فناوری اطلاعات

همه‌چیز درباره‌ی کویبی (Quibi)؛ سرویس استریم همراه

شبکه‌های آنلاین این روزها بخش جدایی‌ ناپذیری از صنعت سرگرمی هستند. موفقیت سرویس‌های استریم مثل «نتفلیکس» در سال‌های اخیر باعث شده تا شرکت‌های بزرگی و کوچک زیادی تصمیم به سرمایه‌گذاری در این حوزه بگیرند. سرویس Quibi یکی از همین موارد است که محتوای آن برای استریم روی تلفن‌های همراه بهینه‌سازی شده.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازسرگرمی، اگر اهل فیلم و سریال هستید و این بخش از دنیای سرگرمی را از نزدیک دنبال می‌کنید، حتما با سرویس‌های استریم – یا معادل فارسی آن‌ها یعنی رسانه‌های جاری – آشنا هستید. برخی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین آثار سینما و تلویزیون در سال‌های گذشته از این شبکه‌ها به نمایش درآمده و حتی نمونه‌های داخلی چنین سرویس‌هایی در کشور خودمان هم به موفقیت تجاری دست پیدا کرده‌اند. این شبکه‌های آنلاین، حجم وسیعی از محتوای ویدیویی را در هر لحظه و هر کجا در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. سرویس Quibi پلتفرمی شبیه به باقی شبکه‌های آنلاین است که جامعه‌ی هدف آن، افرادیست که بیشتر اوقات فراغتشان را با تلفن‌های همراه خود پر می‌کنند. این‌که چه چیزی این شبکه را از همتایان قدیمی‌تر آن مثل نتفلیکس متمایز می‌کند و این سرویس استریم چه مزیتی نسبت رقیبانش دارد، سوالاتی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

Quibi پلتفرمی مشابه به باقی شبکه‌های آنلاین است که جامعه‌ی هدف آن، افرادیست که بیشتر اوقات فراغتشان را با تلفن‌های همراه خود پر می‌کنند

Quibi یک سرویس استریم ویدیوهای کوتاه است. محتوای به نمایش در آمده در این پلتفرم به صورت قسمت‌های هفت تا ده دقیقه‌ای در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، برای تماشای برنامه‌های Quibi نیازی نیست زمان زیادی را پای صفحه نمایش صرف کنید. با توجه به نقش غیرقابل انکار تلفن‌های همراه در زندگی روزمره‌ی ما، ایده‌ی ارائه‌ی محتوای ویدیویی اختصاصی روی این پلتفرم حداقل روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسد. Quibi به مخاطبان خود اجازه می‌دهد تا در بازه‌های زمانی کوتاه – مثل زمان استراحت در محیط کاری یا در مترو و اتوبوس – به تماشای قسمت‌های ۱۰ دقیقه‌ای سریال‌های محبوب خود مشغول شوند. برنامه‌های این شبکه از سه بخش اصلی تشکیل شده: فیلم‌ها، نمایش‌های سریالی و برنامه‌های روزانه. فیلم‌های شبکه‌ی Quibi به ۱۲ تا ۱۴ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌شوند و به صورت هفتگی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. نمایش‌های سریالی این شبکه – مثل مستندهای حیات وحش یا مصاحبه و شوخی با سلبریتی‌ها – هم مثل فیلم‌ها به قسمت‌های هفت تا ده دقیقه‌ای تقسیم شده به صورت روزانه منتشر می‌شود. در نهایت، برنامه‌های روزانه‌ی این سرویس استریم هم بیشتر شامل اخبار و حواشی هنرمندان است که توسط تیم‌های خبری بزرگی همچون BBC و NBC News تهیه می‌شود. به طور کلی، از فیلم‌های اکشن تا مستندهای حیات وحش، از مصاحبه و شوخی با سلبریتی‌ها تا تازه‌ترین اخبار جهان، همه و همه در قسمت‌های ۱۰ دقیقه‌ای برای همراهان Quibi تدارک دیده می‌شود. طبق ادعای مدیران Quibi، این شبکه هر روز حداقل سه ساعت محتوای اختصاصی و تازه برای بینندگان منتشر می‌کند.

یکی از بارزترین خصوصیات Quibi در مقایسه با سایر سرویس‌های استریم، فناوری اختصاصی این شبکه برای پخش محتوا در تلفن‌های همراه است

مزیت‌های سرویس استریم Quibi تنها به موارد یاد شده خلاصه نمی‌شود. برخی از نام‌های بزرگ صنعت سرگرمی هم با این شرکت همکاری دارند. در حال حاضر «جنیفر لوپز» و «ادریس آلبا» در دو مجموعه‌ی اصلی و اختصاصی این شبکه ایفای نقش می‌کنند و از طرفی دیگر مدیران این شبکه با «استیون اسپیلبرگ» برای ساخت یک اثر انحصاری قرارداد همکاری امضا کرده‌اند. این شبکه قصد دارد تا در سال اول فعالیت خود ۱.۱ میلیارد دلار برای تولید محتوای اختصاصی صرف کرده و بیش از ۱۷۵ نمایش و برنامه‌ی اختصاصی خود را در قالب ۸۵۰۰ قسمت روزانه و هفتگی برای پلتفرم‌های مقصد Quibi منتشر کند. یکی از بارزترین خصوصیات Quibi در مقایسه با سایر سرویس‌های استریم، فناوری اختصاصی این شبکه برای پخش محتوا در تلفن‌های همراه است. این فناوری که Turnstyle نام دارد، به صورت خودکار ویدیوی درحال پخش را با حالت قرار گرفتن تلفن‌همراه شما – یعنی حالت تصویر افقی یا عمودی – مطابقت می‌دهد. طبق ادعای مدیران این شبکه، فناوری Turnstyle فقط به چرخاندن ویدیو محدود نمی‌شود، بلکه زاویه دوربین و نوع فیلمبرداری برنامه‌های مختلف این شبکه هم بسته به افقی یا عمودی بودن تلفن‌ همراه، در کسری از ثانیه تغییر خواهد کرد.

خالق Quibi کسی نیست جز «جفری کاتزنبرگ». کاتزنبرگ یکی از مهره‌های کلیدی شرکت «دیزنی» در دهه‌ی ۸۰ میلادی بود و توانست در دوران ۱۰ ساله‌ی حضور خود در این شرکت، تهیه‌کنندگی آثار بزرگی مثل «شیر شاه» (Lion King) و «علاءالدین» (Aladdin) را برعهده بگیرد. کاتزنبرگ پس از جدایی از دیزنی، استودیوی DreamWorks Animation را تاسیس کرد و با ساخت برخی از بهترین انیمیشن‌های ابتدای قرن ۲۱ مثل «شرک» (Shrek) و «پاندای کونگ فوکار» (Kung Fu Panda) یک بار دیگر موفقیت حرفه‌ای را برای خود و تیمش به ارمغان آورد. فرد شماره‌ی دو شرکت Quibi هم «مارگارت وایتمن» است. آشنایی او و کاتزنبرگ به روزهای فعالیت هردوی آن‌ها در شرکت «دیزنی» برمی‌گردد. وایتمن که ریاست هیات مدیره‌ی Quibi را برعهده دارد، از طرف مجله‌ی «فوربز» به عنوان بیستمین زن قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شده است. از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به مدیریت شرکت‌های eBay و HP اشاره کرد. نام‌هایی که پشت شرکت Quibi قرار گرفته‌اند، خبر از آینده‌ای روشن برای این سرویس استریم ویدیو می‌دهند. همکاری هنرمندان و شرکت‌های بزرگ مثل اسپیلبرگ و دیزنی با این شرکت و در نهایت، حضور مدیرانی باتجربه‌ در بخش‌های اجرایی آن می‌تواند خبر از تحولی عظیم در عرصه‌ی رسانه‌های آنلاین داشته باشد، اما نه به این زودی‌!

Quibi از زمان عرضه‌ی خود در آوریل ۲۰۲۰ تا کنون با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم کرده است. دردسرهای Quibi از همان روزهای ابتدایی عرضه شروع شد؛ آن هم به دلیل استفاده‌ی این شرکت از فناوری چرخش صفحه‌ی ویژه خود یعنی Turnstyle. شرکت اسرائیلی Eko ادعا کرده که Quibi فناوری یاد شده را از این شرکت به سرقت برده است! هرچند که Quibi این ادعا را رد می‌کند، حضور برخی از کارکنان پیشین Eko در این شرکت و ایجاد پرونده‌ی قضایی در این خصوص از سوی Eko، نشان می‌دهد که دعوای این دو شرکت فعال در حوزه‌ی سرگرمی‌های دیجیتال به این زودی‌ به پایان نخواهد رسید. سرویس Quibi در جلب مشتریان تازه هم با مشکلاتی رو‌به‌رو بوده.

هزینه‌ی ماهانه‌ی استفاده از سرویس Quibi چیزی بین پنج تا هشت دلار است

رشد مشتریان این سرویس با پیشبینی‌های تیم بازاریابی این شرکت مطابقت نداشته و از نظر کاتزنبرگ دلیل اصلی این اتفاق، همه‌گیری ویروس «کرونا» در جهان است. با خانه‌نشین شدن بخش زیادی از مردم در کشورهای مختلف و دسترسی دائم آن‌ها به رایانه و تلویزیون، تمایل به استفاده از تلفن‌های همراه برای تماشای فیلم و سریال هم کمتر شده است. هرچند که شیوع «کرونا» کسب و کارهای بسیاری را با مشکل رو به رو کرده است، نمی‌توان آن را تنها دلیل استقبال سرد مردم از Quibi دانست. شاید مهم‌ترین نقطه ضعف این سرویس استریم، کمبود محتوای آن است. براساس گفته‌ی کاتزنبرگ، مخاطبان اصلی Quibi افراد ۲۵ تا ۳۵ ساله هستند و به همین دلیل، این شبکه هیچ محتوایی برای کودکان و نوجوانان و از طرف دیگر، برای سالمندان تولید نمی‌کند. این کمبود محتوا در کنار هزینه‌ی اشتراک این شبکه، انتخاب آن توسط کاربران را دشوار می‌کند.

استفاده از سرویس‌های استریم محبوبی مثل «نت‌فلیکس» و «آمازون پرایم» به صورت ماهانه تنها ۹ دلار برای کاربران هزینه دارد. سرویس استریم «دیزنی پلاس» حتی از این هم ارزان‌تر است و تنها با هفت دلار در ماه، کاربران را به دنیای پرهیجان ابرقهرمانان «مارول» و «جنگ ستارگان» می‌برد. با این حال، هزینه‌ی ماهانه‌ی استفاده از سرویس Quibi چیزی بین پنج تا هشت دلار است. این شبکه‌ی آنلاین در ازای هزینه‌ی اشتراک کمتر (پنج دلار)، تبلیغ‌های شش ثانیه‌ای را در ابتدا و انتهای ویدیوهای خود به کاربر نشان می‌دهد و اگر بخواهید از شر تبلیغات در این سرویس راحت شوید، باید سراغ اشتراک هشت دلاری بروید. با توجه به جایگاه «نت‌فلیکس» و «دیزنی» در صنعت سرگرمی و هزینه‌ی تقریبا یکسان – و در مورد «دیزنی پلاس» کمتر – اشتراک آن‌ها در مقایسه با Quibi، بسیاری از طرفداران سینما و تلویزیون این سرویس‌ها را به پدیده‌ی نوظهور Quibi ترجیح می‌دهند. با این حال، تیم بازاریابی Quibi هم در تلاش است تا با استفاده از استراتژی‌های خاصی، توجه مردم را به این شبکه‌ی آنلاین جلب کند.

اولین قدم Quibi در راستای جلب بیشتر مشتریان، حضور این شبکه در تلویزیون‌های خانگی است. کاتزنبرگ به تازگی اعلام کرده که دارندگان محصولات شرکت «اپل» می‌توانند برنامه‌های Quibi را روی تلویزیون‌های خود هم تماشا کنند. تا پیش از این، استفاده از سرویس Quibi فقط از طریق تلفن‌های همراه امکان‌پذیر بود. از طرف دیگر، سرویس Quibi می خواهد در فضای مجازی هم بیشتر با طرفداران خود همراه باشد. این سرویس استریم به زودی امکان به اشتراک‌گذاری محتوای خود را روی شبکه‌های اجتماعی هم در اختیار کاربران قرار خواهد داد. هرچند که نحوه‌ی به اشتراک‌گذاری محتوای این سرویس استریم در شبکه‌های اجتماعی هنوز به طور دقیق مشخص نیست، این قابلیت می‌تواند برگ برنده‌ی Quibi در مقابل سایر شبکه‌های آنلاین باشد که در به اشتراک‌گذاری محتوای خود، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای دارند.

سرویس استریم Quibi تازه در ابتدای راه است و برای موفقیت باید با نام‌های بزرگی به رقابت بپردازد. این شرکت برای جذب حداکثری کاربران و تبدیل شدن به یک برند محبوب نه تنها به ساخت برنامه‌های اختصاصی خود با حضور هنرمندان بزرگ مشغول شده، بلکه ایده‌هایی هم برای دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی دارد؛ مثل همکاری با یوتوبرها و فعالان اینستاگرامی. با توجه به نقش پررنگ تلفن‌های همراه و سبک زندگی پر جنب و جوش ما در قرن ۲۱، این سرویس استریم، ایده‌ای جاه‌طلبانه دارد که صرف نظر از موفقیت یا شکست خود، تاثیری پایدار و دائمی روی اکوسیستم سرویس‌های استریم خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا