تکنولوژی

تمرکز متا بر کسب درآمد از متاورس

دنیای مجازی یا همان متاورس که این روزها همه جا از آن می‎شنویم آنقدر جذاب بود که شرکت فیسبوک حتی نام خود را به نوعی به آن تبدیل کند. خبرهای جدید اما از برنامه درآمدزایی عجیب و غریب متا از این پلتفرم خبر می‎دهد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ متا، که همین حالا نیز بیشتر کاربران آن را بیشتر با نام فیس بوک می‌شناسند، قصد دارد از خرید دارایی‌های دیجیتالی که در داخل متاورس انجام می شود، نزدیک به 50 درصد کمیسیون دریافت کند. جالب است بدانید که متا خود از اولین شرکت‎هایی است که پیش از این به کمیسیون 30 درصدی اپل از فروش محصولات نرم‎افزاری در اپ استور شکایت کرده بود و خود حالا به نوعی روی دست اپل بلند شده است.

شرکت متا تکنولوژیز چند روز پیش به صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد به سازندگان محتوا و محصولات برای متاورس خود کمک کند تا از این پلتفرم درآمد داشته باشند.

یکی از راه‌هایی که این امر را محقق می‌کند، آن است که فیسبوک به سازندگان اجازه می‌دهد NFT یا توکن‌های غیرقابل تعویض را از طریق پلتفرم Horizon Worlds بفروشند. در این پست، متا از مشخص کردن میزان کاهش هزینه برای این خریدها خودداری کرد، اما سخنگوی شرکت به CNBC گفت که این مبلغ 47.5 درصد کارمزد، شامل 30 درصد کارمزد سخت افزاری و 17.5 درصد هزینه پلتفرم خواهد بود:

یکی از سخنگویان متا چهارشنبه در صحبت با CNBC تأیید کرد که متا در هر تراکنش تا 47.5 درصد کاهش کلی مبلغ واریزی برای تولیدکننده اصلی خواهد داشت. این مبلغ شامل «هزینه پلتفرم سخت‌افزاری» 30 درصدی برای فروش از طریق فروشگاه Meta Quest است؛ جایی که برنامه‌ها و بازی‌ها را برای هدست‌های واقعیت مجازی خود می‌فروشد. علاوه بر این، Horizon Worlds نیز 17.5٪ کارمزد دریافت می‌کند.

مضاف بر این معاون شرکت متا در امور Horizons آقای ویوک شرما، اعلام کرده که کارمزد نزدیک به 50 درصدی که متا از کسب و کارهای برنامه مذکور دریافت خواهد کرد مبلغی معقول به نظر می‎رسد. شرما همچنین اعلام کرده که این شرکت در نظر دارد که حتی بتواند سایر پلتفرم‎ها را نیز در برنامه خود شریک کند.

اما همانطور که عنوان شد مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، درباره کاهش ۱۵ تا ۳۰ درصدی کارمزد اپل از اپ استور صحبت کرده است. در ماه ژوئن، زاکربرگ در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت که متا رویدادهای آنلاین پولی، اشتراک‌ها، نشان‌ها و سایر محصولات را تا سال 2023 برای سازندگان رایگان نگه می‌دارد و پس از آن، کمیسیونی را اعلام خواهد کرد که «کمتر از 30 درصد اپل و دیگران است».

فیس‌بوک سابقه طولانی در انتقاد از اپل پیرامون کارمزدهای اپ استور دارد و اخذ سیاست کمیسیون 15 تا 30 درصدی این پلتفرم را سیاستی انحصاری و مضر برای مشتریان می‌داند. اما همانطور که در این مطلب خواندید، خود قصد اخذ کمیسیون نزدیک به 50 درصدی از مشتریانش را دارد. با این اوصاف شاید بهتر باشد مجدداً نظر فیسبوک در مورد کمیسیون فروشگاه‎های نرم‎افزاری مانند اپ استور و گوگل پلی استور از مشتریان جویا شویم.

Related Articles

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button