ارائه بیش از ۲۰۰۰ خدمت در گذرگاه خدمات دولت
براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات، مرکز ملی تبادل اطلاعات آخرین وضعیت گذرگاه خدمات دولت در ماههای فروردین و اردیبهشت را منتشر کرد.
به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت از مهمترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای پیادهسازی دولت الکترونیکی است که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و آییننامه اجرایی آن و نیز بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام کرده است.
یکپارچهسازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراکگذاری دادهها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعاملپذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت است که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و آییننامه اجرایی آن و نیز بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراکگذاری خدمات الکترونیکی بیندستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب و کارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم میکند.
درهمین رابطه سازمان فناوری اطلاعات در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است گذرگاه خدمات دولت (GSB) که وظیفه پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی و به طور عمده ارائه خدمات دولت به دولت را بر عهده دارد، در فروردین ماه، ۱۹۴۹ خدمت و در اردیبهشت با افزودن ۶۳ سرویس جدید، ۲۰۱۲ خدمت را در خود جای داده است.
از مجموع سرویسهای موجود در GSB، تعداد ۸۱ دستگاه سرویسدهنده و ۳۲۸ دستگاه، سرویسگیرنده هستند. آمارها نشان میدهد، برترین دستگاههای سرویسدهنده در اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اساس تعداد تراکنش های صورت گرفته به ترتیب به سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و شرکت ملی پست ج. ا تعلق دارد.
این دستگاهها خدماتی را به دستگاههای سرویسگیرنده ارائه دادهاند که پرکاربردترین آنها عبارت از: استعلام هویتی ثبت احوال کشور، سرویس شاهکار سازمان تنظیم مقررات کشور، سرویس استعلام ارتباطات سببی و نسبی سازمان ثبت احوال کشور و سرویس دریافت نشانی بصورت رشته ای با کد پستی شرکت پست است. در خاتمه، عنوان برترین دستگاههای سرویسگیرنده به وزارت آموزش و پرورش، سازمان فناوری اطلاعات ایران و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعلق دارد که در واقع مصرف کننده سرویسهای نام برده شده هستند.
ازجمله مهم ترین اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات میتوان به ایجاد بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین دستگاههای اجرایی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاههای اجرایی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاههای اجرایی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانهها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانههای مختلف در بستر سازمانهای دولتی از طریق سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویسها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم کند، اشاره کرد.
گفتنی است ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) که وظیفه پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی و به طور ویژه دولت با دولت را بر عهده دارد، سال گذشته را با ثبت بیش از سه میلیارد تراکنش پشت سر گذاشت.