احتمال حضور کافه بازار تا آخر تابستان ۹۹ در بورس
سهام کافهبازار تا اواخر تابستان ۹۹ در بورس عرضه میشود؛ این خبری است که امیر امینشریفی، مدیرعامل کافه بازار در گفتوگوی زنده اینستاگرامی خود اعلام کرد.
به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از پیوست؛ امین امیرشریفی، مدیرعامل کافه بازار اعلام کرد قصد دارند تا انتهای تابستان سال ۹۹ وارد بورس شوند. امین شریفی در این باره گفت: «پروسه ورود به بورس بسیار پیچیده و عجیب است. ما درحال آماده سازی خود و رسیدگی به صورت حساب های مالی شرکت هستیم و امیدواریم هرچه زودتر این فرآیند را طی کنیم.»
در شرایطی مدیرعامل کافه بازار خبر از آماده شدن این شرکت برای ورود به بورس میدهد که چندی پیش هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرده بود که با وجود اینکه جلساتی برای پیوستن کافه بازار به بورس برگزار شد، اما مدیران کافه بازار پیگیر این موضوع نبودند و هنوز در برخی از استانداردهای پذیرش بورس مانند ساختارهای مالی با کافهبازار به تفاهم نرسیدهایم و باید مذاکرات بیشتری انجام شود. حال به نظر میرسد بخشی از این مشکلات برطرف شده است.
امنیت اولویت کافه بازار است
امیرشریفی مدیرعامل کافهبازار در پاسخ به این سوال که کافهبازار در مورد امنیت بازار و حفاظت از دادههای کاربران چه اقداماتی را انجام داده و آیا این اطلاعات در اختیار شرکتهای ثالث قرارمیگیرد یا خیر توضیح داد: «موضوع امنیت دادههای کاربران در شرکتهای حوزه فناوری قابل پیشبینی است و برای خیلی از شرکتهای بزرگ هم پیش آمده است. ما در مجموعه کافهبازار به غیر از تامین امنیت اطلاعات توسط تیم امنیت خود کافه بازار سعی کردیم که با طرح (white hat)، از هکرهای کلاهسفید کمک بگیریم تا آنها با پیدا کردن باگها و حفرههای امنیتی به امنیت بیشتر مجموعه ما کمک کنند و هم در ازای پیدا کردن این مشکلات جوایزی دریافت کنند.»
او در مورد فروش اطلاعات کاربران و یا قرار دادن این اطلاعات در اختیار شرکتهای ذینفع کافه بازار گفت: «ما به هچعنوان دیتای کاربران را نفروخته و نمیفروشیم؛ اما گزارشاتی که هر چندوقت یکبار به صورت عمومی منتشر میکنیم، از دیتای تجمیع شده از دادههای کاربران است. البته نه دادههای شخصی بلکه دادههای عمومی است.»
امیرشریفی ادامه داد: «جزئیات سیاستهای حریم خصوصی بسیار عمیق و مفصل است. ما طبق همان سیاستها عمل میکنیم. یک زمانی شرکتهای مستقل و زیرمجموعه بازار با این مجموعه یکی بودند و مالکیت این اطلاعات برای کل این مجموعه بوده؛ پس استفاده غیرقانونی یا خارج از چارچوب سیاستهای کافهبازار صورت نگرفته است. و کافه بازار مبتنی بر قوانین عمل می کند»
انحصار کار ما نیست
آرش برهمند، انتقاد بسیاری از کاربران از مجموعه کافه بازار بر سر نتایج دستکاری شده جستوجو در این اپلیکیشن را مطرح کرد و در مورد این که بازار در جستوجوها، اپلیکیشنهای زیرمجموعه خود را با اولویت بالاتری نشان میدهد از مدیرعامل این مجموعه خواستار شفافسازی این موضوع شد. امیرشریفی در این خصوص توضیح داد: «هر شرکتی از امکانات خود برای رشد و گسترش بیشتر مجموعهاش استفاده میکند. ما هم همینطور؛ اما ما هیچ وقت انحصار ایجاد نکردهایم. بلکه حتی بارها و بارها اپلیکیشنهای رقیب را در لیستهای مختلفی قرار داده و پروموت کردهایم.
همچنین هیچ اپلیکیشنی را برسر رقابت از بازار حذف نکردهایم. اتفاقی که افتاده این است که یک قابلیتی در سرچ کافه بازار قرار گرفته که شرکتها با پرداخت هزینه تبلیغات میتوانند اپلیکیشن خود را با اولیت بالاتر در جستوجوها به کاربران معرفی کنند. این کار عادی و همهجایی است و حتی خود گوگل هم از همین روش استفاده میکند. علاوه بر آن این امکان تنها برای اپلیکیشنهای زیرمجموعه کافه بازار وجود ندارد و هر اپلیکیشنی میتواند درخواست تبلیغات در نمایش صفحات جستوجو را بدهد.»
امیرشریفی در پاسخ به این سوال که آیا کافه بازار اپلیکیشن ها را مجبور به استفاده از پرداخت درون برنامهای میکند یا خیر نیز گفت: «این یک مدل درآمدزایی است که روی این پلتفرم تعریف شده و مانند هر پلتفرم دیگری ۳۰ درصد هم سهم دریافت میکند. بخش عمدهای از درآمدزایی کافه بازار از همین سهم حق پرداخت درونبرنامهای است و این موضوع همه جای دنیا وجود دارد. حتی گوگل هم از همین روش استفاده میکند. این کار مزایای خودش را هم دارد چرا که کاربران به پلتفرم اعتماد دارند. برای همین پول خود را در حساب پلتفرم نگه میدارند و امکان خرید و از طرف دیگر درآمدزایی توسعهدهندگان هم بیشتر میشود.»
همکاری با برندهای خارجی
مدیرعامل کافه بازار در پاسخ به این سوال که آیا شما با برندی مثل هواوی همکاری دارید و یا بهدنبال روش جدیدی برای همکاری با شرکتها هستید، گفت: «ما قرارداد خاصی با هواوی یا دیگر شرکتها نداریم. هواوی در مورد گوشیهای جدیدش که به ایران میآید و از سرویسهای موبایلی هواوی HMS بهجای سرویسهای موبایلی گوگل بهره میبرد تقاضای همکاری برای اجرای بهتر اپلیکیشن های ایرانی را داشت و ما فقط در این زمینه با آنها همکاری داریم.»