تکنولوژی

جبران کمبود جهانی تراشه شاید سال‌ها طول بکشد

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل روز دوشنبه و در جریان نمایشگاه Computex اعلام کرد کمبود جهانی تراشه احتمالا تا یکی دو سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

اواخر سال ۲۰۱۹ بود که جهان درگیر یک ویروس خطرناک با نام کرونا شد که هنوز هم نتوانست به طور کامل از شر آن خلاص شود. بنابراین می‌توان تصور کرد اوایل دوران شیوع این بیماری، جهان تا چه حد خسارت دید. صنعت موبایل و کامپیوتر هم یکی از بخش‌هایی بود که به خاطر این بیماری به‌شدت متحمل خسارت‌های سنگین شد.

ویروس کرونا باعث شد مردم برای جلوگیری از روند شیوع، در خانه مانده و تمام کارها از جمله مدرسه، دانشگاه و کارهای اداره‌ای را در صورت امکان در خانه و از راه دور انجام دهند. همین موضوع سبب شد آن دسته از خانواده‌هایی که گوشی هوشمند نداشتند هم به فکر خرید یک گوشی یا تبلت بیفتند. بنابراین تقاضا افزایش یافت و شرکت‌ها سخت تلاش کردند تا به آن پاسخ دهند.

البته به خاطر بیماری، بسیار از شرکت‌های مونتاژ تعطیل شدند و تأمین‌کنندگان هم با مشکلاتی در تأمین قطعات مواجه شدند تا بدین ترتیب همه چیز به بدترین شکل ممکن پیش برود. در این بین کمبود تراشه هم به دلایل مختلف تأثیر منفی خود را روی صنعت گذاشت. البته امسال وضعیت بسیار بهتر شده اما مدیرعامل اینتل، شرکتی که خود یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های تراشه به حساب می‌آید، مدعی شد کمبود تراشه ممکن است تا سال‌های آتی ادامه پیدا کند. پاره‌ای از صحبت‌های وی به شرح زیر است:

اگرچه صنعت در راستای بهبود موقت این وضعیت تلاش‌هایی کرده و قدم‌هایی برداشته اما ممکن است یکی دو سالی طول بکشد تا به طور کلی بتوان کمبود ظرفیت‌ها و قطعات را جبران کرد.

در ماه مارس، اینتل گفته بود ۲۰ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد تا ۲ شرکت ساخت تراشه در ایالت آریزونا احداث کند و در آنجا از فناوری‌های پیشرفته‌تری در ساخت تراشه استفاده کند. گفته می‌شود برنامه‌ای که اینتل دارد، ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری (EUV) است که قرار است آن را متئور لیک (Meteor Lake) بنامد اما فعلا حرفی از آن به میان نیامده چون اینتل هنوز نتوانسته پردازنده‌ای با لیتوگرافی کمتر از ۱۴ نانومتر تولید کند.

اینتل از این طریق می‌تواند با بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در جهان یعنی TSMC در تایوان و یک شرکت جاه‌طلب و قدرتمند دیگر یعنی سامسونگ در کره‌ی جنوبی به رقابت بپردازد. TSMC در حال حاضر به تولید پردازنده‌های سری A و M اپل، سری Dimensity مدیاتک و بسیاری اقلام دیگر مشغول است. سامسونگ هم پردازنده‌های سری اگزینوس و اسنپدراگون را در کنار مودم‌های ۵G برای آن‌ها تولید می‌کند.

از آنجایی که دو سوم تراشه‌های پیشرفته‌ی دنیا در کشورهای آسیایی تولید می‌شوند، ایالت متحده تلاش می‌کند خود به یک قدرت مطلق در بخش نیمه‌هادی تبدیل شود. اینتل هم با مدیریت پت گلسینگر تلاش می‌کند گستره‌ی فعالیت خود را در آمریکا و اروپا گسترش دهد تا بتواند به یک منبع امن و پایدار برای جهان تبدیل شود. TSMC هم به‌تازگی اعلام کرد تا دو سال آینده، ۶ شرکت تولید تراشه در آمریکا احداث خواهد کرد تا بدین ترتیب آمریکا در مسیر بزرگی در این زمینه قرار داشته باشد.

هدف این است که ایالت متحده با سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که انجام داده، به یکی از قطب‌های تولید تراشه در جهان تبدیل شود، اما به نظر شما این کشور می‌تواند روزی بیشتر از کشورهای آسیایی در این زمینه موفق عمل کند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا