گیم

عرضه پلی استیشن 5 با پردازنده جدید 6 نانومتری آغاز شد

ویدئو منتشر شده نشان می‌دهد سونی سومین نسخه سخت افزاری از پلی استیشن 5 را با شناسه CFI-1202 روانه بازار کرده است که از پردازنده 6 نانومتری به جای 7 نانومتری بهره می‌برد. جزئیات جالب و تفاوت‌ها را در شهر سخت افزار بخوانید.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ جدیدترین ورژن سخت افزاری پلی استیشن 5 به نسخه جدیدی از پردازنده طراحی شده توسط AMD مجهز شده که با اسم رمز Oberon Plus شناخته می‌شود. سومین رویژن سخت افزاری SoC پلی استیشن 5 با فناوری ساخت 6 نانومتری TSMC تولید می‌شود. این در حالی است که تا پیش از این با پردازنده 7 نانومتری Oberon عرضه می‌شد.

در واقع پردازنده بکار رفته در سومین رویژن سخت افزاری پلی استیشن 5 از همان طراحی و ویژگی‌های نسخه اصلی برخوردار است و تغییرات آن صرفاً به تولید با فناوری ساخت کوچک‌تر و احتمالاً کم مصرف‌تر محدود می‌شود. پردازنده Oberon Plus پلی استیشن 5 دارای همان هسته‌های Zen2 و گرافیک بر پایه ریزمعماری RDNA2 است.

جالب اینکه همین حالا سونی عرضه پلی استیشن 5 با سومین رویژن سخت افزاری را آغاز کرده است. بررسی‌ها بر روی نمونه‌های مشاهده شده حاکی از تغییر جزئی مادربرد، کوچک‌تر و سبک‌تر شدن کولر و البته به‌کارگیری پردازنده کوچک‌تر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد SoC شش نانومتری جدید پلی استیشن 5 دارای مساحت 260 میلی متر مربع است که به طرز چشمگیری نسبت به نسخه اصلی با مساحت 300 میلی متر مربع کوچک‌تر شده است. ظاهراً تولید با فناوری ساخت کوچک‌تر موجب کاهش مصرف انرژی و تولید گرما شده است که امکان استفاده از کولر کوچک‌تر و سبک‌تر را می‌دهد.

کوچک‌تر شدن پردازنده پلی استیشن 5 به AMD و سونی این امکان را می‌دهد تا با هر ویفر سلیکونی، تعداد بیشتری پردازنده تولید کنند و از هزینه تولید آن بکاهند. طبق برآوردها کاهش هزینه تولید می‌تواند تا 12 درصد باشد. انتظار می‌رود مایکروسافت هم برای ایکس باکس سری ایکس و اس از تراشه 7 نانومتری AMD به 6 نانومتری روی بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا