تکنولوژی

کوالکام، TSMC را جایگزین سامسونگ می کند

پس از مشکل گرمای بسیار زیاد تراشه‌ پرچم‌دار اسنپدراگون 8 نسل 1، کوالکام اعلام کرده ساخت تراشه‌های سه نانومتری خود را به جای سامسونگ به شرکت TSMC واگذار می‌کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ سامسونگ در تلاش است که واحد ساخت تراشه‌های خود را رونق دهد. اما به نظر می‌رسد که خطوط تولید این شرکت بازدهی لازم را نداشته و همین امر باعث شده کوالکام سفارشات بعدی خود را به شرکت TSMC واگذار کند.

در همین رابطه گزارشی در رسانه‌های کره جنوبی منتشر شده که کوالکام تصمیم دارد به علت بازدهی بسیار کم واحد تراشه‌‌سازی سامسونگ، سفارش ساخت همه‌ پردازنده‌های سه نانومتری آینده‌ خود را به شرکت TSMC واگذار کند.

حتی گفته می‌شود کوالکام پا را از این هم فراتر گذاشته و قراردادی با TSMC بسته است تا بخشی از تراشه‌های چهار نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل یک مربوط به گوشی گلکسی اس ۲۲ توسط این شرکت تولید شود. این در حالی است که پیش از این سامسونگ تنها سازنده‌ این تراشه به حساب می‌آمد.

مشکلات مربوط به تراشه‌های تولیدشده توسط سامسونگ فراتر از این حرف‌ها بوده و مقدار بازدهی تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک تولیدشده توسط سامسونگ به حدود ۳۵ درصد می‌رسد و این یعنی از هر ۱۰۰ تراشه تولیدشده حدود ۶۵ تراشه معیوب بوده و این در حالی است که بازدهی اگزینوس ۲۲۰۰ چهار نانومتری سامسونگ حتی از اسنپدراگون ۸ نسل یک نیز کمتر است.

ظاهرا کوالکام در هنگام بازدید مدیر بخش تراشه‌سازی سامسونگ از مقر این شرکت در آمریکا، تصمیم خود را به اطلاع این شرکت رسانده و سفارش تراشه‌های 4 نانومتری را کاهش داده است. در گزارش دیگری آمده که کوالکام نمی‌خواهد کره‌ای‌ها نقشی در ساخت تراشه‌های 3 نانومتری این شرکت ایفا کنند.

از دست‌‌ دادن مشتری بزرگی مثل کوالکام، آسیبی جدی به بخش تراشه‌سازی سامسونگ وارد می‌کند، اما این همه‌ ماجرا نبوده و انویدیا هم به‌ دلیل مشکلات واحد تراشه‌سازی سامسونگ، سفارش‌های ساخت پردازنده‌های گرافیکی هفت نانومتری خود را به TSMC منتقل کرده است.

انتظار می‌رود سامسونگ در سال جاری، تولید تراشه‌های سه نانومتری را آغاز کند. علاوه‌ بر این غول فناوری کره‌ی جنوبی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای بهبود واحد تراشه‌سازی خود هزینه خواهد کرد تا بتواند بهتر با TSMC رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا