فناوری اطلاعاتسردبیر

مفهوم تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال سیم‌کشی مجدد یک سازمان با هدف ایجاد ارزش با بکارگیری مداوم فناوری در مقیاس است. تحول دیجیتال سیم‌کشی مجدد اساسی در نحوه عملکرد یک سازمان است. هدف از تحول دیجیتال باید ایجاد مزیت رقابتی با بکارگیری مداوم فناوری در مقیاس برای بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه ها باشد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مکنزی؛ مانند بسیاری از عبارات رایج، “تحول دیجیتال” به یک اصطلاح مهم تبدیل شده است که برای افراد مختلف به معنای چیزهای مختلف است. این یک مشکل است. تحول دیجیتال برای سازمان‌ها نه تنها برای رقابت بلکه برای بقا حیاتی است. اگر رهبران نتوانند در مورد اینکه تحول دیجیتال چیست – و سازمان خود را حول یک برنامه خاص هماهنگ کنند- نمی توانند انتظار موفقیت داشته باشند.

دگرگونی‌های دیجیتال با تحولات کسب‌وکار معمولی، چه در ابعاد کوچک و چه بزرگ، متفاوت است. برای یک چیز، دگرگونی های کسب و کار معمولاً زمانی پایان می یابد که یک رفتار جدید به دست آمده باشد. از سوی دیگر، دگرگونی‌های دیجیتالی، تلاش‌های بلندمدتی برای بازبینی چگونگی بهبود و تغییر مداوم یک سازمان است (و این به معنای واقعاً طولانی‌مدت است؛ اکثر مدیران تا پایان دوران حرفه‌ای خود در این سفر خواهند بود). این به این دلیل است که فناوری نه تنها در تجارت بیشتر ادغام می شود، بلکه دائماً در حال تکامل است. به عنوان مثال، با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در ایجاد بینش تجاری و فعال کردن منطق تصمیم گیری، هر تحول دیجیتالی نیز باید یک تحول هوش مصنوعی باشد.

همانطور که نشان خواهیم داد، تحولات دیجیتال موفق کمتر به نحوه استفاده شرکت ها از دیجیتال بستگی دارد و بیشتر به نحوه دیجیتال شدن آنها بستگی دارد.

چه قابلیت هایی برای حرکت دادن سوزن در تحول دیجیتال مورد نیاز است؟

تحول دیجیتال موفقیت آمیز نیازمند انواع اقدامات هماهنگ است. Rewired شش قابلیت حیاتی برای تحول دیجیتال موفق را ارائه می دهد:

  • توانایی ایجاد یک استراتژی روشن با تمرکز بر ارزش کسب و کار. شرکت ها باید تحولات خود را بر روی حوزه های خاص (سفر مشتری، فرآیندها یا عملکردها) متمرکز کنند که ارزش قابل توجهی برای کسب و کار ایجاد می کند. این تحول باید توسط یک نقشه راه هدایت شود که راه حل ها و منابع مورد نیاز برای ایجاد تغییر در حوزه های اولویت بندی شده را به تفصیل بیان می کند.
  • یک نیمکت استعداد قوی با مهندسان داخلی. هیچ شرکتی نمی تواند راه خود را به سمت تعالی دیجیتال برون سپاری کند. دیجیتالی بودن به این معنی است که نیمکت استعدادهای دیجیتال خود را در کنار همکاران تجاری خود داشته باشید. بهترین برنامه‌های استعداد دیجیتال بسیار فراتر از استخدام هستند: آنها باید شامل پیشنهادات ارزشی کارکنان باشند که بهترین استعدادها را جذب و حفظ کنند. فرآیندهای چابک و دیجیتال منابع انسانی برای یافتن، مدیریت و آموزش استعدادها؛ و محیطی سالم که در آن بهترین استعدادها شکوفا شوند.
  • یک مدل عملیاتی که می تواند مقیاس شود. تحولات دیجیتال به تیم های متقابل بستگی دارد که افراد را از سراسر شرکت گرد هم می اورند. اکثر شرکت ها در حال حاضر تعداد انگشت شماری از این تیم ها را دارند، اما مقیاس بندی برای حمایت از صدها یا هزاران نفر از انها نیاز به یک مدل عملیاتی جدید دارد. سه مدل عملیاتی اصلی وجود دارد که باید در نظر گرفت: کارخانه دیجیتال، مدل محصول و پلت فرم و مدل چابکی سازمانی.
  • فناوری توزیع شده که به تیم ها اجازه می دهد به طور مستقل نوآوری کنند. فناوری در یک سازمان باید توسعه و انتشار مداوم نوآوری‌های دیجیتالی را برای کاربران آسان‌تر کند. برای تحقق این امر، سازمان ها باید یک محیط فناوری توزیع شده را ایجاد کنند که در آن هر تیم بتواند به داده ها، برنامه ها و ابزارهای توسعه نرم افزار مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. پیشرفت‌های اخیر فناوری می‌تواند به ایجاد این محیط توزیع‌شده کمک کند – این موارد شامل استفاده متفکرانه از APIها برای جدا کردن برنامه‌ها، در دسترس بودن ابزار توسعه‌دهنده، انتقال انتخابی بارهای کاری با ارزش بالا به ابر، و خودکارسازی تامین زیرساخت‌ها است.
  • دسترسی به داده هایی که تیم ها می توانند در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. داده های قابل اعتماد و فعلی برای تحولات دیجیتالی موفق بسیار مهم هستند. معماری داده ها باید داده هایی را تولید کند که به راحتی توسط تیم ها در سراسر یک سازمان قابل دسترسی باشد و باید به طور مستمر ارزیابی و به روز شوند. برای فعال کردن این قابلیت، حکمرانی قوی لازم است. عنصر اصلی محصول داده است که قطعات مختلف داده را در یک واحد منسجم ساختار می دهد که می تواند به راحتی توسط طیف وسیعی از تیم ها و برنامه ها مصرف شود.
  • پذیرش قوی و مدیریت تغییر. در گذشته، چرخه پذیرش تکنولوژی یک فرایند خطی جمع اوری الزامات، توسعه راه حل ها، ازمایش و سپس اموزش کاربر نهایی بود. این فرایند اغلب منجر به نرخ پذیرش پایین و در نهایت ارزش کسب و کار پایین می شود. تحولات دیجیتال به دنبال یک فرایند بسیار تکراری طراحی، نمونه سازی، جمع اوری بازخورد و بهبود راه حل است تا بتواند پتانسیل ارزش کامل را به دست اورد. به عنوان یک قاعده سر انگشت شماری، برای هر دلاری که برای توسعه یک راه حل دیجیتال هزینه می کنید، برنامه ریزی کنید که حداقل یک دلار دیگر برای اجرای تغییرات فرایند، اموزش کاربر و ابتکارات مدیریت تغییر هزینه کنید. شرکت ها باید در ابتدای تحول خود در مورد پذیرش و مقیاس بندی فکر کنند تا بتوانند منابع مورد نیاز برای ارائه تغییر را ایجاد کنند.

هیچ تحول دیجیتالی نمی تواند بدون اقدام هماهنگ در همه این زمینه ها موفق باشد.

گردآوری و ترجمه: عسگر حیدری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا