فناوری اطلاعات

تولید اولین مودم‌های 5G در کشور

مدیر ارزیابی طرح‌­های صندوق صنایع پیشرفته از حمایت این صندوق از طراحی و تولید مودم‌های 5G خبر داد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، ناصر بیاری با بیان اینکه تکنولوژی ۵G به عنوان پنجمین نسل از شبکه همراه بعد از نسل چهارم در حال جایگزین شدن است، اظهار کرد: از قابلیت‌های این فناوری، ۱۰۰ برابر شدن ظرفیت ترافیکی، افزایش ۲۰ برابری سرعت کاربر و کاهش چشمگیر تاخیر شبکه به یک دهم تکنولوژی LTE است. همچنین هوشمندسازی صنایع و IOT، از مهم ترین کاربردهایی است که بر بستر این فناوری قابل تحقق خواهد بود.

به گفته مدیر ارزیابی طرح­‌ها در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده ۱۰درصد کاربران موبایل به اینترنت پرسرعت مجهز خواهند شد؛ بنابراین اپراتورهای تلفن همراه اقدام به راه­‌اندازی سایت­‌های متعددی در سراسر کشور کرده‌­اند و در حال گذار از نسل چهارم به نسل پنجم هستند.

وی با بیان اینکه وجود تحریم‎‌ها فرصتی ایجاد کرده که با رویکرد استفاده از ظرفیت شرکت‌­های داخلی نسبت به توسعه این فناوری اقدام شود، تصریح کرد: صندوق صحا، با توجه به نیاز کشور به افزایش پهنای باند اینترنت برای کاربران داخلی و همچنین با هدف قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی و جلوگیری از خروج ارز، از شرکت دانش بنیان داخلی فعال و پیشرو در زمینه طراحی و تولید مودم‌های ۵G  حمایت کرده است.

به گفته مدیر ارزیابی طرح­های صحا، این مودم برای اولین بار در کشور با تسهیلات حمایتی صندوق صحا با نرخ ترجیحی تولید می‌شود. نرخ ترجیحی یعنی سود تسهیلات بین ۵ تا ۱۵ درصد و به عبارت دقیق‌تر حداکثر سه درصد کمتر از مصوبه شورای اعتبار (یعنی ۱۸ درصد) است.

وی با بیان اینکه این شرکت با حمایت  صندوق صحا توانسته است اولین قراداد طراحی و تولید مودم های 5G را با یکی از اپراتورهای تلفن همراه اجرا کند، اظهار کرد: با حمایت از طراحی و ساخت مودم ۵G گام موثری در راه رسیدن به فناوری‌های جدید حوزه ict برداشته می‌شود. به طور کلی حمایت‌های مالی دولت از این دست شرکت‌ها و پروژه ها سبب زمینه را برای گسترش تکنولوژی‌های به روز دنیا در داخل کشور با استفاده از دانش و فناوری بومی فراهم می­‌آورد که می‌­تواند عامل مهمی در کاهش واردات باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا