تکنولوژی

نگرانی آمریکایی ها از قدرت رایانش کوانتومی

ظاهراً قدرت رایانه‌های کوانتومی در شکستن فایل‌های رمزنگاری‌شده، نگرانی مقامات کاخ سفید را در پی داشته و موجب شده این نهاد برای اجرای اقدامات پیشگیرانه پیشنهاداتی را ارائه دهد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ به نظر می‌آید کشور پیروز در رقابت رایانش کوانتمی می‌تواند تهدیدی بالقوه برای سایر کشورهای رقیب به‌شمار رود. کاخ‌سفید در همین رابطه بیانیه‌ای منتشر و پیشنهادهایی برای پیروزی در رقابت جهانی رایانش کوانتومی ارائه کرده است.

البته تاکنون هیچ استاندارد خاصی برای رمزنگاری مقاوم داده‌ها در برابر رایانش کوانتومی توسط دولت آمریکا ارائه نشده است. اما ظاهراً پیشرفت‌های چین در زمینه رایانش کوانتومی موجب شده مقامات آمریکایی به دنبال انتقال اکثر سیستم‌های رمزنگاری به پلتفرمی مقاوم در برابر رایانش کوانتومی باشند.

البته هنوز تاریخ دقیقی برای این امر مشخص نشده اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ فرآیند رمزنگاری به سیستم‌های مقاوم در برابر رایانه‌های کوانتومی رمزتحلیلی (Cryptanalytically-Relevant Quantum Computer) منتقل شود.

ابلاغیه رمزنگاری کوانتومی به‌دنبال فعالیت‌های مرکز امنیت سایبری ناتو برای آزمایش جریان‌های ارتباطی ایمن دربرابر نفوذ حملات اجرایی ازطریق رایانش کوانتومی منتشر شد.

دانشمندان چینی سال گذشته دو رایانه کوانتومی را آزمایش و اعلام کردند که این رایانه‌ها قادرند محاسبات پیچیده‌تری را در مقایسه‌ با رایانه کوانتومی Sycamore گوگل در سال ۲۰۱۹ انجام دهند.

با این وجود کاخ‌سفید نقش‌ها و مسئولیت‌ها و تاریخ‌های مهمی را برای آژانس‌های فدرال معین کرده است. همچنین مؤسسه‌ ملی استاندارد و فناوری NIST و آژانس امنیت ملی NSA در حال توسعه‌ استانداردهای رمزنگاری مقاوم در برابر رایانش کوانتومی هستندو نخستین مجموعه از این استانداردها تا سال ۲۰۲۴ منتشر می‌شود.

همچنین وزارت بازرگانی ایالات متحده با همکاری مؤسسه‌ ملی استاندارد و فناوری گروهی را شامل فعالان صنعت و زیرساخت‌های حیاتی ایجاد خواهند کرد تا چگونگی به‌کارگیری رمزنگاری مقاوم دربرابر رایانش کوانتومی را پردازش کنند.

همچنین در یک سال آینده، رؤسای آژانس‌های آمریکایی که تمام آژانس‌های فدرال به‌ غیر از وزارت دفاع و امنیت و اطلاعات را شامل می‌شوند، باید فهرستی از سیستم‌های آسیب‌پذیر در برابر رایانش کوانتومی را ارائه کنند.

این فهرست روش‌های رمزنگاری استفاده‌شده در سیستم‌ها و پروتکل‌های مدیر سامانه و نرم‌افزارهای غیرامنیتی را شامل می‌شود که به به‌روزرسانی نیاز دارند.

ظاهراً نهادهای دولتی از خرید هرگونه سیستم رمزنگاری مقاوم دربرابر کوانتوم منع شده‌اند تا زمانی‌ که مؤسسه‌ ملی استاندارد اولین مجموعه از استانداردهای مهم این فناوری را منتشر کند تا تمامی استانداردها در محصولات تجاری رعایت شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا