تکنولوژیکامپیوتر

استفاده آزمایشی علی‌بابا از پردازنده 128 هسته‌ای اختصاصی

یکی از بزرگ‌ترین ارائه دهندگان خدمات ابری در چین آزمایش پردازنده اختصاصی خود را آغاز کرد. پردازنده جدید علی بابا Yitian 710 نام دارد و از 128 هسته پردازشی Arm بهره می‌برد. جزئیات بیشتر درباره پردازنده سرور 128 هسته‌ای چینی‌ها را در ادامه همین نوشتار بخواهید.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ علی بابا امروز امکان آزمایش کردن رایانش ابری اجرا شده بر روی پردازنده اختصاصی Yitian 710 را آغاز کرد. این پردازنده حاصل تلاش‌های علی بابا برای توسعه پردازنده اختصاصی به منظور استفاده در سرویس‌های تحت کلاد است.

ییتیان 710 تا 128 هسته پردازشی بر پایه معماری مجموعه دستورالعمل Armv9 دارد و فرکانس آن به 3.2 گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده از کنترلر هشت کاناله DDR5 هم بهره می‌برد تا چیزی از رقبا کم نداشته باشد. از دیگر ویژگی‌های برجسته این پردازنده می‌توان به وجود 96 خط ارتباطی PCIe 5.0 اشاره کرد.

احتمالاً Yitian 710 بر پایه طراحی اختصاصی خود علی بابا است اما احتمال استفاده از طراحی‌های نیمه آماده Arm هم وجود دارد. در هر صورت این پردازنده با استفاده از فناوری ساخت 5 نانومتری تولید می‌شود و از 60 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است.

کاربران علی بابا به واسطه سرویس Elastic Compute Service (ECS) می‌توانند پردازنده جدید این کمپانی را آزمایش کنند. کاربران قادر به انتخاب یک تا 128 هسته پردازشی هستند. با این حال علی بابا به کاربران توصیه کرده بیشتر از دو ماه روی آن حساب باز نکنند تا داده هایشان از دست نرود.

علی بابا ادعا می‌کند سرویس‌های اجرا شده با پردازنده Yitian 710 صد درصد راندمان بالاتری نسبت به پردازنده‌های اینتل و AMD دارند. البته این هم یکی از ادعاهای بدون سند و مدرک چینی‌ها است.

در هر صورت چینی‌ها به طور جدی در تلاش برای توسعه پردازنده‌های اختصاصی خود و کاهش وابستگی به غرب هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا