اجرای بازیهای کامپیوتر با عرضه DirectStorage جدید سریعتر میشود
مایکروسافت قصد دارد تا نسخه ۱.۱ از سیستم دیرکت استورج (Direct Storage) را عرضه کند. بزرگترین تغییر آن هم خارج کردن از حالت فشرده (Decompression) با استفاده از پردازنده گرافیکی (GPU) است. این کار یک قدم دیگر برای بهبود اجرای عناوین بازی و کم کردن زمان لود یک عنوان است. مایکروسافت از اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی بود که دیرکت استورج را عرضه کرد. از همان زمان سازندگان به دنبال خارج کردن از حالت فشرده با استفاده از پردازنده گرافیکی بودند که حال میسر امکان پذیر خواهد بود.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ این قابلیت جدید به دستگاه اجازه خواهد داد تا خارج کردن فایلهای فشرده را با استفاده از پردازنده گرافیکی انجام دهد. در گذشته این کار با پردازندهی اصلی انجام میشد. بحث اصلی اینجاست که زمانی که شما یک فایل بازی را دانلود میکنید، این فایل فشرده است. حتی پس از نصب هم بسیاری از فایلها فشرده هستند. با این کار حجم بازی نیز بیش از حد زیاد نمیشود.
عناوین بازی نیز اکثراً برای خارج شدن از حالت فشرده با استفاده از پردازنده اصلی ساخته شدهاند. این موضوع برای عناوین مدرن چندان مناسب نیست. به دلیل اینکه سرعت پایینی داشته و در حال حاضر سرعت اجرای عناوین مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از برنامهنویسان در مایکروسافت در این مورد میگوید:
به طور کلی خروج از حالت فشرده با استفاده از پردازنده اصلی انجام میشود. به دلیل اینکه عناوین قدیمی به این شکل ساخته شدهاند. حال با دیرکت استورج نسخه ۱.۱ ما این کار را به پردازنده گرافیکی سپردیم. با این تصمیم، سرعت اجرای عناوین مختلف هم بالاتر خواهد رفت.
صنعت بازیهای ویدئویی به دنبال این است تا سرعت اجرای عناوین را بالا ببرد. به همین دلیل است که از PCIe Gen 3 و ۴ استفاده میکند. این خروجیها پهنای باند بسیار زیادی را ارائه داده و به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارند. همینطور اینکه اجازه میدهند تا بازیها به بهترین نحو اجرا شوند.
در این دیاگرام به شما روند کاری دیرکت استورج نشان داده شده است. حال با استفاده از این قابلیت جدید کمی نمودار تغییر میکند ولی به طور کلی سیستم دیرکت استورج به این شکل است. دقت کنید که عناوین بازی به طور موقت روی رم قرار میگیرند تا بسته نشوند.
با استفاده از دیرکت استورج ۱.۱ تغییرات زیادی در داخل بازی ایجاد خواهد شد. به این شکل که سفر از یک دنیا به دنیای دیگر بسیار راحتتر و سریعتر خواهد بود. به همین دلیل تغییر دنیاها در بازی دیگر تأخیری نخواهد داشت. البته پلیاستیشن ۵ در بازی Ratchet and Clank به بهترین نحو این تغییر دنیا را به نمایش گذاشت. بحث اینجاست که کامپیوتر اعمال بسیار بیشتری در کنار اجرای بازی انجام میدهد. با استفاده از خروج از حالت فشرده با استفاده از کارت گرافیک، پردازنده اصلی تمرکز بیشتری روی اعمال دیگر خواهد داشت.
انویدیا از همین الان با عرضه یک به روزرسانی پشتیبانی کارتهای خود از دیرکت استورج ۱.۱ را اعلام کرده است. AMD نیز در حال کار روی یک به روزرسانی برای کارتهای خود است. اینتل نیز که به تازگی وارد رقابت در دنیای کارت گرافیک شده نیز به فکر بهبود محصولات خود و بهینه کردن آنها برای این سیستم جدید است.
پس از لحاظ سخت افزاری از این سیستم پشتیبانی میشود. حال دیگر نوبت به سری عناوین بازی رسیده تا از لحاظ نرم افزاری از این سیستم پشتیبانی کنند.