گیم

کنسول‌های نسل بعد ایکس‌باکس و پلی‌استیشن زودتر از سال ۲۰۲۸ نمی‌آیند

طبق جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، سونی و مایکروسافت برنامه‌ای برای عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید خود حداقل تا سال ۲۰۲۸ میلادی ندارند.

 

هر دو شرکت در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر شده، به عنوان بخشی از تحقیقات جاری سازمان تنظیم رقابت و بازار (CMA) در بریتانیا درباره‌ی خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، درباره‌ی زمان‌بندی احتمالی عرضه‌ی کنسول‌های جدید صحبت کرده‌اند. این سازمان نسبت به تأثیری که این قرارداد ۶۸.۷ میلیارد دلاری می‌تواند بر توانایی پلی‌استیشن برای رقابت داشته باشد، ابراز نگرانی کرده است، زیرا این قرارداد باعث می‌شود که مایکروسافت مالکیت سری کال آو دیوتی را بدست آورد.

 

از طرفی طبق گفته‌ها این تاثیر احتمالا در زمان عرضه‌ی نسل بعدی کنسول‌ها نیز احساس می‌شود؛ جایی که گیمرها تصمیمات جدیدی در مورد خرید کنسول خواهند گرفت. گفتنی است که سونی و مایکروسافت، کنسول‌های نسل فعلی خود را یعنی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری را در نوامبر ۲۰۲۰ عرضه کردند. مایکروسافت در پاسخ به نگرانی‌های CMA گفته که عرضه‌ی نسل بعدی کنسول‌ها سال‌ها از زمان حال فاصله دارد و ادعا کرده که هرگونه تأثیر این قرارداد بیشتر بر پایه‌ی حدس و گمان است. در این بیانیه آمده است:

 

طرفین معامله یعنی مایکروسافت و اکتیویژن بحثی در این مورد که برخی از گیمرها احتمالا کنسول خود را در آغاز نسل جدید ارزیابی می‌کنند، ندارند.البته مایکروسافت همچنین خاطر نشان کرده که این رویدادی است که تقریبا هر هشت سال یکبار اتفاق می‌افتد و به نظر که عرضه‌ی کنسول‌های جدید حداقل تا پاییز ۲۰۲۸ طول خواهد کشید.

 

البته سونی استدلال کرده که یک تهدید بسیار واقعی وجود دارد از این که مایکروسافت کال آو دیوتی را تبدیل به یک آی‌پی انحصاری برای خود بکند، در حالی که رقیبش ادعا کرده که انگیزه‌ی تجاری کمی برای انجام این کار دارد. بیانیه‌ی مایکروسافت همچنین تایید می‌کند که پیشنهادی به سونی ارائه کرده است که کال آو دیوتی را حداقل تا پایان سال ۲۰۲۷ روی پلی‌استیشن حفظ خواهد کرد. در هر صورت حتی اگر مایکروسافت قصد حذف کال آو دیوتی از پلتفرم‌های پلی‌استیشن را پس از سال ۲۰۲۷ داشته باشد، این کمپانی استدلال کرده که سونی از زمان کافی برای تطبیق یافتن با این موضوع برخوردار خواهد بود.

 

از طرفی سونی در بیانیه‌ای به پیشنهاد مایکروسافت برای حضور کال آو دیوتی تا سال ۲۰۲۷ روی پلی‌استیشن و اینکه این موضوع چگونه می‌تواند بر موفقیت کنسول بعدی‌اش تاثیر بگذارد، اشاره کرده است. البته این موضوع تا حد زیادی منطقی است زیرا حتی با فرض اینکه سونی توانایی و منابعی را برای توسعه‌ی یک سری موفق و مشابه‌ی کال آو دیوتی داشته باشد، سال‌ها طول خواهید کشید و میلیاردها دلار هزینه نیاز دارد تا چالشی برای اکتیویژن ایجاد کند. همچنین سری بتلفیلد نشان داده که چنین تلاش‌هایی به احتمال زیاد ناموفق خواهند بود.

 

سونی در جای دیگری در بیانیه‌ی خود مدعی شده که اگر مایکروسافت کنترل بازی‌های غیرقابل جایگذاری اکتیویژن را بدست آورد، این ممکن است که به افزایش قیمت سخت‌افزا‌ر، نرم‌افزار و سرویس‌های اشتراکی منجر شود. سونی همچنین ادعا کرده که استراتژی واقعی مایکروسافت در پس  قرارداد اکتیویژن بلیزارد این است که پلی‌استیشن مانند نینتندو شود و در زمینه‌ی بازی‌های تیراندازی با رده‌بندی سنی بالای ۱۸ سال نتواند با او رقابت کند.

 

 در هر صورت باید دید که این موضوعات پیش‌ آمده به چه سرانجامی خواهند رسید و قرارداد مایکروسافت بالاخره نهایی خواهد شد یا خیر. با این حال چیزی که مشخص است این است که تا سال ۲۰۲۸ میلادی خبری از عرضه‌ی کنسول‌های نسل جدید نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا