گیم

کال آو دیوتی روی پلی‌استیشن باقی می‌ماند

بسیاری از اخبار این روز‌های صنعت تحت تأثیر تصاحب شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت قرار گرفته است و افراد مختلفی درباره‌ی پیامدها و احتمالات این خرید عظیم صحبت کرده‌اند. یکی از ابهام‌های بزرگ علاقه‌مندان این است که وضعیت آینده‌ی سری بازی محبوب کال آو دیوتی چه خواهد شد. اکنون، فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش بازی‌های مایکروسافت، درباره‌ی این موضوع صحبت کرده است. او بیان کرد به توافقات تجاری مربوط به سری بازی کال آو دیوتی یا به فارسی «ندای وظیفه» پایبند خواهد ماند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در حالی که معمولا شرکت‌هایی که طرف قرارداد نیستند، در این مواقع صحبتی نمی‌کنند و واکنش را به شرکت‌های طرف قرارداد واگذار می‌کنند، سایت واشنگتن پست دیروز از شرکت سونی درباره‌ی این خرید پرسیده بود که در پاسخ یکی از سخنگوهای شرکت سونی اعلام کرد که آن‌ها انتظار دارند مایکروسافت به توافقات تجاری پایبند بمانند و از عرضه‌ی آثاری که طی چنین قراردادهایی هستند، در پلتفرم‌های دیگر امتناع نورزد.

امروز فیل اسپنسر در نوشته‌ی جدید خود در توییتر به‌صراحت اعلام کرد:

این هفته صحبت‌ها و تماس‌های خوبی با رهبران شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی داشتیم. من می‌توانم تأیید کنم که قصد ما این است که پس از تصاحب اکتیویژن بلیزارد همچنان به‌تمامی توافقات و قراردادهای موجود پایبند بمانیم و خواسته‌ی ما این است که کال آو دیوتی را در پلی‌استیشن حفظ کنیم. سونی بخش مهمی از صنعت ما است و ما برای این روابط ارزش قائل هستیم.

می‌توانیم از چند جنبه اظهارات فیل اسپنسر و حتی سخنگوی پلی‌استیشن را بررسی کنیم. بدیهی‌ترین نکته‌ پیرامون توافقات تجاری است. اگر به خاطر داشته باشید، در این سال‌های اخیر پلی‌استیشن همیشه امتیاز تبلیغ کال آو دیوتی را در اختیار داشته و حتی گاهی محتوایی اضافی از کال آو دیوتی را برای مدت کوتاهی انحصاری کرده است. معمولا این توافقات به‌صورت چندساله بسته می‌شود. این احتمال وجود دارد که در حال حاضر توافقاتی بین سونی و اکتیویژن وجود داشته باشد که این صحبت‌ها اعلام شده و حداقل این بازی برای چند سال همچنان مولتی ‌پلتفرم باقی بماند.

با این حال گفته‌های فیل اسپنسر در توییتر می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. نکته‌ی اول این است که معمولا شرکت‌ها همیشه به این توافقات وفادار خواهند ماند و در گذشته هم مایکروسافت پس از خرید بتسدا و پایبند ماندن به قرارداد انحصاری زمانی بازی‌های دث‌لوپ و گوست‌وایر توکیو این موضوع را ثابت کرده است. پس این احتمال منطقی است، به‌خصوص در حال حاضر که اسپنسر اعلام کرده صحبت‌های خوبی با مدیران سونی داشته است.

با این وجود، عده‌ای هم ممکن است این سخنان را همچون سخنان فریبنده‌ی تجاری بدانند. یعنی ممکن است مایکروسافت بگوید که آن‌ها با عرضه‌ی کال آو دیوتی روی پلی‌استیشن مخالفت ندارند اما این کار ملزم به قبول گیم‌پس خواهد بود و فقط از طریق آن امکان‌پذیر می‌شود که در این شرایط به احتمال زیاد سونی آن را نخواهد پذیرفت. به همین خاطر ممکن است این گفته فقط اظهارنظری هوشمندانه برای دور کردن فشار از مایکروسافت باشد. شاید نگه داشتن کال آو دیوتی در پلی‌استیشن فقط به اثری مثل وارزون مربوط شود که در این شرایط گفته‌ی اسپنسر همچنان صحیح است اما با انتظار اولیه‌ی طرفداران فرق دارد.

البته همه‌ی چیزهایی که گفتیم و این احتمالاتی که بیان شد برای بازی‌های سال‌های آتی این سری بازی محبوب است. بازی امسال کال آو دیوتی قطعا برای پلی‌استیشن و دیگر پلتفرم‌ها عرضه خواهد شد چراکه مراحل نهایی شدن خرید اکتیویوژن توسط مایکروسافت تا ژوئن سال آینده طول می‌کشد. حتی به احتمال زیاد بازی سال آینده هم بدون مشکل برای پلی‌استیشن عرضه شود زیرا به احتمال زیاد در زمان معرفی آن هنوز قرارداد نهایی نشده است. به هر حال، برای دانستن پیامدهای این خرید عظیم، باید صبر کنیم اما در این زمینه اگر بخواهیم حرف فیل اسپنسر را باور کنیم، به نظر می‌رسد حداقل در چند سال آتی کال آو دیوتی هنوز برای پلی‌استیشن عرضه شود. هرچند، عرضه‌ی روز اول بازی روی گیم‌پس به‌تنهایی می‌تواند برای جذب طرفداران این بازی به ایکس‌باکس وسوسه‌برانگیز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا