قابلیت DirectStorage مایکروسافت برای PC منتشر شد
مایکروسافت اعلام کرده بود که یکی از مهمترین فناوریهای بکارگرفته شده در کنسول ایکس باکس سری ایکس یعنی قابلیت DirectStorage را برای کامپیوترهای شخصی نیز منتشر خواهد کرد. حالا پس از گذشت یک سال، کاربران PC نیز به این مهم دست پیدا کردهاند. اما این قابلیت چیست و چگونه کار میکند؟
فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ DirectStorage یکی از ارکان مهم معماری ایکس باکس سری ایکس است که در آن حجم عظیمی از دادهها بجای تیکه بر CPU برای خارج کردن آن از حالت فشرده، از یک درایو NVMe پرسرعت به GPU استریم میشود. این قابلیت که به اصطلاح DirectStorage API یا «رابط برنامه نویسی دایرکت استوریج» نامیده میشود در واقع این امکان را فراهم میسازد که نقشه و محیط بازیها دقیقتر و سریعتر از قبل بارگیری شوند.
اکنون مایکروسافت میگوید DirectStorage API برای کامپیوتر نیز منتشر شده است و از امروز، بازیهای ویندوز میتوانند با پشتیبانی از رابط برنامه نویسی دایرکت استوریج عرضه شوند. به گفته مایکروسافت، انتشار نسخه عمومی این SDK با اجازه دادن به توسعهدهندگان برای استفاده کاملتر از سرعت جدیدترین دستگاههای ذخیرهسازی، عصر جدیدی از زمان بارگذاری سریع و دقیق جهان بازیهای رایانهای را آغاز میکند.
خبر خوب دیگر آنکه، علیرغم پیشنهاد مایکروسافت مبنی بر استفاده از ویندوز 11 برای تجربه این قابلیت در گیمینگ، اما دایرکت استوریج در ویندوز 10 نیز پشتیبانی میشود.
اما باید بدانید که بازیهای پشتیبانی شده از این قابلیت، هنوز در دسترس نیستند. در حالی که توسعهدهندگان از ماه جولای به نسخه پیشنمایش این فناوری دسترسی داشتند، امروز تنها یک سوت آغاز از سوی مایکروسافت برای کسانی است که ممکن است به این فناوری ورود کنند.
در واقع، شروع واقعی ممکن است تا 23 ماه مارس در کنفرانس توسعهدهندگان بازی (GDC)، جایی که AMD و شرکت توسعهدهنده Luminous Productions در آن حضور دارند، به طول بینجامد. در این مراسم قرار است دو شرکت مذکور توضیح دهند که چگونه قابلیت DirectStorage را به بازی Forspoken، یکی از اولین بازیهای سازگار با این فناوری، آوردهاند. تاریخ در نظر گرفته شده برای عرضه بازی Forspoken نیز 11 اکتبر خواهد بود، چرا که هفته گذشته انتشار آن به تعویق افتاد.
همچنین ممکن است کاربران تردیدهایی داشته باشند که آیا توسعه دهندگان واقعاً از نهایت سرعت فضای ذخیره سازی NVMe بهره خواهند برد یا خیر، چرا که بسیاری از گیمرهای کامپیوتر هنوز به سمت حافظههای SSD سریع NVMe حرکت نکردهاند و حتی بازیهایی مانند Ratchet and Clank: Rift Apart که مانور زیادی روی لودینگ سریع آنها با SSD شده بود، در PS5 کمتر از حد انتظار ظاهر شدند.
با این حال، اگر بازیهای ویندوز از نظر تئوری بتوانند همان ترفندهای SSD را مانند کنسولهای PS5 و Xbox Series X انجام دهند، به این معنی است که یک پله پتانسیل بازیهای نسل بعدی را افزایش میدهد.