وبسایتها چه دادههایی را جمع آوری می کنند
اکثر وبسایتها بهشدت مشتاق هستند تا هم برای شخصیسازی سرویسها و هم نشان دادن تبلیغات، تا حد ممکن اطلاعات بیشتری دربارهی شما به دست بیاورند. بهمنظور کمک به ثبت این دادهها، هنگامی که برای اولین بار از آنها بازدید میکنید، دادههایی به نام کوکی روی سیستم شما ارسال میکنند. این کوکیها بستههای اطلاعاتی کوچکی هستند که بهعنوان نشانگر برای شناسایی شما عمل میکنند.
به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از پلیس فتا؛ کوکیها همانند خرده نانهایی هستند که در داستانهای کودکانه برای مسیریابی روی زمین ریخته میشدهاند و وبسایتها از طریق آنها مطلع میشوند که شما قبلا در آنجا حضور داشتهاید. آنها همچنین قادر به نگهداری حجم اندکی از اطلاعات هستند. یک کوکی میتواند هنگام بازدید از یک وبسایت هواشناسی شما را از دردسر انتخاب هر بارهی شهر مورد نظر خلاص کند؛ زیرا به لطف کوکی، وبسایت از انتخاب دفعهی قبل شما اطلاع دارد. علاوه بر این، یک کوکی میتواند اقلام انتخابشده در سبد خرید شما را ذخیره کند؛ در نتیجه در صورت بازگشت مجدد به سایت پس از چند روز، آنها همچنان در سبد خرید باقی خواهند ماند.
گردآوری اطلاعات به این شیوه، هم برای وبسایتها و هم کاربران بسیار سودمند است. اما کوکیها میتوانند از این نیز فراتر روند و با تکمیل دادههای گزارششده توسط مرورگر، در افزودن اطلاعات شخصی بیشتر دربارهی کاربران کمک کنند.
پروتکل امنیتی مرورگر به وبسایتها اجازه میدهد که تنها به کوکیهای خودشان دسترسی داشته باشند. این مسئله یک اقدام ایمنی کاملا ضروری است؛ با این حال نوع دیگری از کوکیها به نام کوکیهای شخص ثالث نیز وجود دارند که با هیچ وبسایت مشخصی ارتباط ندارند؛ اما از طریق شبکههای تبلیغاتی و دیگر فناوریهای ردیابی در صفحات مختلف وب حضور پیدا میکنند.
عملکرد کوکی شخص ثالث بدین صورت است که اگر چند مرتبه از یک فروشگاه اینترنتی پوشاک بازدید کنید، تبلیغات مربوط به پوشاک را در کل هفته و در وبسایتهای گوناگون مشاهده خواهید کرد. تبلیغات مبتنی بر این نوع کوکی میتواند برای برخی از افراد ناخوشایند باشد و به همین دلیل اپل در آخرین نسخهی سافاری، بهشدت به مقابله با آنها برخواسته است.
تمام این اقدامات در جمعآوری اطلاعات بهمنظور شناسایی بهتر کاربران و قرار دادن آنها در معرض تبلیغات مناسب انجام میشود. وبسایتها از طریق دادههایی که با بازدید، جستجو، کوکیها و مرورگر شما به دست میآورند و ترکیب آنها با یکدیگر به کمک تعدادی عملیات ریاضی، تلاش میکنند مناسبترین تبلیغ را برای هر فرد تشخیص و نمایش دهند.