فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات: سهم اقتصاد دیجیتال باید به ۱۰ درصد برسد

وزیر ارتباطات با بیان این که برنامه مفصلی درخصوص اقتصاد دیجیتال داریم گفت در این زمینه ۴ نفر از وزرا ماموریت پیدا کرده اند تا هر مانعی که برای توسعه اقتصاد دیجیتال وجود دارد برطرف شود تا سهم آن در اقتصاد به ۱۰ درصد برسد.

فناوری برتر دیجیتال؛ «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اولین نشست خبری با رسانه‌ها  در خصوص شبکه ملی اطلاعات، به برنامه‌ریزی منظم در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت همه‌ باید در این زمینه پای کار بیایند تا اهداف این طرح تحقق پیدا بکند. برای مثال وزارت نیرو و شهرداری‌ها حتما باید پای این کار بیایند تا این اتفاق محقق شود.

زارع پور معتقد است اگر همکاری‌ها محقق شود و این پروژه به اهداف نسبی خود برسد، مشکل سرعت به کلی حل خواهد شد. همچنین وی در راستای انجام این موارد افزود که باید بار از روی شبکه موبایل برداشته شود و این بال دوم توسعه شبکه مذکور خواهد بود.

وی افزود خواسته بعدی وزارت ارتباطات ورود کردن به زمینه‌سازی بوجود آمدن انواع سرویس‌های مختلف و پرسرعت است که به مردم ارائه شود. در راستای این حرکت با توسعه شبکه ملی اطلاعات ارائه سرویس‌های خدماتی مختلف به مردم هدف بعدی وزارت خانه است.

وی گفت در بخش خدمات دولت الکترونیک پنجره واحد این خدمات پیش‌بینی شده است. اگر مردم ۲۴ ساعته امکان دسترسی به خدمات و حل مشکلاتشان داشته باشند، این موضوع تحقق دولت الکترونیک است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داد که تا پایان سال ۱۴۰۱ پنجره واحد خدمات و پلتفرم‌های جدیدی را در این زمینه خواهیم داشت. زارع‌پور اطلاع داد که ساز و کار جدیدی در وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده است و همه‌ی کاکنان پای کار می‌آیند.

وی اذعان داشت که وزارت ارتباطات برنامه کاملا مفصلی درخصوص اقتصاد دیجیتال دارد و در این راستا یک کارگروه ویژه در این زمینه شکل می‌گیرد. وی افزود که در این زمینه ۴ نفر از وزرا ماموریت پیدا کرده اند تا هر مانعی که برای توسعه اقتصاد دیجیتال وجود دارد برطرف شود تا سهم آن به ۱۰ درصد برسد.

وزیر ارتباطات در خصوص حملات اخیر سایبری اظهار داشت که تامین امنیت زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی مسئله جدی است و از آنجایی که هزینه کمتر نسبت به درگیری فیزیکی دارد بسیار مورد توجه است. اما در رابطه با گزارشات هفتگی که از حملات سایبری به گوش می‌رسد، حملات مختلفی دارد صورت می‌گیرد و بعضی از این حملات و مبدا آن‌ها شناخته شده و مشخص است و به اطلاع نهادهای نظارتی می‌رسد. اما دستگاه‌ها درکنار ایجاد پلتفرم‌های متفاوت خود در زمینه ارتباطات باید امنیت را بسیار جدی بگیرند.

وزیر ارتباطات در رابطه با طرح صیانت گفت، نظر خود را در کمیته این طرح بیان میکنم و همچون کشورهای دیگر موافق فعالیت پلتفرم‌های خارجی با رعایت و پذیرفتن قوانین جمهوری اسلامی ایران هستیم. طرح صیانت پیشنهادی ما به آن دلیل محرم محرمانه خورده است که نگران این بودیم حاشیه بر متن غلبه پیدا کند.

وی افزود: مردم را نامحرم نمی‌دانیم فقط معتقدیم، قبل از پذیرش مرجع تخصصی، گذاشتن آن در میز عمومی موجب هجمه می‌شد. رسانه‌ای کردن موجب می‌شد به اصل طرح پیشنهادی، صدمه زده شود. در صورت صلاحدید کمیسیون مربوطه در مجلس می‌تواند آن را منتشر کند.

وی گفت: با شماره‌های مختلف در فضای مجازی حاضرم و هر زمان توییتر رفع فیلتر شد در آنجا هم حضور خواهم داشت.

وزیر ارتباطات در زمینه حوزه فضایی گفت تمرکزمان این است به قطب پرتاب به لایهLEO (زیر ۲ هزار کیلومتر) تبدیل شویم و به همین دلیل بودجه‌ فضایی‌مان امسال ۵ برابر شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سرعت اینترنت حق‌الناس است، گفت: در کشور ما فشار بر شبکه موبایل است که ظرفیت آن را نداریم. در اینترنت ثابت هم وضعیت بسیار نامناسبی داریم؛ در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم، همه متخصصین می‌دانند که این وضعیت یک شبه به وجود نیامده است.

وی افزود: اگر فیبر نوری به طور کامل راه‌اندازی شود دیگر کسی در منزل از اینترنت موبایل استفاده نمی‌کند. هیچ اپراتوری بدون مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات حق افزایش هیچ نوع تعرفه‌ای را ندارد.

زارع پور در خصوص برنامه‌ها و اقدامات این وزارتخانه برای استارتاپ‌ها تاکنون گفت: «با تدابیری که در دولت سیزدهم دارد انجام می‌شود ناامیدی‌ها در فضای استارتاپی به امید تبدیل می‌شود. برای مثال برای همین ورود استارتاپ‌ها به بورس چندین جلسه برگزار کردم و وقتی عملی شد اطلاع‌رسانی کردیم. ‏بنده اهل عمل هستم و علاقه ندارم قبل از اتفاق موضوع رسانه‌ای شود. همچنین برای یکی از پلتفرم‌ها (دیوار) نیز اقداماتی را انجام دادم.»

وزیر ارتباطات در رابطه با ورود استارتاپ ها به بورس گفت: «شرکتی که چند صد نیرو دارد را نمی‌توان استارتاپ عنوان کرد بلکه شرکت‌های فناوری هستند. استارتاپ‌ها دارایی‌های نامشهود زیادی دارند، مکانیزم اندازه گیری دارایی نامشهود تهیه شده است و این پلتفرم‌ها باید تضمینی بدهند تا محافظ داده های مردم باشند.» به گفته وزیر ارتباطات دولت سیزدهم کارگروهی برای تسهیل ورود استارتاپ‌ها به بورس در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است. زارع پور ادامه داد: ۵ – ۶ شرکت دیگر هم در صف هستند و هر شرکتی که بتواند نظر کارگروه را جلب نماید می‌تواند به بورس ورود کند.

وزیر ارتباطات در خصوص اقدام‌های جدید شرکت ملی پست گفت: در دهه فجر مرکز تجزیه کالای هوشمند توسط شرکت ملی پست ایران رونمایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا