گیم

مقایسه PS4 و ایکس باکس سری اس

در حالی که در حدود دو سال از آغاز نسل نهم کنسول‌ها گذشته، بسیاری کاربران علاقه به خرید کنسول‌های نسل هشتمی دارند و کاربران بسیاری به مقایسه PS4 و ایکس باکس سری اس پرداخته و تصمیم گیری برای آن‌ها سخت می‌شود. از همین رو قصد داریم مسیر انتخاب کنسول شما را تا حدی هموارتر کنیم.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، طی روزهای پایانی نسل هشتم کنسول‌ها، شرکت مایکروسافت پس از رونمایی از کنسول ایکس باکس سری ایکس به طور غافلگیرانه‌ای از برادر کوچک‌تر سری ایکس با نام ایکس باکس سری اس رونمایی کرد که تجربه نسل نهم را با قیمتی کمتر از کنسول‌های نسل هشتمی در اختیار کاربران قرار می‌دهد!

از سوی دیگر، کنسول نسل هشتمی پلی استیشن ۴ یکی از افسانه‌ای‌ترین کنسول‌های تاریخ ویدیو گیم بوده که با گذشت حدودا یک دهه از عرضه آن، زمانی که به آن نگاه می‌اندازیم چشمانمان برق می‌زنند. در حالی که کنسول پلی استیشن ۵ عرضه شده، فروش کنسول پلی استیشن ۴ به شکل بی نظیری بالا بوده و قیمت کمتر آن نسبت به پلی استیشن ۵ بسیاری را برای خرید ترغیب می‌کند. اما طی سال ۲۰۲۲ باید کدام کنسول را خریداری کرد؟

ما قصد داریم در این مطلب، مقایسه‌ای میان کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری اس و قدرتمندترین نسخه از پلی استیشن ۴ یعنی پلی استیشن ۴ پرو انجام دهیم. قصد داریم در این مطلب در کنار پرداختن به مشخصات این دو کنسول روی کاغذ، نگاهی بسیار عمیق به تمام جوانب این دو کنسول به شدت پر طرفدار داشته باشیم.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، دو کنسول ایکس باکس سری اس و پلی استیشن ۴ پرو به شدت در میان عموم پر طرفدار بوده و انتخاب میان آن‌ها را به شدت سخت می‌کند. پلی استیشن ۴ برای سال‌هایی بسیار طولانی خاطراتی بی نظیر را برای همه ما رقم زد که فراموش کردن این کنسول را غیر ممکن می‌سازد.

پیش از آغاز مقایسه PS4 و ایکس باکس سری اس باید گفت که انتخاب میان این دو کنسول بدون شک تا حد زیادی به علاقه و انتخاب شما برگشته و ما فقط قصد داریم این انتخاب را برای شما تا حد ممکن آسان‌تر کنیم.

مشخصات پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس سری اس

پیش از بررسی هر دو کنسول، قصد داریم نگاهی به مشخصات آن‌ها روی کاغذ داشته باشیم و باید گفت در دنیای تکنولوژی همیشه اعداد بالاتر و نام‌های زیباتر در صدر قرار نگرفته و گاهی با وجود پایین آمدن اعداد، قدرت یک قطعه به دلیل مهندسی بهتر و پیشرفته‌تر افزایش می‌یابد.

کنسول پلی استیشن ۴ پرو ایکس باکس سری اس
تاریخ عرضه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
قیمت تقریبی ۴۰۹ دلار ۳۶۹ دلار
پردازنده AMD Jaguar 2.1 GHz AMD Zen 2 3.8 GHz Custom
پردازنده گرافیکی Radeon 36 UCs at 911 MHz AMD RDNA 2 Custom 20 UCs at 1.56 GHz
قدرت پردازنده گرافیکی ۴.۲ ترا فلاپس ۴ ترا فلاپس
میزان حافظه ذخیره سازی ۱ یا ۲ ترابایت ۵۱۲ گیگابایت
میزان و نوع رم ۸ گیگابایت از نوع DDR5 ۱۰ گیگابایت از نوع DDR6
درایو نوری بلو ری ندارد
پورت‌ها ۳ ورودی یو اس بی ۳.۱، ۱ ورودی کابل لن، ۱ ورودی PS Camera، ۱ ورودی صدا و ۱ ورودی HDMI 2 ۳ ورودی یو اس بی تایپ A، ۱ ورودی کابل لن، ۱ ورودی Xbox Radio، ۱ ورودی اختصاصی برای افزایش حافظه و ۱ ورودی HDMI 2.1
اندازه و وزن ۳۲۷ در ۲۹۵ در ۵۵ میلیمتر، ۳.۳ کیلوگرم ۲۷۵ در ۱۵۱ در ۶۳.۵، ۱.۹۳ کیلوگرم

طراحی

شما در همان نگاه ابتدایی به پلی استیشن ۴ پرو، متوجه می‌شوید که این کنسول از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با پلی استیشن ۴ استاندارد و پلی استیشن ۴ اسلیم نداشته و فقط مقداری بزرگ‌تر و با یک طبقه بیشتر، بلندتر است. این کنسول به طور کلی به سه بخش تقسیم شده که تشخیص آن نسبت به پلی استیشن ۴ اسلیم را ساده می‌کند. ظاهر این کنسول در کنار سادگی و آراستگی با لبه‌های نرم بسیار مدرن به نظر رسیده و گرچه کاربران بسیاری این کنسول را به دلیل وجود سه طبقه مجزا مورد تمسخر قرار دادند، باید گفت که این کنسول از لحاظ ظاهر چیزی کم ندارد، با این حال اندازه بسیار بزرگ و وزن بالای آن، حمل و نقل و قرار دادن آن روی میز زیر تلویزیون یا میز کار شما را تا حدی سخت می‌کند.

اما در مایکروسافت ظاهر کنسول از سونی نیز ساده‌تر بوده و کنسول ایکس باکس سری اس به معنای واقعی جعبه‌ای سفید رنگ به همراه دایره‌ای بزرگ و مشکی رنگ است که برای تنفس کنسول تعبیه شده است. طراحی این کنسول نیز در زمان معرفی مورد تمسخر قرار گرفت ولی به واقع طراحی مینیمال سری اس بسیار کاربردی بوده و در کنار ارائه عملکرد قابل قبود نسبت به اندازه کوچک، به بهترین شکل ممکن با فضای خانه و میز کار شما یکپارچه شده و ممکن است دوستان شما در بدو ورود به خانه، حتی از وجود این کنسول مطلع نشوند. از سوی دیگر این اندازه بسیار کوچک و وزن نسبتا پایین کنسول ایکس باکس سری اس، جابجایی آن را به شدت آسان کرده و قابلیت جابجا کردن کنسول‌ها که بسیار مهم است را به بهترین شکل در اختیار ما قرار می‌دهد. البته باید به این اختلاف بزرگ میان دو کنسول اشاره داشت که شما قادر به استفاده از دیسک بلوری در کنسول ایکس باکس سری اس نیستید و این کنسول به طور کامل دیجیتال است.

در ابتدا اشاره شد که چهار سال میان عرضه دو کنسول فاصله بوده و در حالی که اندازه بزرگ‌تر، وزن بیشتر و بخش‌های متعدد پلی استیشن ۴ پرو همه و همه نشان از کنسولی قوی‌تر دارند، این کنسول در حقیقت یک نسل از ایکس باکس سری اس عقب‌تر است و در سوی دیگر ایکس باکس سری اس در حالی که بسیار کوچک بوده و حتی نمی‌توان آن را به چشم کنسول بازی دید، قدرت بسیاری در خود داشته و نام بزرگ و به روز نسل نهم را به دوش می‌کشد!

مشخصات فنی

از لحاظ فنی کنسول ایکس باکس سری اس بسیار پیشرفته‌تر از پلی استیشن ۴ پرو بوده و به دلیل مهندسی پیشرفته کنسولی نسل نهمی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، کنسول پلی استیشن ۴ پرو، بهترین تجربه ممکن از نسل هشتم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حالی که ایکس باکس سری اس نسخه ضعیف‌تر کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس بوده، در مجموع قدرتمندتر از کنسول پلی استیشن ۴ پرو است.

کنسول پلی استیشن ۴ پرو از پردازنده AMD Jaguar با فرنکانس ۲.۱ گیگاهرتز بهره برده و پردازنده ایکس باکس سری اس که بر پایه AMD Zen 2 بوده با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز به پردازش اطلاعات می‌پردازد. پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۴ پرو از ۳۶ واحد ۹۱۱ مگاهرتزی Radeon تشکیل شده و ۴.۲ ترا فلاپس قدرت دارد. کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری اس در سوی دیگر، از ۲۰ واحد ۱.۵۶ گیگاهرتزی تشکیل شده و قدرت آن ۴ ترا فلاپس محاسبه شده است.

شما با مطالعه این اطلاعات متوجه می‌شوید که ظرفیت گرافیکی کنسول ایکس باکس سری اس نه تنها از پلی استیشن ۴ پرو، بلکه از برترین کنسول نسل هشتمی ایکس باکس، یعنی ایکس باکس وان ایکس نیز کمتر است! با تمام این اوصاف این کنسول برای اجرای بازی‌ها با کیفیت Ultra HD طراحی نشده چون کیفیت Ultra HD یا 4K نیازمند قدرتی به مراتب بیشتر است!‍ کنسول ایکس باکس سری اس قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت ۱۴۴۰ با نرخ فریم ۱۲۰ بوده و از ویژگی بسیار چشم نواز ری تریسینگ (Ray-Tracing) بهره برده که جایی در کنسول‌های نسل هشتم نداشتند.

اگر شما علاقه مند به اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K هستید، باید به سراغ برادر بزرگ سری اس، یعنی ایکس باکس سری ایکس با قدرت ۱۲.۱۵ ترا فلاپس بروید، با این حال مهندسی خارق العاده مایکروسافت در توسعه ایکس باکس سری اس بسیار خیره کننده بوده و در حالی که قدرت آن روی کاغذ از کنسول‌های نسل پیش کمتر بوده، عملکردی بهتر نسبت به آن‌ها داشته و می‌تواند بسیاری از مخاطبین را راضی نگه دارد. در برابر کیفیت ۱۴۴۰ کنسول ایکس باکس سری اس، کنسول پلی استیشن ۴ پرو قادر به ارائه کیفیت Ultra HD بوده با این حال از قابلیت ری تریسینگ محروم است و نرخ فریم پایین‌تری را برای شما ارائه می‌دهد. در ادامه بیشتر به موضوع کیفیت اجرای بازی‌ها در هر دو کنسول می‌پردازیم.

حافظه

کنسول پلی استیشن ۴ پرو به طور کلی حافظه بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما کنسول ایکس باکس سری اس به دلیل استفاده از SSD، کیفیت بسیار بالاتری را برای شما فراهم می‌کند. نسخه‌های استاندارد کنسول پلی استیشن ۴ پرو با ۱ ترابایت حافظه عرضه شده، البته شما می‌توانید نسخه‌های گران قیمت‌تر آن را حافظه ۲ ترابایتی نیز خریداری کنید. دیگر گزینه شما استفاده از هاردهای اکسترنال برای افزایش حافظه است.

ما در این بخش به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنسول ایکس باکس سری اس برخورد می‌کنیم که حافظه بسیار کم ۵۱۲ گیگابایتی نسبت به استاندارهای امروز است. از آنجایی که این کنسول به طور کامل دیجیتال بوده و شما باید تمام بازی‌های خود را در حافظه داخلی کنسول ذخیره کنید، بسیار کم است. با این حال نباید فراموش کرد که این کنسول از SSD بهره برده و سرعت و کیفیتی خارق العاده را برای شما فراهم می‌کند. از سوی دیگر، مایکروسافت به سختی در حال توسعه سرویس‌های ابری خود بوده و اگر شاهد پیشرفت چشم گیر آن طی سال‌های آتی باشیم، مشکل کمبود حافظه این کنسول تقریبا به طور کامل رفع می‌شود.

دیگر گزینه شما استفاده از حافظه خارجی اختصاصی کنسول‌های ایکس باکس است که مایکروسافت طی همکاری با شرکت سیگیت (Seagate) در انداز‌ه‌های ۵۱۲ گیگابایتی، ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی عرضه می‌کند و البته قیمت‌های نسبتا بالایی دارند. لازم به ذکر است که به گفته مایکروسافت ما در آینده نه چندان دور شاهد عرضه حافظه‌های خارجی اختصاصی ایکس باکس سری ایکس و اس خواهیم بود. شما گزینه‌ای دیگر در اختیار دارید که استفاده از حافظه‌های خارجی معمولی است، با این حال شما باید برای اجرای بازی‌ها آن‌ها را به حافظه داخلی کنسول انتقال دهید و در غیر این صورت اجرای آن‌ها غیر ممکن است.

ویژگی‌ها

زمانی که به موضوع رزولوشن تصویر می‌رسیم، کنسول نسل هشتمی پلی استیشن ۴ پرو، یکی از بهترین گزینه‌ها بوده و انواع آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این کنسول به شما اجازه داده بازی‌های پلی استیشن ۴ را با کیفیت 4K و با نرخ فریم حداکثر ۶۰ تجربه کنید. شما می‌توانید در برخی از بازی‌ها میان کیفیت Ultra HD و نرخ فریم بالاتر، یکی از آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. از سوی دیگر، اگر بازی برای پلی استیشن ۴ پرو بهینه سازی نشده باشد، کنسول خود دست به کار شده و از حالت Boost Mode برای افزایش کیفیت کلی بازی استفاده می‌کند.

در نسل نهم، کنسول ایکس باکس سری اس تمرکز خود را بر نرخ فرم بالاتر گذاشته و رزولوشن پایین‌تری را ارائه می‌دهد. این کنسول در بهترین حالت بازی شما را با کیفیت ۱۴۴۰ اجرا کرده، با این حال نرخ فریم بسیار روان و چشم نواز ۱۲۰ را در اختیار شما قرار می‌دهد. ناگفته نماند که ایکس باکس سری اس شاید قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K نباشد، اما تمام بازی‌های اجرایی را با ویژگی آپ اسکیل (Upscale) ارتقا داده تا شما در نمایشگرهای بزرگ احساس افت کیفیت نکنید و باید گفت که در این امر بسیار عالی عمل می‌کند.

علاوه بر آن، نه تنها کنسول ایکس باکس سری اس، بلکه تمام کنسول‌های مدرن ایکس باکس به بهترین شکل از قابلیت Backwards Compatibility بهره برده و بازی‌های ایکس باکس اوریجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان را اجرا کرده و با استفاده از قابلیت Xbox FPS Boost آن‌ها را در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن اجرا می‌کند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ما به زودی شاهد بلوغ سرویس Xbox Cloud Gaming خواهیم بود که کاربران سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس آلتیمیت می‌توانند بازی‌ها را بدون نیاز به نصب در فضای داخلی و به طور مستقیم از فضای ابری ایکس باکس اجرا کنند.

قیمت

از لحاظ قیمت، بدون شک ایکس باکس سری اس برنده است. این کنسول در حال حاضر با میانگین قیمتی ۳۶۹ دلار به فروش رسیده و در حالی که از کیفیت 4K پشتیبانی نمی‌کند، کنسولی نسل جدید بوده و بدون شک شما را راضی نگه می‌دارد. با این حال اگر شما علاقه مند به کیفیت‌های بالاتر هستید، باید به سراغ مدل گران قیمت‌تر این کنسول یعنی ایکس باکس سری ایکس بروید.

در سوی دیگر، از آنجایی که کنسول پلی استیشن ۴ پرو در حقیقت مدل لوکس پلی استیشن ۴ محسوب می‌شود، قیمتی بالاتر داشته و در حال حاضر با میانگین قیمتی ۴۰۹ دلار عرضه می‌شود که بدون شک بسیاری از افراد را از خرید این کنسول منصرف می‌کند، با این حال تجربه انبوهی از بازی‌ها در کنسول پلی استیشن ۴ خالی از لطف نیست.

طی یک سال اخیر، تولید کنسول‌های پلی استیشن پایین آمده و تمرکز سونی بیش از هر چیزی بر بهینه سازی کنسول پلی استیشن ۵ است و همین موضوع سبب افزایش قیمت نه تنها کنسول پلی استیشن ۴ پرو، بلکه پلی استیشن ۴ اوریجینال و اسلیم شده است، به نحوی که شما در اکثر نقط جهان از جمله کشور ایران، باید کنسول دست دوم پلی استیشن ۴ اسلیم را با قیمت کنسول ایکس باکس سری اس نو خریداری کنید. این موضوع بدون شک قیمت کنسول‌های پلی استیشن ۴ پرو را نیز تحت تاثیر قرار داده و قیمت آن‌ها را به شکلی کاملا غیر منطقی افزایش داده است. به طور کلی کنسول ایکس باکس سری اس از لحاظ نسبیت قیمت و عملکرد، برنده بی چون و چرا است!

سرویس‌های اشتراکی

پایان نسل هشتم و حال آغاز نسل نهم، دوران خودنمایی سونی و مایکروسافت با سرویس‌های اشتراکی ایکس باکس گیم پس و پلی استیشن پلاس بوده که نتیجه آن‌ها بسیار مثبت بوده است. همانطور که می‌دانید این سرویس‌ها در ازای دریافت حق عضویتی ماهیانه، انبوهی از بازی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سرویس اشتراکی ایکس باکس گیم پس برای کنسول در دو مدل معمولی و آلتیمیت عرضه می‌شود. نسخه آلتیمیت این اشتراک به غیر از کاتالوگی بلند بالا از بازی‌ها که شامل بسیاری بازی‌های انحصاری و غیر انحصاری شده، بازی‌های اشتراک EA Play، ایکس باکس گلد، قدرت استفاده از سرویس‌های ابری ایکس باکس و بسیاری قابلیت‌های جذاب دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما برتری ایکس باکس گیم پس در ویژگی مهم دیگری است. اشتراک ایکس باکس گیم پس تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس را در کنار بسیاری بازی‌های غیر انحصاری در اولین روز انتشار بازی در اختیار شما قرار می‌دهد و این موضوع بزرگ‌ترین برگ برنده گیم پس است.

سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس در عوض در سه سطح عرضه می‌شود. نسخه پایه این سرویس که اسنشال (Essential) نام داشته در حقیقت همان پلی استیشن پلاس سابق است که به شما اجازه تجربه بازی‌های آنلاین را می‌دهد. دومین سطح این سرویس با نام اکسترا (Extra) عرضه شده و در کنار ویژگی‌های سطح اول، لیستی طویل از بازی‌های پلی اسیتشن ۴ و پلی استیشن ۵ را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سومین سطح این سرویس که پرمیوم (Premium) نام داشته در کنار ویژگی‌های دو سطح ابتدایی، قابلیت استریم بازی‌های پلی استیشن ۱، پلی استیشن ۲ و پلی استیشن ۳ را به شما داده که برای عاشقان نوستالژی بی‌نظیر است. سرویس پلی استیشن پلاس در حالی که بازی‌های انحصاری قدیمی و بسیاری بازی‌های غیر انحصاری را برای شما فراهم می‌کند، بازی‌های انحصاری جدید را در اولین روز عرضه به کاتالوگ خود اضافه نکرده و همین موضوع سبب کم فروغی این سرویس اشتراکی شده است.

در پایان باید اشاره داشت که هر دو پلتفرم بازی‌های انحصاری بسیاری در خود دارند که انتخاب میان آن‌ها به کاربر بستگی داشته و نمی‌توان در این باره نظری مستقیم ارائه داد. شما در کنسول ایکس باکس عناوینی بزرگ چون Halo، Gears of War و سری Forza را در اختیار خواهید داشت و این در حالی است که کاربران پلی استیشن می‌توانند عناوینی چون God of War، The Last of Us و Gran Turismo را تجربه کنند.

بدون شک انتخاب میان این دو کنسول برای هر کسی سخته بوده و علاقه به پلتفرمی خاص می‌تواند رکنی مهم در انتخاب شما باشد. با این حال اگر بخواهیم این دو کنسول را از نظر میزان عملکرد نسبت به هزینه پرداختی و به دور از تعصب بسنجیم، کنسول ایکس باکس سری اس برنده بی چون و چرای این رقابت بوده و می‌تواند دنیای گیمینگ شما را برای حداقل شش سال آینده تامین کند و این در حالی است که کنسول پلی استیشن ۴ پرو به پایان دوره خود نزدیک شده و اگر شما این کنسول را دریافت کنید، در بهترین حالت بتوانید تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی بازی‌های جدید را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا