تکنولوژی

نوآوری؛ لازمه گذر از شرایط سخت اقتصاد است

به اعتقاد فعالان و صاحب نظران حوزه فناوری اطلاعات، اقتصاد ایران برای عبور از شرایط سخت امروز نیازمند نوآوری و استفاده از سرمایه‌های انسانی است و بدون پیمودن این مسیر، نمی‌توان از وضعیت فعلی خارج شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های ”فرصت حضور در اقتصاد بین‌الملل” با موضوع «اکوسیستم نوآوری؛ واقعیت‌های اقتصاد ایران» صبح امروز (سه‌شنبه) در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور قدیر قیافه، (نائب رئیس اتاق ایران)، محمدجواد آذری جهرمی (وزیر سابق فناوری، ارتباطات و اطلاعات) و فعالان اقتصادی در حوزه اطلاعات و فناوری برگزار شد.

قدیر قیافه-نائب رئیس اتاق ایران- در این نشست، ضمن تاکید بر اینکه عبور از شرایط سخت امروز اقتصاد کشور، تنها با نوآوری و استفاده از سرمایه‌های انسانی ایران میسر خواهد بود، اظهار کرد: به همین اندازه، ناسرمایه‌های کشور و کسانی که خود را برخلاف واقع، سرمایه انسانی نشان می‌دهند، می‌توانند تمدن و اقتصاد کشور را زمین بزنند.

وی ضمن  تاکید بر اهمیت ممانعت از خروج جوانان و سرمایه‌های کشور، خاطرنشان کرد: امروز انواع موانع در مسیر فعالیت اقتصادی سرمایه‌های انسانی در کشور، وجود دارد اما متأسفانه مسیر آن‌ها برای خروج از کشور هموار است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با بیان اینکه ۲۷.۳ تریلیون دلار ارزش سرمایه‌های طبیعی و معدنی کشور است، اظهار کرد: به‌طور قطع، چنانچه سرمایه انسانی نوآوری وجود نداشته باشد، این سرمایه‌ها همچنان مدفون خواهد ماند و قادر به استفاده از آن نخواهیم بود. برای ایجاد ارزش‌افزوده از این سرمایه‌های طبیعی باید سرمایه‌های انسانی را به کار بگیریم تا با رشد مناسبی در تولید ناخالص داخلی مواجه شویم.

وی افزود: امروز کشور وضع چندان مناسبی در تولید ناخالص داخلی ندارد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی کشور به بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۴۱۳ میلیارد دلار اما در واقعیت بیشتر از ۲۷۰ میلیارد دلار نیست. این در حالی است که یک کشور جعلی و غیرقانونی در دنیا، ۵۳۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارد. لذا ما برای عبور از این شرایط راهی جز نوآوری و ابتکار و استفاده از سرمایه انسانی خود نداریم؛ بنابراین ضرورت ایجاد همدلی در کشور برای عبور از مشکلات، حائز اهمیت است. این امر نیازمند عزم و اراده ملی است و باید با اراده ملی و دانش ملی و سرمایه‌های کشور از این شرایط عبور کنیم.  در غیر اینصورت شرایطی بهتر از شوروی در پایان دهه ۹۰ میلادی نخواهیم داشت.

ایران به نوآوری بازار آفرین نیاز دارد

محمود جراحی- فعال حوزه ارتباطات- نیز با بیان اینکه در استخدام واژگان در کشور دچار کج‌فهمی هستیم، اظهار کرد: از سال ۱۹۶۰ به بعد، به کشورهای فقیر کمک‌های زیادی شده اما آن‌ها از تله فقر خارج نشده‌اند. این شبیه وضعیت کشور ماست که با تخصیص منابع نفتی زیاد، توسعه آن‌طور که باید رخ نداده است. دلیل این شرایط این است که نوآوری در این مسیر دیده نشد.

وی با دسته‌بندی نوآوری به سه دسته نوآوری تداوم‌بخش، نوآوری کالایی بخش و نوآوری بازار آفرین، گفت: آنچه که امروز به آن نیاز داریم، نوآوری بازار آفرین است. در این نوع نوآوری، کالاهایی که در دسترس مردم نیست را ارزان می‌کند و از این مسیر، مصرف‌کننده‌های جدید وارد بازار می‌کند. دلیل اینکه اقتصاد ما رشد نمی‌کند، عدم توجه به این نوع از نوآوری است. می‌توان با نوآوری وارد حوزه مصرف شد؛ بطور مثال ما صنعت خدمات نداریم و تولید را در کارخانه می‌بینیم درحالی‌که کارخانه مرد. نوآوری در بخش خدمات است. باید به غول‌های بزرگ اقتصادی در بخش خدمات برگردم. باید در بخش خدمات نوآوری داشته باشیم، ارزان کنیم و به مردم ارائه کنیم.

جراحی خاطر نشان کرد: بایستی زاویه نگاه خود را در حوزه‌های مختلف اقتصادی تغییر دهیم. درنتیجه این تحول قیمت‌ها پایین بیاید تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد. مثلاً در اقتصاد ایران هزینه مبادله ۴۰ درصد است و باید در این حوزه نوآوری شود. نوآوری راهکار عملی برای مشکل واقعی است گه باید به آن توجه شود. گفت‌وگو با حاکمیت ضرورت دارد؛ در وهله‌ اول نباید از فعالان حوزه نوآوری و از خود نوآوری نترسد. اگر برای حاکمیت سخت است که با دنیا مذاکره و گفت و گو کند، اجازه دهند که چند استارتاپ ایرانی با استارتاپ‌های دیگر از کشورهای مختلف دنیا درباره موضوع مشخصی بنشینند و گفت‌وگو کنند و تبادل فناورانه داشته باشند.

دولت باید در جایگاه تسهیلگر واگذاری مسائل مردم به مردم با نگاه نوآورانه قرار بگیرد

جوانمردی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌نیازهای تحقق اقتصاد نوآوری اشاره و تاکید کرد: نظام اولویت‌گذاری کشور باید شفاف بوده و در ارتباط با جامعه شکل بگیرد. در این صورت تخصیص منابع و مقررات به سمت حل مسائل پیش خواهد رفت. بخش خصوصی قابل‌اعتماد، باید مأموریت‌پذیر شده و پس‌ازآن شرایط را برای انجام مأموریت با نگاه نوآورانه تسهیل شود. در این صورت نظام توسعه سرمایه انسانی نیز تطبیق پیدا می‌کند و دانشگاه‌های ما به دنبال آموزش مهارت‌هایی می‌روند که نظام اشتغال شکل گرفته و نهادهای مأموریت‌پذیر بتوانند آن‌ها را جذب کنند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و تربیت نسل بعد، اظهار کرد: تا زمانی که کارآفرینان خوش‌نام نیستند و به بدنامی آن‌ها دامن زده می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت مسائل ما را حل‌کنندگان بخش خصوصی، حل کنند. چراکه درنهایت بدنام خواهند شد. بنابراین اگر اولویت را مشخص کنیم، اولویت را به کننده آن تخصیص دهیم، مقررات و توسعه انسانی را متناسب آن اولویت شکل داده، تخصیص منابع مالی و مدیریتی برای حل آن مسئله بسیج شده و فضای فرهنگی آماده شود، در این صورت بخش خصوصی، هم سرمایه تأمین می‌کند و هم راه‌حل ارائه می‌کند و هم پیاده‌سازی می‌کند و منافع خودش را هم خواهد برد. برای گره‌گشایی ملی، دولت باید در جایگاه تسهیلگر واگذاری مسائل مردم به مردم با نگاه نوآورانه قرار بگیرد. در این صورت مسائل رو بهبود پیش می‌رود.

 برجام استارتاپی را کلید بزنید

در نهایت هاتف خرمشاهی- بنیان‌گذار مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران- ضمن تاکید بر ضرورت بازگشت به خرد و عقلانیت،  اظهار کرد: عقلانیت می‌گوید ما دیگر فیلترینگ نمی‌خواهیم. حرکت کردن در فضای اقتصاد نوآوری شنا کردن با دست‌های بسته است. دست‌کم دولت باید دست‌های ما را باز کند. سه سال است که متخصصان امنیت سایبری ما در کمتر از یک هفته پذیرش گرفته و مهاجرت می‌کنند. در شرایطی که ما با پدیده «مهاجرت عشایری دیجیتال» مواجه هستیم، شاید دیگر آن‌قدر موشک‌ها ما را نترساند، اما حملات سایبری حتماً می‌تواند ما را وحشت‌زده کند.

وی ادامه داد: برای احیای طبقه متوسط به فناوری و برای توسعه فناوری به ارتباطات بین‌الملل نیاز داریم. اگر در یک سال آینده نتوانیم برجام واقعی را احیا کنیم، پیشنهاد من این است که «برجام استارتاپی» ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا