تکنولوژی

رونمایی اینتل از پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدر لیک برای لپ‌تاپ‌های سبک

شرکت اینتل که در بازار پردازنده‌های دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها عملکرد خیلی خوبی دارد و بخش بزرگی از بازار را هم در اختیار گرفته، این‌بار از پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدر لیک برای لپ‌تاپ‌های سبک، باریک و ارزان قیمت سال ۲۰۲۲ رونمایی کرده که در سری P و U قرار می‌گیرند. باید خاطر نشان کنیم که اولین پردازنده‌های نسل دوازدهم این شرکت ساخت تراشه در نمایشگاه CES 2022 معرفی شدند که برای لپ‌تاپ‌های قدرتمند مد نظر قرار گرفتند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در مجموع این‌طور به نظر می‌رسد که با ۲۰ تراشه جدید روبه‌رو هستیم که در سری P با توان ۲۸ وات، سری U با توان ۱۵ و ۹ وات قرار می‌گیرند. همچنین گفته می‌شود که اولین اولترابوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های سبک و باریک با این پردازنده‌ها در ماه مارس (اسفند – فروردین ماه) روانه‌ی بازار لپ‌تاپ‌ها می‌شوند. همانند تراشه‌های قدرتمند سری H و پردازنده‌های آلدر لیکی که اینتل اواخر سال ۲۰۲۱ و در نمایشگاه CES 2022 از آن رونمایی کرد، تراشه‌های سری P و U هسته‌های بیشتری نسبت تراشه‌های نسل یازدهم سال ۲۰۲۰ این شرکت دارند و کماکان از معماری هیبریدی شامل هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف برای ایجاد تعادل میان قدرت و مصرف انرژی بهره می‌برند.

باید خاطر نشان کنیم که غول تراشه‌سازی، درباره‌ی عملکرد این پردازنده‌های جدید ادعاهای بزرگی کرده است. برای مثال اینتل اعلام کرده که عملکرد چند رشته‌ای این پردازنده‌ها در نمونه‌های قدرتمند نسبت به نسل یازدهم در حدود هفتاد درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، اینتل می‌گوید که این تراشه‌های جدید در بنچمارک‌های معتبر، عملکرد بهتری در کارهایی مانند مرور وب و ویرایش تصاویر نسبت به M1 و M1 پرو اپل و رایزن R7 5800U شرکت AMD از خود نشان داد‌ه‌اند. اگرچه این شرکت ادعاهای بزرگی نسبت به تراشه‌های جدید کرده، اما برای تأیید صحت آن‌ها باید منتظر عرضه‌ی محصولات مجهز به آن‌ها باشیم.

اینتل همچنین درباره‌ی نام‌گذاری پردازنده‌های خود تجدید نظر کرده است. برای مثال پردازنده‌های سری P که توان حرارتی برابر با ۲۸ وات دارند قبلا جزء دسته‌بندی سری U قرار می‌گرفتند. تراشه‌های سری P که قدرت کمتری نسبت به همتایان سری H خود دارند، در بسیاری از جنبه‌ها از جمله تعداد هسته‌ها مشابه هستند. به‌عنوان نمونه اینتل Core i7-1280P از ۱۴ هسته شامل ۶ هسته قدرتمند و ۸ هسته کم‌مصرف بهره می‌برد، البته با فرکانس و عملکرد کلی پایین‌تری روبه‌رو هستیم.

رونمایی اینتل از پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدر لیک

مدل‌های سری U در عین حال که هسته‌های کمتری نسبت به سری P دارند، توان حرارتی پایین‌تری را هم ارائه می‌دهند. باید اشاره کنیم که این تراشه‌ها در بالاترین مدل هم کماکان ۲ هسته قدرتمند دارند و مجموع تعداد هسته‌های آن‌ها میان ۶ و ۱۰ است که سایر هسته‌ها از نوع کم‌مصرف هستند. تراشه‌های جدید اینتل همچنین گرافیک IRIS XE دارند، البته که می‌توان برای آن‌ها از گرافیک‌های مستقلی نظیر Arc هم بهره برد. علاوه بر این، پردازنده‌های جدید از وای فای ۶E، تاندربولت ۴ و رابط PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند، اما پشتیبانی از HDMI 2.1 در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در نهایت باید اشاره کنیم که سری جدید P و سری U همچنین بخشی از نسل سوم استاندارد Evo اینتل به شمار می‌آیند که محصولات دارای این استاندارد باید از قابلیت‌هایی نظیر وبکم ۱۰۸۰p، شبکه وای فای ۶E به همراه شارژدهی بالای باتری و سرعت شارژ بالا بهره ببرند. همان‌طور که در ابتدای خبر به آن اشاره کردیم، اینتل اولین پردازنده‌های نسل دوازدهمش برای لپ‌تاپ‌ها را در نمایشگاه CES 2022 معرفی کرد که جزء سری H بودند.

برای یادآوری بد نیست بگوییم که نسل دوازدهم پردازنده‌های لپ‌تاپ سری H اینتل، هشت SKU دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پردازنده‌ی قدرتمند i9 12900HK اشاره کرد. به گفته‌ی این شرکت تراشه‌سازی، پردازنده‌ی Core i9-12900HK با فرکانس بوست ۵.۰ گیگاهرتز می‌تواند با پردازنده‌های قدرتمند رایزن ۵۹۰۰HX شرکت AMD و اپل سیلیکون M1 مکس رقابت کند و آن‌ها را شکست دهد. سری H همچنین آخرین فناوری‌های اینتل از جمله تاندربولت ۴، وای فای ۶E و فناوری Deep link اینتل هم دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا