را برای بازی کردن برگزیدهاند.