تکنولوژی

ممنوعیت خرید تجهیزات نسل پنجم چینی در کانادا

کانادا اعلام کرد قصد دارد استفاده از تجهیزات مخابراتی نسل پنجم ساخت شرکت‌های چینی هواوی و زد تی ای را به بهانه حفاظت از امنیت ملی ممنوع کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، کانادا همچنین می‌خواهد به شبکه به اشتراک گذاری اطلاعات کشورهای اتحاد پنج چشم یا Five Eyes بپیوندد که متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و نیوزلند است.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر صنعت کانادا، به خبرنگاران در اتاوا گفت: ما قصد داریم هواوی و زد تی ای را از شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم خود حذف کنیم. ارائه‌دهندگانی که قبلاً این تجهیزات را نصب کرده‌اند، ملزم به توقف استفاده از آنها و حذف تجهیزات مذکور بر اساس طرح‌هایی که اعلام می‌کنیم، خواهند بود.

شامپاین اضافه کرد: شرکت‌ها ملزم خواهند بود تجهیزات نسل پنجم چینی خود را تا ژوئن سال ۲۰۲۴ حذف کنند و بابت این کار هزینه‌ای بازپرداخت نمی‌شود. شرکت‌هایی که از تجهیزات نسل چهارم چینی استفاده می‌کنند هم باید آنها را تا پایان سال ۲۰۲۷ حذف کنند.

اجرای این تصمیم قبلاً در بحبوحه تنش‌های دیپلماتیک کانادا با چین به تعویق افتاده بود. بقیه کشورهای پنج چشم متشکل از کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و نیوزلند قبلاً استفاده از تجهیزات نسل پنجم چینی را ممنوع کرده بودند. در سپتامبر ۲۰۱۸، کانادا برای اولین بار اعلام کرد که تهدیدات احتمالی امنیت ملی ناشی از استفاده از تجهیزات هواوی را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی سفارت چین در کانادا گفت: نگرانی‌های امنیتی ادعا شده «بهانه‌ای برای دستکاری سیاسی» است و کانادا را به همکاری با ایالات متحده برای سرکوب شرکت‌های چینی متهم کرد.

علیخان ولشی، معاون امور شرکت‌های هواوی در کانادا، هم گفت که این شرکت همچنان منتظر شنیدن «ماهیت تهدیدات امنیت ملی است که فکر می‌کنند هواوی ایجاد می‌کند».

ولشی گفت: هوآوی هنوز ۱۵۰۰ کارمند در کانادا دارد که بیشتر آنها در زمینه تحقیق و توسعه فعال هستند و محصولاتی مانند تلفن همراه می‌فروشند و به این کار ادامه خواهند داد.

علاوه بر این ممنوعیت، مارکو مندیچینو وزیر ایمنی عمومی گفت: کانادا قانون جدیدی را برای محافظت از زیرساخت‌های مالی، مخابراتی، انرژی و حمل و نقل حیاتی در برابر تهدیدات سایبری تهیه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا