کامپیوتر

منتظر کاهش تاریخی قیمت هارد دیسک‌ها در سال 2025 باشید

یک کمپانی باسابقه و پرکار در حوزه هارد دیسک‌ها می‌گوید تا سال 2025 میلادی قیمت هارد دیسک به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. ظاهراً قرار است تا سه سال دیگر قیمت هارد دیسک‌های مکانیکی به ازای هر گیگابایت بسیار ناچیز شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ Backblaze یک شرکت فعال در حوزه پشتیبان گیری آنلاین و حافظه کلاود است که سال‌ها است با صدها هزار هارد دیسک مکانیکی سر و کار دارد و هر ساله تعداد بسیار بالایی هارد دیسک خریداری می‌کند. بدیهی است چنین شرکتی آمار بسیار خوبی از تغییرات قیمت هارد دیسک دارد.

این کمپانی از سال 2009 میلادی تاکنون تعداد 265,332 هارد دیسک خریداری کرده است اما جالب اینکه گزارش خرابی، سلامت و قیمت هر یک از آنها را به طور جداگانه ثبت کرده که حالا گنجینه‌ای ارزشمند از اطلاعات است.

طبق همین اطلاعات متوسط قیمت هارد دیسک‌ها در سال 2009 میلادی 0.11 دلار به ازای هر گیگابایت بود. این رقم در سال 2017 به 0.03 دلار رسید. اما امروز هزینه تمام شده یک هارد دیسک 16 ترابایتی تنها 0.014 دلار به ازای هر گیگابایت است.

با وجود اینکه عرضه و قیمت اس اس دی‌ها باعث تحول بزرگی در بازار وسایل ذخیره سازی شده است، اما هنوز از نظر قیمت و ظرفیت قادر به رقابت با هارد دیسک‌های مکانیکی نیستند. از همین رو بسیاری از کاربران خانگی و تقریباً تمامی دیتاسنترها هنوز از هارد دیسک هم استفاده می‌کنند.

در بازه 2009 تا نوامبر 2022، قیمت هارد دیسک‌های مکانیکی بیشترن افت قیمت را به ازای هر ترابایت تجربه کرده که این کاهش قیمت به 87.4 درصد رسیده است. همچنین در این مدت بیشترین کاهش قیمت به ازای هر گیگابایت برای تمامی ظرفیت‌ها به ثبت رسیده و 56.36 درصد کاهش یافته است. به این ترتیب از ابتدای سال 2009 به طور متوسط قیمت‌ها 0.52 درصد کاهش یافته است.

خوشبختانه سازندگان هارد دیسک در حال یافتن راه‌های جدیدی برای افزایش ظرفیت هارد دیسک‌ها از طریق افزایش چگالی هستند که موجب کاهش هزینه تولید و مصرف برق شده است.

با تمامی این تفاسیر Backblaze می‌گوید اواسط سال 2025 میلادی قیمت هارد دیسک‌های 22 تا 24 ترابایتی به طور متوسط 0.01 دلار به ازای هر گیگابایت و پایین ترین قیمت تاریخ خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا