فناوری اطلاعات

خطر نصب برنامه‌های کرک شده را جدی بگیرید !

حتماً این اصلاح را شنیده‌اید که دانلود و نصب نرم‌افزارهای کرک شده یا غیرقانونی می‌تواند امنیت گوشی هوشمند یا کامپیوتر شما را به خطر بیندازد. اما به راستی آیا این تئوری می‌تواند حقیقت داشته باشد؟ در ادامه به پنج دلیل در مورد اینکه چرا نباید از این قبیل برنامه‌ها استفاده کرد، پرداخته‌ایم.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ خرید نرم‌افزارها می‌تواند هزینه زیادی را به کاربران تحمیل کند. بنابراین هنگامی که به دنبال تهیه یک نرم‌افزار جدید هستید بهتر است به دنبال گزینه های رایگان بود اما برخی کاربران به استفاده از برنامه‌های کرک شده روی می‌آورند.

کرک یا پچ‌ها، ابزاری برای شکستن قفل برنامه‌های پولی و استفاده غیرقانونی از آنها محسوب می‌شوند. نرم‌افزارهای کرک شده و غیرقانونی می توانند گوشی شما را در معرض یک خطر بالقوه امنیتی قرار دهند و کل امنیت سیستم را به خطر بندازند.

دانلود برنامه های کرک شده اندرویدی از یک وب‌سایت نامعتبر و غیرقابل اعتماد، روشی معمول برای آلوده کردن دستگاه‌های اندرویدی است. از آنجایی که می‌توان برنامه‌های اندرویدی را خارج از Google Play روی گوشی اندرویدی خود نصب کرد، ممکن است بسیاری از کاربران را وسوسه کند که برنامه‌های کرک شده استفاده کنند.

این کار ایده چندان خوبی محسوب نمی‌شود؛ در واقع اکثر بدافزارهای اندرویدی از این طریق گوشی‌های هوشمند را آلوده می‌کنند. بنابراین بهتر است برای دستیابی به امکانات یک برنامه همه چیز را به خطر نیندازید و از برنامه‌های کرک شده در گوشی اندرویدی خود استفاده نکنید. در ادامه برخی از خطرات دانلود و استفاده از نرم‌افزارهای کرک شده آورده شده است.

1- برنامه‌های کرک شده می‌توانند مخرب باشند

نرم‌افزارهای غیرقانونی اغلب حاوی بدافزارهای خطرناک هستند. در همین رابطه شرکت امنیتی Cybereason با انتشار گزارشی اعلام کرده که بیش از 500 هزار دستگاه فقط توسط یک برنامه کرک شده حاوی بدافزار آلوده شده‌اند. هنگامی که یک کاربر نرم‌افزار کرک شده را دانلود و نصب می کند، بدافزار درون فایل کرک شده می تواند اطلاعات کاربران را سرقت کرده و حتی بدافزارهای بیشتری را دانلود و بر روی گوشی نصب کند.

در ادامه این گزارش به دو نوع بدافزار Azorult Infostealer و Predator the Thief اشاره شده است. بدافزار نوع Predator the Thief اطلاعاتی مانند گذرواژه‌ها را از مرورگرها به سرقت می برد و می تواند اطلاعات کیف پول‌ ارزهای دیجیتال را سرقت کرده و با استفاده از دوربین گوشی عکس بگیرد و به این وسیله امکان جمع آوری داده های شخصی را دارد.

نوع دیگر بدافزارها Azorult Infostealer نام دارد و اطلاعاتی از قبیل سابقه مرور ، نام کاربری و کلمه عبور ، کوکی ها و اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال را سرقت می کند.

تحقیقات بیشتر نشان داده که یک سوم نرم‌افزارهای کرک شده حاوی بدافزار هستند. همچنین ریسک دانلود نرم‌افزارها از منابع غیر معتبر 28 برابر بیشتر از نرم‌افزارهای دانلود شده از منابع قانونی است.

بسیاری از بدافزارهای هوشمند خود را پنهان می‌کنند و کاربران تا مدت‌ها متوجه حضور این بدافزار بر روی گوشی هوشمند خود نمی‌شوند. در همین راستا Bitdefender اعلام کرده که برنامه‌های کرک شده می‌توانند اطلاعات کارت های اعتباری، جزئیات بانکی، دفترچه آدرس، رمز عبور و سایر موارد مرتبط با هویت کاربران را سرقت کنند.

البته می‌توان فایل‌ها کرک شده را قبل از نصب اسکن کرد ولی در حالت کلی نصب برنامه‌های کرک شده بسیار پر رسیک بوده و بهتر است از این کار اجتناب کرد.

2- وب‌سایت‌های دانلود برنامه‌های کرک شده خطرناک هستند

علاوه بر اینکه برنامه های کرک شده تهدیدی برای امنیت شما هستند، استفاده از وب سایت ها و فروشگاه های اپلیکیشن شخص ثالثی که این برنامه ها را عرضه می‌کنند نیز خطرناک هستند.

هنگامی که به چنین وب‌سایت‌هایی مراجعه می‌کنبد به احتمال زیاد با انواع و اقسام تبلیغات پاپ آپ مواجه خواهید شد. با هر کلیک و ضربه، تب ها و پنجره های جدیدی در همه جا باز می شوند که هر کدام از این پاپ آپ ها در نوع خود مخرب هستند.

علاوه بر این ممکن است این وب‌سایت ها کاربران را مجبور کنند تا اطلاعات خود را وارد کرده یا آنها را به لینک‌های ناشناخته دیگری ارجاع می‌دهند. این ها تنها برخی از ترفند‌هایی است که هکرها هنگام مراجعه به چنین وب سایت‌هایی، کاربران را به دام می‌اندازند.

3- برنامه کرک‌شده ممکن است کار نکند

هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه‌های کرک شده به درستی کار کنند و در همین رابطه بسیاری از شرکت ها برای جلوگیری از سرقت نرم‌افزارهای خود اقدامات مختلفی برای از کار انداختن برنامه‌های کرک شده انجام می دهند. بنابراین احتمال دارد  نرم‌افزار های کرک شده پس از مدتی از کار بیفتد.

علاوه بر این معمولاً نرم‌افزارهای کرک شده آپدیت نمی‌شوند و اگر یک آسیب پذیری امنیتی در یک نرم‌افزار کشف شود ، شرکت سازنده نرم‌افزار معمولاً در اسرع وقت آن را برطرف می‌کند اما معلوم نیست که نرم‌افزار کرک شده چه زمانی آپدیت شود.

همچنین برنامه های محبوب بسیار پرطرفدار هستند و به همین دلیل است که وب سایت‌های نرم‌افزارهای کرک شده ممکن است کاربران با همین عناوین فریب داده تا از وب سایت آنها بازدید کرده و در دام بیفتند؛ در حالی که هیچ برنامه کرک شده‌ای در سایت آنها وجود ندارد.

4- استفاده از برنامه‌های کرک شده با مشکلات قانونی همراه است

دانلود و استفاده از نرم‌افزارهای کرک شده غیرقانونی است و استفاده از آنها می تواند کاربران را با عواقب مختلفی روبرو کند و اکانت آنها را مسدود کند.

از طرف دیگر قوانین حقوقی زیادی در این رابطه وجود دارد و به عنوان مثال در آمریکا تا 250 هزار دلار جریمه برای این کار در نظر گرفته شده است. علاوه بر این اکثر توسعه دهندگان اپلیکیشن یک کد ضد تقلب یا تشخیص دزدی دریایی را در برنامه های خود تعبیه کرده اند که به محض اتصال به اینترنت، برنامه کرک شده را از کار می‌اندازد.

5- با کرک کردن نرم‌افزارها، امکان توسعه‌ آنها از بین می‌رود

علاوه بر تمام خطرات امنیتی که نرم‌افزارهای کرک شده ایجاد می‌کنند باید به این نکته هم توجه کرد که توسعه دهندگان برنامه برای کسب درآمد اقدام به ساخت و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی می‌کنند و استفاده از برنامه های کرک شده می‌تواند به کسب و کار آنها آسیب زده و حتی منجر به تعطیلی آن گردد.

اگر عاشق برنامه ای هستید و نسخه کرک شده آن را دانلود می کنید، در واقع منبع درآمد توسعه دهنده را از بین می برید که از نظر اخلاقی هم اشتباه است.

از برنامه های کرک شده به طور کلی اجتناب کنید

اکنون که از ضررها و خطرات برنامه‌های کرک شده آگاه شده‌اید بهتر است از دانلود و نصب آنها اجتناب کرده و به دنبال برنامه‌های رایگان مشابه بوده یا لایسنس برنامه را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا