فناوری اطلاعات

ارتقا ۶ پله‌ای ایران در توسعه فناوری اطلاعات

پس‌از ۶ سال وقفه در انتشار گزارش شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات «IDI» از سوی اتحادیه جهانی مخابرات «ITU»، اکنون جدیدترین گزارش این مرجع جهانی برای سال ۲۰۲۳ نشان از جهش ۶ رتبه‌ای ایران در این شاخص دارد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا؛ پس از وقفه ای که به‌دلیل مسایل مربوط به کیفیت و در دسترس بودن داده‌ها انجام شده بود، اکنون نتایج جدید رده‌بندی کشورها در شاخص «IDI» نشان می‌دهد که کشورهای دنیا پیشرفت قابل‌توجهی به سوی اتصال جهانی و معنادار داشته‌اند، به‌طوری که نیمی از کشورها تقریباً از ۸۰ امتیاز (میانگین ۷۸.۷) عبور کرده‌اند که در این خصوص ایران با ۶ پله صعود و با عبور از مرز ۸۱ امتیاز در زمره کشورهای بالاتر از رتبه‌های میانگین قرار گرفته است، به این ترتیب و بر اساس گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل، جایگاه ایران از رتبه ۸۱ به ۷۵ ارتقا پیدا کرد.

همچنین در بررسی‌های تخصصی امسال «ITU» از نظر میزان امتیاز در شاخص «IDI» یا همان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز، امتیاز ایران با افزایش ۴۷ درصدی از عدد ۵۵ به ۸۱ رسیده است. علاوه‌بر آن مقادیر زیرشاخص‌های ضریب نفوذ مشترکین پهن‌باند همراه، درصد استفاده از اینترنت و درصد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت در سال ۲۰۲۳ نیز به ترتیب از رشد ۱۵، ۹ و ۶ درصدی برخوردار شدند. برای درک بهتر از میزان پیشرفت ایران در شاخص«IDI» باید مروری بر وضعیت کلی دیگر کشورها در این گزارش و شاخص مذکور داشت. نتایج گزارش منتهی به سال ۲۰۲۳ که از سوی مرجع جهانی «ITU» منتشر شده، نشان می‌دهد، کمترین امتیاز به‌دست آمده ۲۰.۰ و بالاترین آن ۹۸.۲ است.

بر این اساس، ۳۳ کشور دارای امتیاز «IDI»  بین ۹۰ تا ۱۰۰ هستند، ۴۷ کشور دیگر دارای امتیاز بین ۸۰ تا ۹۰ هستند که ایران نیز در زمره این کشورها قرار دارد و نیمی از کشورها در محدوده ۶۰ تا ۷۰ امتیازی پراکنده شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها دارای امتیاز پایین‌تر هستند؛ و در نهایت نکته قابل‌توجه دیگر آنکه، نظر به اجرای طرح‌های متنوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توسعه پروژه عظیم فیبرنوری و عبور از پوشش ۷ میلیونی و گذار از ایجاد ۱۰۰۰ سایت نسل پیشرفته ۵ موبایل تا پایان سال قبل و با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام شهرداری‌ها به صدور ۱۵ روزه‌ی مجوز حفاری فیبر نوری که به تشدید سرعت پیشرفت این طرح در سال‌جاری منجر خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود جایگاه ایران در رده‌بندی شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های آتی با بهبودهای مستمر تداوم داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا