موتورجستجوی هوش مصنوعی رقیب گوگل معرفی شد

شرکت OpenAI در حال آزمایش یک موتور جستجوی جدید است که از هوش مصنوعی تولیدی (Generative AI) برای ارائه نتایج استفاده میکند و این امر میتواند به عنوان یک چالش جدی نسبت به دومین بازار جستجوی آنلاین یعنی گوگل، مطرح شود.
فناوری برتر دیجیتال به نقل از گاردین؛ در اطلاعیه ای، OpenAI اعلام کرد که SearchGPT ابتدا با گروهی کوچک از کاربران و ناشران راهاندازی خواهد شد و سپس ممکن است به طور گستردهتری عرضه شود. در نهایت، قابلیتهای جستجوی این موتور را درون ChatGPT ادغام خواهد کرد و قصد ندارد محصولی مستقل عرضه کند.
OpenAI گفت که SearchGPT یک نمونه کاری موقت است که ترکیبی از مدلهای هوش مصنوعی این شرکت — از جمله ChatGPT — با توانایی جستجو در اینترنت است. این ابزار به صورت محاورهای به درخواستهای کاربران پاسخ خواهد داد و اطلاعات بهروز را همراه با «لینکهای مشخص به منابع مرتبط» ارائه خواهد کرد.
این قابلیت جستجو شرکت OpenAI را به یک رقیب مستقیم برای موتورهای جستجوی بزرگ — بویژه گوگل و همچنین Bing که محصول شرکت مایکروسافت است، سرمایهگذار بزرگ OpenAI — تبدیل میکند.
ادغام هوش مصنوعی تولیدی در موتورهای جستجو به نوعی «رقابت تسلیحاتی» بین شرکتهای فناوری تبدیل شده است؛ در حالی که AI هنوز سابقهای از ایجاد نتایج نادرست و ایجاد اختلافات مربوط به کپیرایت دارد.
شرکت OpenAI در یک مقاله وبلاگی که این «رویکرد جدید» به جستجو را معرفی کرد، گفت: «دریافت پاسخهای مورد نظر از روی اینترنت زمانبر و گاهی احتیاج به چندین تلاش برای رسیدن به نتایج مرتبط است. ما باور داریم که افزودن اطلاعات بهروز اینترنت به قابلیتهای محاورهای مدلهای خود، میتواند یافتن آنچه به دنبالش هستید را سریعتر و آسانتر کند.»
بسته به اینکه SearchGPT چگونه منابع اطلاعاتی خود را ارائه و نقل قول کند، ممکن است اعتراضات ناشران را نسبت به نحوه استفاده OpenAI از محتوایشان، تشدید کند.
در ماههای اخیر، چندین نشریه خبری و سازمان رسانهای از جمله نیویورک تایمز، شیکاگو تریبون، انترسِپت و تعدادی از روزنامههای محلی، دست به اقدامات حقوقی علیه OpenAI زدهاند و ادعای نقض کپیرایت را مطرح کردهاند. این سازمانها میگویند OpenAI بدون اجازه و یا پرداخت هزینه لازم، مدلهای هوش مصنوعی خود را با استفاده از مطالب منتشرشده آنها آموزش داده و از محتوای حفاظتشده آنها سوءاستفاده کرده است.
اما OpenAI این ادعاها را رد کرده و گفته است که استفاده از دادههای کپیرایتدار در آموزش محصولاتی مثل ChatGPT غیرقانونی نیست. بلکه خدمات آنها چیزی جدید میسازند و تحت دکترین «استفاده عادلانه» (Fair Use) قرار میگیرند.
همچنین شرکتهای دیگری که در حوزه جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت میکنند نیز با اعتراضاتی از سوی کاربران و ناشران مواجه شدهاند. گوگل اخیراً قابلیت جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «AI Overviews» را راهاندازی کرده که خلاصهای از نتایج جستجو را بدون نیاز به کلیک روی سایتهای دیگر ارائه میدهد.
اگرچه گوگل این قابلیت را در گزارش درآمد خود ستود، ولی در عمل با انتقادهایی از سوی ناشران و خالقان محتوا مواجه شد، چرا که AI Overviews موجب کاهش ترافیک و درآمد تبلیغاتی سایتهای آنها میشود.
موتور جستجوی دیگری به نام Perplexity که از هوش مصنوعی پشتیبانی میکند، میتواند نتایجی تقریباً یکسان با متون مقالات خبری را تولید کند. ناشران متعددی از این شرکت خواستهاند که استفاده از مطالبشان را متوقف کند و حتی تهدیدهای حقوقی نیز نسبت به آن مطرح کردهاند.
در ادامه، OpenAI اعلام کرد که در توسعه SearchGPT با ناشران همکاری میکند و به آنها گزینههایی برای نحوه نمایش محتوایشان در نتایج جستجو ارائه میدهد. همچنین سعی دارد منابع معتبر را در اولویت قرار دهد.
در اطلاعیه رسمی این شرکت، بیانیههایی از سوی مدیرعامل مجله Atlantic و مدیر عامل شرکت News Corp منتشر شد که هر دو با OpenAI قراردادهای مالی مهمی را امضا کردهاند و جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را آینده اینترنت معرفی کردهاند.
ورود بالقوه OpenAI به صنعت جستجوی آنلاین در حالی اتفاق میافتد که گوگل با تصمیمی مهم قضایی روبرو است. وزارت دادگستری آمریکا در دادگاهی تاریخی ادعا کرده است که گوگل به طور غیرقانونی صنعت جستجوی اینترنتی را با صرف میلیاردها دلار وجه به منظور تعیین خود به عنوان موتور جستجوی پیشفرض در دستگاههای شرکتهایی مثل اپل و سامسونگ، انحصار کرده است.