فناوری اطلاعات

هک رمز عبور در کمتر از یک‌ ثانیه!

معروف‌ترین پسورد‌های مورد استفاده مردم جهان در سال ۲۰۲۰ امنیت پایینی دارند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از صدا و سیما، زمانی به گوشی، کارت‌ بانکی، اکانت سیستم‌ کامپیوتری، ایمیل و امکانات‌ مربوط به آنها دسترسی خواهیم داشت که رمز عبور برای استفاده از آن‌ها را مشخص کرده باشیم.

برخی از ما نخستین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، به عنوان رمز عبور انتخاب می‌کنیم. مثلا ۱ تا ۶، بعضی سال تولدمان، شماره شناسنامه و شماره تلفن همراه، بعضی‌ نیز یک رمز سخت و غیر قابل تشخیص که البته باید حواسمان باشد تا آن را فراموش نکنیم.

در این بین، شرکت امنیتی NordPass به تازگی فهرستی از پرطرفدارترین پسورد‌های سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است. ظاهرا بسیاری از مردم همچنان از رمز عبور ساده‌ای استفاده می‌کنند که به راحتی قابل هک شدن است. در ادامه با تعدادی از این پسوردها، مقایسه ۸ رمز عبور محبوب ۲۰۲۰ با ۲۰۱۹ و میزان زمان مورد نیاز برای هک‌ شدن این رمز‌ها آشنا خواهید شد.

۱۲۳۴۵۶ خطرناک، اما در صدر!
شرکت امنیتی NordPass پس از بررسی ۲۷۵ میلیون رمز عبور، یک فهرست ۲۰۰ تایی را منتشر کرده که حاوی پرطرفدارترین پسورد‌های سال ۲۰۲۰ برای استفاده در حساب‌های کاربری آنلاین (برخط) است. رتبه نخست این فهرست، نصیب ۱۲۳۴۵۶ شد که از سوی بیش از دو و نیم میلیون تن استفاده می‌شد.
این پسورد که سال قبل نیز در همین رتبه جا داشت، به ادعای NordPass بیش از ۲۳ میلیون بار در یک سال هک شده است! یک مثال دیگر، ۱۲۳۴۵ است که سال ۲۰۱۸، اول شده بود و امسال با بیش از ۱۸۸ هزار کاربر در رتبه نهم فهرست قرار گرفته است. این رمز عبور را نیز مانند قبلی، در کمتر از یک ثانیه می‌توان شکست!
۱ picture به جای test ۱
نکته جالب درباره محبوب‌ترین رمز عبور‌های سال ۲۰۲۰، حضور picture ۱ در این فهرست است که سال ۲۰۱۹ در بین ۱۰۰ پسورد محبوب، جایی نداشته است، اما اکنون در رتبه دوم قرار دارد. البته سال ۲۰۱۹، پسورد test ۱ در رده دوم بوده است که امسال در این فهرست، جایگاهی نداشته است.
رمز عبوری به نام password
سومین رمز عبور پر استفاده، خود کلمه password است و senha به عنوان یک تازه وارد در این فهرست، رتبه ششم را تصاحب کرد. جالب آن که این واژه، معادل پرتغالی پسورد است. کلمه عبور password، سال ۲۰۱۹ هم در رتبه سوم قرار گرفته بود.
صعود خیره کننده اعداد در این فهرست
سال ۲۰۱۹ پس از مورد نخست در فهرست محبوب‌ترین رمز عبور‌ها که همان ۱۲۳۴۵۶ بود، بین هشت رتبه نخست، دیگر خبری از اعداد نبود، اما سال ۲۰۲۰، شاهد صعود خیره کننده چنین پسورد‌هایی از رده‌های بالای پانزدهم به بعد بودیم.
در این بین، باید از اعداد پر استفاده به عنوان رمز عبور به ۱۱۱۱۱۱ و ۱۲۳۱۲۳ اشاره کنیم که از رده‌های هفدهم و هجدهم پارسال، به رتبه‌های چهارم و پنجم امسال صعود کرده‌اند.
عبارت‌هایی بی‌معنا، اما نشأت‌گرفته از کیبورد
qwerty و asdf به‌طور قطع هیچ مفهومی ندارند، اما با یک نگاه به کیبوردتان متوجه می‌شوید چرا در فهرست محبوب‌ترین رمز عبور‌های سال ۲۰۲۰ قرار گرفته‌اند. این کلمات از کنار هم قرار گرفتن یک سری حروف که روی کیبورد در کنار هم هستند، تشکیل شده‌اند.
پسورد‌هایی که در کمتر از چند ثانیه هک می‌شوند
در حالی که سازمان‌های امنیتی درباره پیشرفته‌شدن حمله هکر‌ها علیه دولت‌ها هشدار می‌دهند، بسیاری از مردم نیز با سماجت به استفاده از پسورد‌های ناامن اصرار دارند. بر اساس تحقیقات، مردم از پسورد‌های ساده استفاده می‌کنند تا راحت‌تر در ذهن‌ آنها بماند؛ مواردی مانند اعداد رُند، نام افراد مورد علاقه، سال تولد و نام غذاها!
نگران کننده این است که در بین ۱۰ مورد نخست فهرست محبوب‌ترین رمز عبورها، همه به جز picture ۱ در ۱۰ ثانیه یا حتی کمتر می‌توانند هک شوند. بر اساس آمار منتشر شده، پسورد‌های ۱۲۳۴۵۶، password، senha، ۱۱۱۱۱۱، ۱۲۳۱۲۳ قابل هک شدن در کمتر از یک ثانیه هستند، اما برای پسورد picture ۱ به ۳ ساعت زمان نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا