رونمایی آمازون از خودروی الکتریکی حمل کالا
شرکت آمازون از خودروی الکتریکی جدیدی رونمایی کرده که قرار است وظیفهی حمل کالا را برای این شرکت بر عهده بگیرند.
به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از دیجی کالا؛ آمازون که پیش از این روی خودروهای خودران نیز سرمایهگذاری کرده بود، قصد دارد ناوگان کامیونهای حمل بار خود را سبزتر کند. این شرکت از نخستین خودروی تحویل کالای الکتریکی خود رونمایی کرد: یک ون بزرگ که طی همکاری با استارتاپ «ریویَن» (Rivian) ساخته شده است.
همانند وانت کاملا برقی ریوین، این خودروی برقی تازه نیز طراحی تمیز و البته عجیبی دارد. با چراغهای جلوی بزرگ و گرد که در پایین قرار دارد شاید بتوان شکل خودرو را شبیه سگی دانست که میداند کار اشتباهی را انجام داده است. در هر حال روشن است که طراحی این ون با خودروهای دیزلی عمومی حمل بار، تفاوت زیادی دارد.
در حالی که تجربهی استارتآپ ریوین به شدت در نمای بیرونی و زیر کاپوت خودرو دیده میشود، نقش آمازون بر فضای داخلی بسیار محسوس است. علاوه بر سکوی انسانی برای مانور آسان درون خودرو، رانندگان سه سطح قفسهبندی، دیوارها و درهای تقویتشده برای امنیت بیشتر و دو نمایشگر در اختیار خواهند داشت که تصویر مجموعهای از دوربینهای ۳۶۰ اطراف فن را نمایش میدهند.
رانندگان همچنین با درخواست از الکسا، دستیار صوتی آمازون، میتوانند بهروزرسانیهایی دربارهی مسیر و آبوهوا دریافت کنند.
با توجه به تعهدهای آمازون برای کربن-خنثی شدن تا سال ۲۰۴۰ این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۰۰۰۰ خودروی الکتریکی در جادهها داشته باشد. هرچند این به معنای عدم تولید گازهای گلخانهای نیست بلکه آمازون میخواهد گازهای گلخانهای که در جو رها کرده را جبران نماید.
این ۱۰۰۰۰ ون فقط بخشی از این تعهد هستند و آمازون در اواخر سال ۲۰۱۹ سفارش ۱۰۰ هزار ون الکتریکی را به ریوین داده است. چند ماه بعد از آنکه بودجهای ۷۰۰ میلیون دلاری در اختیار این استارتآپ گذاشته بود. آمازون انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد ۹۰ هزار ون برقی فعال داشته باشد.
در حالی که در ابتدا همکاری با ریوین منجر به سازگاری با محیط زیست شده است، اما آمازون در حال به طور فعال با سایر خودروسازان نیز به منظور ساخت ناوگان خودروهای الکتریکی خود وارد مذاکره شده است. به طوری که فقط در ماه آگوست گذشته (مرداد) ۱۸۰۰ ون به مرسدس سفارش داده است.