جریمه ۱۱ میلیون دلاری اپل و گوگل در ایتالیا
سازمان رقابت و بازار ایتالیا با ادعای اینکه اپل و گوگل قوانین مصرفکنندگان این کشور را نقض کردهاند، این دو شرکت را مجموعا ۱۰ میلیون یورو (۱۱٫۲ میلیون دلار) جریمه کرد. به گزارش AppleInsider، این آژانس نظارتی در بیانیهای گفت: «مرجع ضد انحصار برای شرکت اپل و گوگل دو تخلف در قوانین مصرفکنندگان، یکی به دلیل عدم شفافیت اطلاعاتی و دیگری برای اقدامات تهاجمی مربوط به کسب و استفاده از دادههای مصرفکنندگان برای مقاصد تجاری شناسایی کرده است.»
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ اپل متهم شده که در موضوع دادههای استفاده شده برای ساخت اپل آیدی حقیقت را نگفته است. مقام نظارتی دولت ایتالیا اعلام کرده که گوگل نیز فعالیت اقتصادی خود را بر اساس ارائهی طیف گستردهای از محصولات و خدمات متصل به اینترنت، همچنین بر اساس پروفایل کاربر و به لطف دادههای آنها انجام میدهد. اپل از طریق استفاده از دستگاهها و خدمات خود، دادههای کاربران را برای مقاصد تجاری جمع آوری، نمایهسازی و استفاده میکند. بنابراین، حتی بدون انجام هرگونه انتقال داده به اشخاص ثالث، میتوان این نتیجه را گرفت که اپل مستقیما از ارزش اقتصادی شرکتش برای افزایش فروش محصولات خود، یا فروش اپلیکیشنهای ثالث از طریق اپ استور، آیتیونز استور و Apple Books خود استفاده میکند.
اپل که همواره حفظ حریم خصوصی کاربرانش را تبلیغ کرده و آن را اساس کار خود بیان میکند، به دلیل اطلاع ندادن به کاربران در هنگام ساخت اپل آیدی و استفاده از اطلاعاتشان برای مقاصد تجاری، با انتقاد شدیدی مواجه شده است. در عوض، اپل میگوید که ایجاد اپل آیدی به شخصیسازی و بهبود تجربیات کاربران کمک شایانی میکند.
گوگل نیز با انتشار بیانیهای به The Verge گفت: «ما به کاربرانمان روشهای سادهای را برای مدیریت اطلاعات و محدود کردن استفاده از دادههای شخصی میدهیم و سخت تلاش میکنیم تا اقدامات شرکت را کاملا با قوانین حمایت از مصرفکننده تطابق دهیم.» در حالی که ایتالیا بدش نمیآید تا اپل و گوگل را به مبالغ سنگینتری جریمه کند، اما ۱۱٫۲ میلیون دلار حداکثر میزان جریمهی مجاز توسط قوانین مصرفکننده ایتالیا است. در همین راستا سال گذشته اپل مجبور شد ۱۰ میلیون یورو به ایتالیا به دلیل ادعاهای ناقص دربارهی ضدآب بودن برخی از مدلهای خاص آیفون بپردازد.
اپل اولین جریمهی خود را به دلیل نقض ادعاهایش دربارهی ضدآب بودن یک آیفون بر اساس شرایط آزمایشگاهی ایدئال پرداخت کرد. به گفتهی آژانس نظارتی ایتالیایی در خارج از آزمایشگاه و در محیط زندگی عادی، آیفونهای در حال آزمایش نتوانستند مقاومت خود را در برابر آب در عمق و زمان تبلیغ شده توسط اپل نشان دهند. به عبارت دیگر، اپل گوشیهای هوشمند خود را به گونهای به بازار عرضه کرده که میتوانند در عمق ۱ تا ۴ متری (۳٫۳۷ اینچ تا ۱۳٫۱۲ اینچ) بسته به مدل، تا ۳۰ دقیقه مقاومت کنند. اما سازمان رقابت و بازار ایتالیا گفت که اپل هرگز به مصرفکنندگانش نگفته که این نتایج فقط در شرایط آزمایشگاهی ایدئال به دست آمده است.
اپل در آزمایشهای خود از آب خالص برای انجام تستهای مختلف استفاده میکرد، اما در شرایط زندگی واقعی آبی که آیفون ممکن است در آن بیافتد لزوما خالص نیست و میتواند شور هم باشد. بخش دوم شکایت، مربوط به اتهامی علیه اپل است که بسیاری از خریداران آیفون در ایالات متحده آمریکا از آن شکایت دارند. سازمان رقابت و بازار ایتالیا گفت اپل نباید اجازه داشته باشد که مقاومت آیفون در برابر آب را برای فروش گوشیهایش افزایش دهد، اما ادعاهای گارانتی دربارهی آسیب دیدن گوشی به وسیلهی آب را رد میکند.
همچنین اپل و آمازون چند روز پیش توسط نهادهای نظارتی ایتالیایی ۲۳۰ میلیون دلار جریمه شدند. حتی با وجود اینکه در گارانتی آیفون آمده است: «گارانتی، آسیب ناشی از مایعات را پوشش نمیدهد»، آژانس ایتالیایی اعلام کرد که اکثر مصرفکنندگان فریب این بیانیه را میخورند، زیرا اپل مشخص نمیکند که چه نوع ضمانتی مورد بحث است. اپل همچنین دربارهی محدودیتها و شرایط ضدآب بودن گوشیهای آیفون خود حرفی نمیزند.
علاوه بر پرداخت ۱۰ میلیون یورو جریمه، اپل مجبور شد هشداری را در وبسایت ایتالیایی خود منتشر کند که لینک «اطلاعات حفاظت از حقوق مصرفکننده» هم در آن قرار داشت. در آن زمان، ما گفتیم که اپل ممکن است با ادعاهای مشابهی روبهرو شود که توسط سایر کشورهای اتحادیه اروپا علیه این شرکت مطرح شده است. همین چند روز پیش، اپل و آمازون توسط نهادهای نظارتی ایتالیایی ۲۳۰ میلیون دلار جریمه شدند. این دو شرکت متهم به همکاری برای جلوگیری از کاهش قیمت محصولات رقبای اپل در رقابت با گجتهای پوشیدنی این شرکت شدهاند. آمازون و اپل میگویند که قصد دارند نسبت به این تصمیم اعتراض کنند. باید صبر کرد و دید که داستان این شکایات به کجا خواهد رسید.