فناوری اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات؛ تضمین کننده سلامت اطلاعات

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده سلامت اطلاعات و دسترسی دائمی به اطلاعات برای ملت ایران است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، همایش ملی زیست‌بوم دسترسی همگانی به اطلاعات در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به مصوبه یونسکو برای «برنامه اطلاعات برای همه» گفت: در این مصوبه ۵ اولویت ذکر شده که اولویت اول آن اطلاعات برای توسعه و اولویت دوم سواد اطلاعاتی است.

وی افزود: به نظر بنده بنیان دسترسی به اطلاعات توسعه دانش عمومی و گسترش سواد اطلاعاتی است.

عاملی گفت: حفاظت از اطلاعات اولویت سوم این مصوبه بوده است که اگر شبکه ملی اطلاعات در ایران شکل گرفت و در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید، در همین راستا بوده است.

برخی شبکه ملی اطلاعات را همان اینترنت ملی تلقی می‌کنند

وی با اشاره به تعریف نادرست شبکه ملی اطلاعات با عنوان اینترنت ملی گفت: برخی شبکه ملی اطلاعات را همان اینترنت ملی تلقی می­ کنند حال آنکه برخلاف این تصور، شبکه ملی اطلاعات زیرساخت داده ­های ملی کشور محسوب می­ شود که باید حفاظت شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کشور دارای داده های ملی مثل داده ثبت احوال، شبکه بانکی، اطلاعات مرتبط با لایه سامانه موقعیت مکانی و صدها لایه اطلاعاتی و داده ای مهم دیگر است که بر بستر شبکه ملی اطلاعات بار گذاری می شود، به عنوان مثال شهر تهران بیش از ۱۳۰ لایه داده اطلاعاتی دارد که به عنوان داده های ملی باید از آن حفاظت و حراست به عمل آید، چنانکه تصرف نابه جا در این شبکه ملی می­تواند مشکلات زیادی را برای کشور فراهم کند.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده سلامت اطلاعات و دسترسی دائمی به اطلاعات برای ملت ایران است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا