رونمایی کانن از نخستین لنز دوگانهی سهبعدی

کانن برای نخستین بار از یک لنز دوگانهی فیشآی سهبعدی برای دوربینهای حرفهای با لنز قابل تعویض رونمایی کرد که امکان تصویربرداری ۱۸۰ درجه بدون نیاز به چند دوربین را فراهم میکند.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ هرچند کانن به دلیل شگفتیهای غیرمنتظره شناخته نمیشود اما اکنون با لنز بزرگ فیشآی دوگانهای که معرفی کرده، یک محصول هیجانانگیز را به دنیای دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری آورده و به دارندگان دوربین عکاسی EOS R5 امکان میدهد ویدیوی واقعیت مجازی (VR) 180 درجه بگیرند.
لنز جدید و دوگانهی «کانن» (Canon) که نخستین لنز واقعیت مجازی این شرکت است، RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye نام گرفته و اولین لنز با توانایی ضبط ویدیوی ۱۸۰ درجهی VR برای دوربینهای دارای لنز قابل تعویض هم بهشمار میرود. پیش از این دوربینهای زیادی معرفی شدهاند که دارای قابلیت فیلمبرداری سهبعدی هستند اما هیچ یک از لنز دوربینهای حرفهای مانند کانن EOS R5 بهره نمیبرند.
دلیل طراحی این لنز بهویژه برای EOS R5 با سنسور ۸K آن است که به کمک آن میتوان ویدیوهای VR با وضوح بالا را در فرمتهایی مانند Canon Log 3 برای دامنهی دینامیکی (داینامیک رنج) بالا عکاسی کرد و گشودگی مطلوب f/2.8 هم امکان عکاسی در نور کم را ممکن میسازد.
به گفتهی کانن لنز RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye بخشی از مجموعهی جدید «سیستم واقعیت مجازی ایاواس» (EOS VR System) است که شامل یک نرمافزار به نام EOS VR Utility و افزونهی EOS VR برای «ادوبی پریمیر پرو» (Adobe Premiere Pro) میشود.
همهی اینها نشاندهندهی تلاش کانن در جهت سادهسازی ضبط VR است زیرا هماکنون ضبط ویدیوی VR با کیفیت بالا به دو دوربین با دو لنز و توانایی همگامسازی این دو زاویه دید و فایلهای آنها به هم وابسته است.
هدف کانن این است که با داشتن لنز سهبعدی جدید و نرمافزار همراه آن و سادهسازی روند ساخت ویدیو، در نهایت افراد بیشتری بتوانند فیلمهای ۱۸۰ درجهی VR ایجاد و تماشا کنند. برای این کار لنز کانن دو تصویر دایرهای و ۴K از حسگر ۸K دوربین EOS R5 ایجاد میکند. این دو تصویر توسط نرمافزار پردازش و تخت میشوند تا در نهایت یک فایل ویدیویی با کیفیت ۸K به کاربر ارائه شود.
فوکوس دستی RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye هم دارای تنظیمات یک لنز حرفهای است. این لنز همچنین از پوششی مخصوص برای جلوگیری از بخار گرفتن و تارشدگی تصویر و همچنین عایقبندی کامل برای شرایط مختلف آبوهوایی بهره میبرد. پشت لنز هم یک نگهدارندهی فیلتر ND وجود دارد که ادامهی تصویربرداری در شرایط نوری روشن را ممکن میسازد.
کانن مخاطبان هدف این لنز را در ابتدا کسبوکارها و در زمینههایی مانند آموزش و مراقبتهای بهداشتی میداند اما همچنین منتظر فعالیتهایی است که تولیدکنندگان ویدیو با آن انجام خواهند داد. هرچند سازندگان ویدیو برای تهیهی این لنز باید بودجهی کافی داشته باشند زیرا RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye از ماه دسامبر با قیمت ۲۰۹۹ یورویی دردسترس خواهد بود. مبلغی که هرچند زیاد است اما باز هم برای ضبط ویدیوهای VR باکیفیت توسط این لنز و دوربین EOS R5 قابل قبول محسوب میشود.
اما تصمیم کانن برای ساخت یک لنز ۱۸۰ درجهی VR برای دوربینهای بدون آینه هم جذاب و هم گیجکننده است. تردیدی نیست که این جریان میتواند روند ساخت ویدیوهای VR را سادهتر کند اما هنوز پرسشهای زیادی در مورد میزان تقاضای این نوع ویدیوها وجود دارد.
چهار سال پیش گوگل تلاش ناموفقی داشت تا ویدیوی ۱۸۰ درجهی VR را با فرمت VR180 و پلتفرم «دیدریم» (Daydream) که اکنون بسته شده، به جریان اصلی فیلمسازی وارد کند. برخی از دوربینهای کامپکت VR180 هم مانند محصولات الجی و لنوو تولید شدند اما این دوربینها بهسرعت کنار گذاشته شدند و فرمت VR180 را بدون پشتیبانی سختافزاری مناسب رها کردند.
تماشای فیلمهای سهبعدی در برنامههای یوتیوب هدستهایی مانند Oculus Quest 2 هنوز هم امکانپذیر است و از سویی ویدیوهای ۱۸۰ درجه از نگاه روایتی بسیار کاربردیتر از ویدیوهای ۳۶۰ درجه هستند. ویدیوی ۳۶۰ درجه برای بازی گزینهی ایدئالی محسوب میشود اما به کارگردان اجازه نمیدهند که روایت را کنترل کند و چالشهای بزرگی مانند نیاز به پنهان کردن نور و تجهیزات پشت صحنه هم همراه دارد.
ترکیبی از لنز RF 5.2mm f/2.8L Dual Fisheye و دوربین Canon EOS R5 که دارای سنسور فول فریم با قابلیت فیلمبرداری ۸K است، احتمالا باعث میشود امکان ساخت ویدیوهایی تماشایی در رزولوشن دلخواه فراهم باشد.