موبایل

معرفی بهترین گوشی های اقتصادی سال ۲۰۲۱

در بازار گوشی‌های هوشمند دستگاه‌های اندرویدی بسیاری عرضه شده‌اند که قیمت آن‌ها حدود هزار دلار یا حتی بیشتر است. به همین دلیل کاربرانی وجود دارند که از گوشی هوشمند خود تنها برای انجام فعالیت‌های معمولی استفاده می‌کنند و نیاز است این دسته از افراد با بهترین گوشی های اقتصادی سال جاری آشنا شوند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، گوشی‌های هوشمند موجود در بازار بسته به مشخصات سخت افزاری، طراحی، باتری، صفحه نمایش و… دارای قیمت‌های مختلفی هستند. افرادی که علاقه‌ای به اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین ندارند می‌توانند به سراغ خرید گوشی‌های میان‌رده بروند. در بازار گجت‌های میان‌رده نیز دستگاه‌هایی وجود دارند که ارزش خرید بالایی ندارند و بهتر است افراد به سراغ خرید دیگر گوشی‌های میان‌رده بروند.

به همین دلیل در این مطلب ۷ دستگاه میان‌رده را به شما معرفی خواهیم کرد و افراد می‌توانند در حال حاضر این گجت‌ها را خریداری کنند. ناگفته نماند این دستگاه‌ها بهترین گوشی‌های میان‌رده محسوب نمی‌شوند، بلکه در لیست بهترین گوشی های اقتصادی قرار گرفته‌اند. این موضوع به معنی ارزش خرید بسیار بالای میان‌رده‌های زیر است و در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین گوشی های اقتصادی ۲۰۲۱

این لیست تنها متعلق به دستگاه‌های اندرویدی موجود در بازار بوده و خبری از گوشی هوشمندی از شرکت اپل نیست؛ زیرا اپل تنها دارای یک دستگاه میان‌رده با قیمت مناسب است. دستگاه ۳۹۹ دلاری کمپانی اپل از قدرت سخت افزاری بسیار بالایی برخوردار است، اما از دیگر جوانب مثل نمایشگر، باتری و… نمی‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. دلیل اصلی نبود این گوشی هوشمند در این لیست، عرضه شدن آن در سال ۲۰۲۰ است.

در بازار گوشی‌های میان‌رده دستگاه‌های بسیاری وجود دارد، اما این لیست بر اساس انتخابات کاربران برای خرید گوشی میان‌رده با قیمت مناسب طراحی شده و قیمت حدودی آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۴۵۰ دلار است. به همین دلیل اکثر افراد می‌توانند با میزان بودجه خود بهترین گجت را برای خرید انتخاب کنند.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی Pixel 5a شرکت گوگل

اولین دستگاه در لیست بهترین گوشی های اقتصادی ۲۰۲۱ متعلق به شرکت بزرگ گوگل است. این کمپانی توانست با عرضه این گجت در بازار میان‌رده‌ها رقیب‌های بسیاری را شکست دهد و توجه تعدادی از کاربران را به خود جلب کند. گوشی Pixel 5a در این لیست جزو گران قیمت‌ترین گوشی‌ها است، اما به دلیل قدرت سخت افزاری و پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G می‌تواند کاربران را راضی نگه دارد.

به لطف وجود سیستم عامل اندروید و رابط کاربری، تصویر برداری با دوربین بسیار ساده و همچنین راحت‌تر از دیگر گجت‌های موجود در این لیست است. افراد می‌توانند با استفاده از دوربین این گوشی هوشمند تصاویر با کیفیتی را به ثبت برسانند و دوربین قرار گرفته در پنل پشتی یکی از نقاط قوت این گجت محسوب می‌شود.

علاوه بر دوربین، باتری این دستگاه نیز دارای ظرفیت ۴۶۸۰ میلی آمپر ساعتی بوده و این باتری بزرگ‌ترین باتری قرار گرفته در سری گوشی‌های پیکسل است. باتری دستگاه نیز توانست توجه کاربران را به خود جلب کند، اما موردی که شاید کاربران را اذیت کند آداپتور آن است. گوگل تصمیم گرفت یک شارژر با توان ۱۸ واتی را برای شارژ باتری این میان‌رده در اختیار کاربران قرار دهد.

در بازار آداپتورهای بیشتری وجود دارند که از توان بالاتری برخوردار هستند. لازم به ذکر است این گوشی هوشمند دارای قیمت مقرون به صرفه است و نمی‌توان این موضوع را جزو ایرادات بسیار بزرگ Pixel 5a دانست.

دوربین

در پنل پشتی این دستگاه یک ماژول دوربین وجود دارد که در آن یک سنسور ۱۲.۲ مگاپیکسلی برای تصویر برداری در حالت عادی و سنسور ۱۶ مگاپیکسلی برای تصویر برداری در حالت فوق عریض (اولترا واید) با زاویه ۱۱۹ درجه قرار گرفته است. علاوه بر این سنسورها، یک فلش LED نیز در ماژول دوربین قرار گرفته و به لطف این فلش تصویر برداری در نور کم (شب) بسیار ساده‌تر انجام می‌گیرد.

با وجود میان‌رده بودن این گجت، سنسورهای قرار گرفته در پنل پشتی قادر هستند با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند. علاوه بر این موضوع امکان فیلم برداری در حالت اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۲۴۰ فریم بر ثانیه وجود دارد. در گوشه بالا سمت چپ نمایشگر یک دوربین سلفی قرار گرفته و نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت؛ زیرا از سنسور ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

به علاوه افرا قادر هستند با این دوربین سلفی با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند. در بالا و پایین این گجت دو بلندگو برای پخش صدا وجود دارد و افراد به دلیل وجود این دو سنسور می‌توانند موسیقی مورد نظر خود را به صورت استریو پخش کنند و همچنین هنگام فیلم برداری صدا را به صورت استریو ضبط کنند.

در پایین این گجت نیز یک جک ۳.۵ میلی متری قرار گرفته و افراد به دلیل وجود این درگاه دیگر نیاز به تبدیل برای اتصال هدفون به گوشی Pixel 5a ندارند. نکته جالب توجه در رابطه با نحوه باز کردن قفل صفحه گجت، حسگر اثر انگشت آن است که در پنل پشتی قرار گرفته و مدت زمان بسیاری است شرکت‌های مختلف از این طراحی استفاده نمی‌کنند.

شرکت گوگل تصمیم گرفت سنسور اثر انگشت را در پنل پشتی قرار دهد و به جای اینکه کاربران بتوانند با انگشت شصت خود قفل صفحه را باز کنند، به دلیل این نوع طراحی مجبور به استفاده از انگشت اشاره هستند. این کمپانی توانست گوشی میان‌رده خود را در لیست بهترین گوشی های اقتصادی سال ۲۰۲۱ قرار دهد و یکی از دلایل این موضوع طراحی مقاوم این دستگاه است.

این طراحی مقاوم باعث شد تا این گجت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم شود، این موضوع به معنی پشتیبانی از گواهینامه IP67 است. پشتیبانی از این گواهینامه در بازار میان‌رده‌ها به عنوان یک برگ برنده محسوب می‌شود و گوگل نیز توانست به همین دلیل رقبای بسیاری را شکست دهد. در بخش طراحی گوگل مجبور شد تا بعضی از بخش‌ها را حذف کند تا فضای خالی برای قرار گرفتن باتری بزرگ در گجت ایجاد شود.

یکی از فناوری‌های حذف شده مربوط به تکنولوژی شارژ بی‌سیم است و این کمپانی مجبور شد گوشی Pixel 5a را بدون پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم به بازار عرضه کند. دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این فناوری از پنل پشتی شیشه‌ای برخوردار هستند و گوگل به دلیل استفاده نکردن از این فناوری در گوشی میان‌رده خود و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت تصمیم گرفت تا پنل پشتی را از جنس آلومینیوم تولید کند.

در حال حاضر گوشی‌های پرچمدار از پنل پشتی شیشه‌ای و بدنه‌ای از جنس استیل ضد زنگ بهره می‌برند و این موضوع یکی از دلایل خوش دست بودن این دسته از گوشی‌های هوشمند است. در مقابل، گجت‌های میان‌رده برای جلوگیری از افزایش قیمت از آلومینیوم برای ساخت پنل پشتی و بدنه دستگاه استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود در دست گرفتن دستگاه به مدت زمان طولانی باعث خستگی دست کاربران شود.

اگر افراد به دنبال خرید گجتی ارزان‌تری از شرکت گوگل و سری پیکسل هستند می‌توانند گوشی Pixel 4a را خریداری کنند. اما این دستگاه کمی قدیمی بوده و با توجه به میان‌رده بودن آن می‌توان گفت گوشی جدید گوگل ارزش خرید بالاتری دارد. این گجت با قیمت حدودی ۴۵۰ دلار به بازار عرضه شد و تنها دارای یک رنگ مشکی است.

صفحه نمایش

نمایشگر این دستگاه معادل ۶.۳۴ اینچ است که از پنل OLED برای ساخت آن استفاده شده و همچنین افراد می‌توانند از فناوری HDR نیز بهره ببرند. حاشیه‌های صفحه نمایش بسیار کم بوده و به لطف بریدگی کوچک بالای صفحه نمایش که دوربین سلفی در آن قرار گرفته است، این نمایشگر توانست ۸۵ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد.

وضوح تصویر این میان‌رده معادل ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و به راحتی می‌توان گفت یکی از با کیفیت‌ترین صفحه نمایش‌های موجود در بازار گوشی‌های میان‌رده مربوط به گوشی Pixel 5a شرکت گوگل است. علاوه بر این موضوع تراکم پیکسلی ۴۱۵ پیکسل در هر اینچ توانست توجه کاربران را به خود جلب کند و همچنین این موضوع باعث شد تا رنگ‌ها در تصویر بسیار طبیعی‌تر و جذاب‌تر به نظر برسند.

به دلیل میان‌رده بودن این گوشی هوشمند گوگل تصمیم گرفت از محافظ Gorilla Glass 3 شرکت کورنینگ برای محافظت از صفحه نمایش استفاده کند. این شیشه چندان مقاومت بالایی ندارد و بهتر است در صورت خرید از گلس (محافظ‌های شیشه‌ای) موجود در بازار استفاده شود.

این گجت در ابتدا با سیستم عامل اندروید 11 به بازار عرضه شد و به اندروید 12 نیز قابل ارتقا است. به لطف این سیستم عامل، گوشی اندرویدی شرکت گوگل از ویژگی‌های جذابی مانند صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on display) بهره می‌برد.

گوگل در واقع این گوشی هوشمند را برای رقابت با میان‌رده شرکت اپل یعنی iPhone SE 2020 به بازار عرضه کرد. بر این اساس تصمیم گرفت از تراشه Snapdragon 765G برای تامین قدرت سخت افزاری میان‌رده خود استفاده کند و گجت تولید شده را در لیست بهترین گوشی های اقتصادی قرار دهد. ناگفته نماند این پردازنده یک چیپست 7 نانومتری است.

وجود این تراشه در گوشی هوشمند میان‌رده گوگل یک نقطه قوت محسوب می‌شود، اما از نظر قدرت سخت افزاری نتوانست با تراشه A13 Bionic رقابت کند. در دیگر بخش‌ها مانند صفحه نمایش، باتری و… این گوشی هوشمند نتوانست میان‌رده شرکت اپل را شکست دهد. گوگل تصمیم گرفت برای پردازش بخش گرافیکی دستگاه از پردازنده Adreno 620 استفاده کند.

این دستگاه نیز همانند تمام گوشی‌های هوشمند شرکت اپل از درگاه microSD پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع شاید برای یک گجت میان‌رده اندرویدی که تنها با یک گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه شده کمی عجیب باشد. اما این کمپانی تصمیم گرفت گوشی هوشمند خود را تنها با یک گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه کند و این نسخه از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم بهره می‌برد.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی گلکسی A42 شرکت سامسونگ

دومین دستگاه در لیست بهترین گوشی های اقتصادی موجود در بازار متعلق به شرکت سامسونگ است. این گوشی هوشمند توسط سامسونگ در سال گذشته به بازار عرضه شد، اما به دلیل مقرون به صرفه بودن افراد بسیاری به خرید این گوشی هوشمند روی آوردند. این دستگاه یک گجت ۱۹۳ گرمی بوده و مانند دیگر گوشی‌های میان‌رده این کمپانی چندان از کیفیت ساخت بالایی بهره نمی‌برد.

به همین دلیل از پلاستیک برای ساخت پنل پشتی استفاده شده و طراحی این گجت نمی‌تواند چندان توجه کاربران را به خود جلب کند. صفحه نمایش از پنل Super AMOLED ساخته شده و وجود چنین نمایشگر در یک گوشی میان‌رده می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند. اندازه صفحه نمایش معادل ۶.۶ اینچ است و به دلیل وجود ناچ بالای صفحه این نمایشگر توانست ۸۴.۳ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد.

صفحه نمایش

نمایشگر از وضوح تصویر ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل بهره می‌برد و افراد قادر هستند با این نمایشگر محتواهای تقریبا مناسبی را مشاهده کنند. علاوه بر این موضوع تراکم پیکسلی ۲۲۶ پیکسل در هر اینچ برای گجت‌های میان‌رده تقریبا مناسب است. به طور کلی نمی‌توان این نمایشگر را در لیست بهترین صفحه نمایش‌های گوشی‌های میان‌رده قرار داد، اما افراد قادر هستند محتواهای با کیفیتی را در این دستگاه مشاهده کنند.

سخت افزار

این گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید 10 به بازار عرضه شد و به نسخه اندروید 11 نیز قابل ارتقا است. رابط کاربری میان‌رده سامسونگ One UI 3.1 است که در حال حاضر این نسخه توانست توجه علاقه‌مندان به استفاده از گوشی‌های سامسونگ را به خود جلب کند.

همانند دیگر گوشی‌های سری گلکسی این دستگاه نیز از تراشه ساخته شده توسط شرکت کوالکام یعنی Snaodragon بهره می‌برد. سامسونگ این گوشی هوشمند را به تراشه Snapdragon 750 مجهز کرد و این پردازنده یک تراشه ۸ نانومتری محسوب می‌شود. به دلیل پشتیبانی گوشی گلکسی A42 از این تراشه، قدرت سخت افزاری دستگاه مناسب بوده و می‌تواند بازی‌ها و برنامه‌های نسبتا سنگین را به راحتی اجرا کند و در لیست بهترین گوشی های اقتصادی قرار بگیرد.

در کنار این تراشه قدرتمند یک پردازنده دیگری به نام Adreno 619 وجود دارد که وظیفه پردازش گرافیک را در این گوشی هوشمند بر عهده دارد. وجود چنین پردازنده گرافیکی در یک گوشی میان‌رده می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند و ناگفته نماند این گجت در سال ۲۰۲۰ طراحی شده است. سامسونگ میان‌رده خود را به درگاه microSD مجهز کرد و کاربران قادر هستند تا حافظه داخلی گجت را ارتقا دهند.

درگاه به کار رفته در این گجت از نوع microSDXC است و افراد می‌توانند از یک سیم کارت و یک کارت حافظه به صورت هم‌زمان استفاده کنند. غول فناوری کره جنوبی تصمیم گرفت این گجت را با سه گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه کند تا کاربران هنگام خرید حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

گزینه اول از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد و ۴ گیگابایت رم برای مدیریت این دستگاه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. نسخه دوم نیز از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند که ۶ گیگابایت رم وظیفه مدیریت این مقدار حافظه را برعهده دارد. در اقدامی عجیب سامسونگ سومین نسخه را نیز به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز کرد و علاوه بر این موضوع ۸ گیگابایت رم را در اختیار کاربران قرار داد. حافظه‌های به کار رفته در این سه نسخه از نوع UFS 2.1 بوده و بر این اساس سرعت انتقال داده و ذخیره کردن آن‌ها برای یک گجت میان‌رده مناسب است.

دوربین

در پنل پشتی چهار دوربین برای تصویر برداری در اختیار کاربران قرار گرفته و افراد می‌توانند در حالت‌های مختلفی با این گوشی هوشمند تصویر برداری کنند. دوربین این گجت از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد و افراد با استفاده از آن می‌توانند در حالت واید تصویر برداری کنند. دومین دوربین به سنسور ۸ مگاپیکسلی مجهز شده و به کاربران اجازه تصویر برداری در حالت فوق عریض (اولترا واید) را با زاویه ۱۲۳ درجه می‌دهد.

دو دوربین دیگر هر دو از سنسور ۵ مگاپیکسلی برخوردار هستند و از آن‌ها برای تصویر برداری در حالت ماکرو و تشخیص عمق استفاده می‌شود. این دوربین‌ها از فناوری HDR استفاده می‌کنند و به لطف وجود فلش LED در ماژول دوربین امکان تصویر برداری در نور کم وجود دارد. به طور کلی کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین‌های این گجت راضی کننده هستند و می‌توانند توجه افراد مختلف را به خود جلب کنند.

نکته جالب توجه این است به دلیل وجود پردازنده قدرتمند و کیفیت مناسب سنسورها امکان فیلم برداری با کیفیت 4K و نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه وجود دارد. در ناچ قطره‌ای بالای صفحه نمایش یک دوربین برای تصویر برداری در حالت سلفی وجود دارد و سامسونگ تصمیم گرفت یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی را برای فیلم برداری در حالت سلفی در اختیار کاربران قرار دهد. این دوربین در حالت واید تصویر برداری می‌کند و از فناوری HDR نیز برخوردار است، اما تنها امکان فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه وجود دارد.

این دستگاه از اسپیکری پشتیبانی می‌کند که صدای آن بسیار واضح است و افراد قادر هستند به کمک این بلندگو ویدیوهایی را با صدای واضح به ثبت برسانند. در کنار این بلندگو یک جک ۳.۵ میلی متری وجود دارد و افراد می‌توانند با استفاده از این درگاه بدون نیاز به تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی متری هدفون خود را به این گوشی هوشمند متصل کنند.

روش‌های زیادی برای باز کردن قفل صفحه دستگاه وجود دارد، اما سریع‌ترین و ایمن‌ترین روش استفاده از حسگر اثر انگشت است. سامسونگ نیز برای جلب توجه کاربران از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش گوشی‌های پرچمدار برای باز کردن قفل صفحه گلکسی A42 استفاده کرده و وجود این سنسور در یک دستگاه حس مدرن بودن را به کاربران منتقل می‌کند.

باتری و شارژر

بخش باتری دارای یک نقطه قوت و در عین حال یک نقطه ضعف است؛ این گجت از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و انرژی دستگاه توسط این باتری تامین می‌شود. وجود چنین باتری در یک دستگاه باعث جلب توجه کاربران شده و به نوعی افراد را برای خرید این گجت تشویق می‌کند. در مقابل، سامسونگ در جعبه میان‌رده خود یک آداپتور ۱۵ واتی قرار داده که به مدت تقریبی دو ساعت زمان نیاز دارد تا بتواند باتری گجت را به صورت کامل شارژ کند.

متاسفانه این میان‌رده از آداپتور دیگری پشتیبانی نمی‌کند و تنها روش شارژ همین آداپتور ۱۵ واتی است. سامسونگ تصمیم گرفت این میان‌رده را با رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و طوسی به بازار عرضه کند تا افراد بر اساس سلیقه خود رنگ دستگاه را انتخاب کنند. این گجت به دلیل قدرت سخت افزاری مناسب در لیست بهترین گوشی های اقتصادی سال ۲۰۲۱ در جایگاه دوم قرار گرفت و در ادامه به بررسی سومین دستگاه هوشمند در این لیست خواهیم پرداخت.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی Moto G Stylus شرکت موتورولا

شرکت موتورولا توانست در این بازار با عرضه گوشی Moto G Stylus در سال ۲۰۲۱ محبوبیت خاصی در میان طرفداران به دست بیاورد و یک دستگاه تولید و به لیست بهترین گوشی های اقتصادی اضافه کند. این گجت به دلیل پشتیبانی از سخت افزاری قدرتمند و همچنین قیمتی مناسب توجه کاربران را به خود جلب کرد.

این کمپانی طوری میان‌رده خود را طراحی کرده است که وزن آن به ۲۱۷.۵ گرم رسیده و تقریبا یک گجت سنگین محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث شود تا کاربران به مدت زمان طولانی نتوانند از گجت استفاده کنند؛ زیرا در صورت استفاده با یک دست به راحتی دست کاربران خسته خواهد شد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اکثر گوشی‌های میان‌رده از کیفیت ساخت چندان بالایی بهره نمی‌برند و دلیل این موضوع جلوگیری از افزایش قیمت دستگاه است.

پنل جلویی طبق معمول از شیشه ساخته شده و این شیشه وظیفه محافظت از صفحه نمایش را بر عهده دارد. موتورولا تصمیم گرفت پنل پشتی و بدنه گجت را از پلاستیک تولید کند و این موضوع به یک دلیل مهم تبدیل شد تا میان‌رده موتورولا نتواند با دستگاه‌های بالارده رقابت کند. علاوه بر این موضوع وجود پنل پشتی پلاستیکی باعث خواهد شد دستگاه مورد نظر از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی نکند و افراد تنها به صورت اتصال مستقیم به آداپتور بتوانند باتری این دستگاه را شارژ کنند.

یکی از برگ برنده‌های این گوشی هوشمند تقلید از سری گلکسی نوت سامسونگ بوده و این موضوع به معنی وجود یک قلم در داخل میان‌رده شرکت موتورولا است. این قلم جزو گجت‌های هوشمند محسوب نمی‌شود و تنها عملکردی فیزیکی دارد. این موضوع کاملا بدیهی است که برای قرار گرفتن این قلم در داخل دستگاه یک بریدگی کوچک در پایین گجت وجود دارد، این موضوع به یک دلیل تبدیل شد تا دستگاه تنها از گواهینامه Water-repellent پشتیبانی کند.

بهره بردن از این گواهینامه به معنی نیمه ضد آب بودن گجت است؛ نیمه ضد آب بودن یعنی اینکه نمی‌توان گجت را در داخل آب قرار داد، اما در صورت بارش باران و همچنین کار کردن با دستگاه با استفاده از دست خیس مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر موتورولا کمی بیشتر روی طراحی این میان‌رده کار می‌کرد می‌توانست حداقل این گوشی را به گواهینامه IP67 مجهز کند.

نمایشگر

صفحه نمایش این گجت از پنل IPS LCD تولید شده و کاربران قادر هستند از صفحه نمایش ۶.۸ اینچی این میان‌رده برای مشاهده فیلم و همچنین تجربه بازی‌های مختلف استفاده کنند. در حال حاضر اکثر کاربران گوشی‌های هوشمند به خصوص کاربران گجت‌های اندرویدی علاقه‌مند به استفاده از گوشی هوشمند هوشمندی هستند که حداقل از نمایشگر ۶ اینچی پشتیبانی کند.

کمپانی موتورولا این موضوع را فهمید و برای جلب توجه کاربران مختلف یک گوشی هوشمند با نمایشگر بزرگ در اختیار کاربران خود قرار داد. انجام اینکار باعث شد تا بسیاری از رقیب‌های این کمپانی به دلیل پشتیبانی از نمایشگر کوچک در مقایسه با Moto G Stylus به راحتی شکست بخورند. این گجت در بخش طراحی نمایشگر بسیار جلب توجه می‌کند و دلیل این موضوع نبود ناچ در بالای صفحه نمایش و همچنین حاشیه‌های بسیار کم نمایشگر است.

در گوشه‌ی بالا سمت چپ یک بریدگی بسیار کوچک قرار گرفته و در آن یک سنسور برای تصویر برداری در حالت سلفی در اختیار کاربران وجود دارد. این موضوع باعث شد تا نمایشگر بتواند ۸۵ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد و هنگام اجرای محتوا خاص حاشیه‌ها و بریدگی دوربین باعث حواس پرتی کاربران نخواهد شد.

نمایشگر این گوشی هوشمند از تراکم پیکسلی ۳۸۷ پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد و به دلیل وجود تراکم پیکسلی بالا، رنگ‌ها در این صفحه نمایش به خوبی نشان داده خواهند شد و همین موضوع نیز به یک دلیل تبدیل شد تا این گجت در لیست بهترین گوشی های اقتصادی سال جاری قرار بگیرد. ناگفته نماند وضوح تصویر این صفحه نمایش ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و کاربران به لطف این وضوح تصویر می‌توانند محتواهای با کیفیتی را در نمایشگر اجرا کنند.

سخت افزار و نرم افزار

این دستگاه نیز جزو گوشی‌های اندرویدی است و به همین دلیل موتورولا تصمیم گرفت از سیستم عامل اندروید 11 برای مدیریت این دستگاه استفاده کند. در کنار این سیستم عامل یک تراشه ۸ نانومتری از کمپانی کوالکام به نام Snapdragon 480 وجود دارد و این پردازنده به دلیل پشتیبانی از قدرت سخت افزاری مناسب می‌تواند باعث جلب توجه کاربران شود.

همچنین اجرا کردن بازی‌های سنگینی مثل PUBG در این گجت امکان پذیر است و به دلیل وجود صفحه نمایش ۶.۸ اینچی این دستگاه می‌تواند برای کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده جذاب باشد. علاوه بر این موضوع ویرایش تصاویر و نرم افزارهای مربوط به PhotoShop نیز در این گجت اجرا خواهد شد و به صورت کلی سخت افزار گجت از قدرت مناسبی بهره می‌برد. همانند دیگر گوشی‌های موجود در بازار در کنار تراشه اصلی یک پردازنده برای پردازش گرافیک دستگاه نیاز است و سامسونگ برای تامین قدرت این بخش از پردازنده Adreno 619 استفاده کرد.

این تراشه گرافیکی برای اجرای بازی‌های مختلف بسیار کاربردی است و همچنین وجود آن در یک گوشی میان‌رده شرکت موتورولا یک نقطه قوت محسوب می‌شود. گوشی Moto G Stylus نیز از درگاه microSD بهره می‌برد و افراد به دلیل وجود این درگاه قادر هستند که ظرفیت حافظه گجت را افزایش دهند.

نکته جالب توجه این است که افراد باید از کارت حافظه‌های microSDXC برای افزایش حافظه گجت استفاده کنند؛ زیرا طراحی این دستگاه باعث شد تا افراد مجبور به استفاده از درگاه microSDXC شوند. این گوشی هوشمند دارای دو گزینه برای انتخاب حافظه بوده و این دو گزینه برای دو دسته از کاربران طراحی شده است. گزینه اول از رم ۴ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد، خرید این نسخه به کاربرانی پیشنهاد می‌شود که از گوشی هوشمند خود برای جستجو در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می‌کنند.

گزینه دوم برای افرادی طراحی شده که از دستگاه مورد نظر خود برای اجرای بازی‌های مختلف و همچنین تصویر برداری و فیلم برداری استفاده می‌کنند. به همین دلیل موتورولا نسخه دوم این دستگاه را به ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی برای فیلم برداری در اختیار کاربران قرار داده و همچنین ۶ گیگابایت رم وظیفه پردازش اطلاعات این میزان حافظه داخلی و داده‌های ذخیره شده را دارد.

دوربین و باتری

این دستگاه نیز همانند گوشی گلکسی A42 سامسونگ از چهار دوربین در پنل پشتی بهره می‌برد و این موضوع یکی از دلایل قرار گرفتن این گجت در لیست بهترین گوشی های اقتصادی است. دوربین اول از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی برخوردار است که از آن برای تصویر برداری در حالت واید (عادی) استفاده می‌شود. دومین و سومین سنسور قرار گرفته در پنل پشتی هر دو از کیفیت ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برند، اما از این دو دوربین برای تصویر برداری در حالت واید (فوق عریض) و ماکرو (فاصله بسیار کم) استفاده می‌شود و عملکرد آن‌ها یکسان نیست.

آخرین دوربین قرار گرفته در این پنل دارای کیفیت ۲ مگاپیکسلی بوده و طبق عملکرد تمام گوشی‌های میان‌رده این سنسور برای تشخیص عمق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین‌ها همگی از فناوری HDR بهره می‌برند و به لطف وجود فلش LED امکان فیلم برداری و تصویر برداری در شب نیز وجود دارد. ناگفته نماند این میان‌رده قادر است با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند.

دوربین سلفی این گوشی هوشمند در گوشه‌ی بالا سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته و این دوربین از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این سنسور نیز قادر است تا با کیفیت مناسبی تصاویر مختلفی را به ثبت برساند و همچنین با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. ناگفته نماند این دوربین نیز از فناوری HDR بهره می‌برد و در بازار میان‌رده‌ها دستگاهی با چنین دوربینی می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند.

این گوشی از اسپیکر با صدایی بسیار بلند برخوردار است و اجرای موسیقی توسط این بلندگو می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند. در کنار این اسپیکر یک جک ۳.۵ میلی متری نیز وجود دارد و این جک می‌تواند مانع استفاده کاربران از تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی متری شود. لازم به ذکر است درگاه استفاده شده در این گوشی هوشمند USB Type-C 2.0 بوده و این موضوع به معنی انتقال داده‌ها با سرعت بیشتری است.

کاربران باید برای باز کردن قفل صفحه این گوشی هوشمند از روش‌های مختلفی استفاده کنند که بهترین روش بهره بردن از سنسور اثر انگشت پنل پشتی است. به دلیل اینکه این سنسور در پنل پشتی قرار گرفته افراد باید توسط انگشت اشاره خود قفل صفحه را باز کنند. انجام اینکار با دیگر انگشتان نیز امکان پذیر است، اما استفاده از انگشت اشاره برای باز کردن قفل صفحه می‌تواند برای افراد راحت‌تر باشد.

یکی دیگر از نقاط قوت این میان‌رده وجود باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است؛ زیرا به لطف این باتری افراد می‌توانند مدت زمان طولانی را بدون نیاز به آداپتور از این گوشی هوشمند استفاده کنند. اما توان آداپتور قرار گرفته در جعبه این گجت بسیار پایین است و می‌تواند باتری میان‌رده را با توان ۱۰ وات شارژ کند.

بر این اساس افراد باید بیش از دو ساعت صبر کنند که این آداپتور ۱۰ واتی بتواند باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی این گوشی هوشمند را شارژ کند. چنین موضوعی می‌تواند کاربران را از خرید این میان‌رده منصرف کند، اما موضوعی که بسیار توجه افراد را به خود جلب می‌کند قیمت ۱۶۹ دلار این گوشی هوشمند است. شما می‌توانید با پرداخت این مبلغ یک دستگاه مجهز شده به نمایشگر ۶.۸ اینچی، چهار دوربین در پنل پشتی، طراحی جذاب، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و… را خریداری کنید.

به دلیل موجود فناوری‌های جذاب در این گوشی و قیمت ۱۶۹ دلاری، گوشی Moto G Stylus 5G شرکت موتورولا توانست در لیست بهترین گوشی های اقتصادی سال جاری قرار بگیرد و تنها نقطه ضعف اصلی این دستگاه وجود آداپتور ۱۰ واتی است.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی گلکسی A32 شرکت سامسونگ

دستگاه بعدی قرار گرفته در این لیست متعلق به کمپانی سامسونگ است و بر این اساس می‌توان گفت سامسونگ در بازار گوشی‌های میان‌رده محبوبیت خاصی دارد. این گوشی گلکسی ای 32 نامیده می‌شود به و دلیل سخت افزار میان‌رده و قیمت مناسب توانست فروش خوبی داشته باشد.

این گجت طوری طراحی شده که حدود ۱۸۴ گرم وزن دارد و جزو سبک‌ترین گجت‌های تولید شده توسط سامسونگ است. همین موضوع به یک دلیل تبدیل شد تا افراد بتوانند از استفاده از این دستگاه لذت ببرند و در صورت استفاده طولانی از گجت احساس خستگی نکنند. همانند دیگر گوشی‌های موجود در بازار این گجت نیز از شیشه برای محافظت از نمایشگر بهره می‌برد.

شیشه به کار رفته در پنل جلویی توسط کمپانی کورنینگ تولید شده و Gorilla Glass 5 نامیده می‌شود. پرچمداران سال ۲۰۲۰ و حتی تعدادی از گوشی‌های جدیدتر از این محافظ برای جلوگیری از آسیب رسیدن به صفحه نمایش برخوردار هستند. این موضوع به معنی مقاوم بودن این شیشه محافظت است و نیازی به استفاده از محافظ‌های شیشه‌ای (گلس) یا پلاستیکی نیست.

یکی از دلایل سبک بودن این میان‌رده پلاستیکی بودن پنل پشتی و فریم بدنه است؛ زیرا وزن این پنل‌ها از پنل‌های شیشه‌ای و فلزی بسیار سبک‌تر است، اما در عین حال باعث آسیب پذیری بیشتر گجت می‌شود. وجود شیشه و فلز در پنل پشتی و بدنه دستگاه باعث افزایش کیفیت ساخت شده و همچنین کم‌تر به قطعات داخلی دستگاه آسیب وارد خواهد شد.

علاوه بر این موضوع در حال حاضر پرچمداران گران قیمت کمپانی‌های مختلفی مثل شرکت اپل از چنین طراحی برای ساخت گجت‌های خود استفاده می‌کند. این موضوع باعث خوش دست شدن گجت می‌شود و در دست گرفتن دستگاه می‌تواند حس خوبی را به کاربران منتقل کند. گوشی گلکسی A32 به دلیل اینکه یک میان‌رده محسوب می‌شود وجود پلاستیک در پنل پشتی و بدنه‌ی آن چندان تعجب آور نیست و این موضوع مانع از افزایش قیمت گوشی هوشمند خواهد شد.

نمایشگر

پنل به کار رفته در صفحه نمایش از نوع Super AMOLED است و این پنل جزو با کیفیت‌ترین پنل‌های ساخته شده است. بر این اساس می‌توان گفت میان‌رده سامسونگ دارای یک نقطه قوت نسبت به دیگر میان‌رده‌ها بوده و آن هم وجود نمایشگر با کیفیت است. سایز صفحه نمایش نیز معادل ۶.۴ اینچ است و به دلیل علاقه کاربران به نمایشگر بزرگ، این گجت توانست توجه کاربران را به خود جلب کند.

سامسونگ تصمیم گرفت از یکی از فناوری‌های مورد توجه کاربران به نام نرخ تازه سازی تصویر استفاده کند تا دیگر رقیب‌های خود را به راحتی شکست دهد. به همین دلیل این گوشی هوشمند از نرخ تازه سازی ۹۰ هرتزی بهره می‌برد و نسبت به نرخ تازه ۶۰ هرتزی محتواهای مختلف را روان‌تر اجرا می‌کند.

اکثر گوشی‌های شیائومی دارای یک مشکل اساسی هستند و آن هم روشنایی پایین صفحه نمایش است. بیشتر گجت‌های میان‌رده شرکت شیائومی از روشنایی ۴۰۰ یا ۶۰۰ نیتی برخوردار هستند و این موضوع باعث خواهد شد تا کاربران نتوانند در زیر نور مستقیم خورشید به راحتی از این گوشی‌ها استفاده کنند. اما سامسونگ توانست با بررسی این موضوع و متوجه شدن نیاز کاربران این مشکل را در گوشی‌های سری گلکسی ای خود برطرف کند و کاربران را به خرید این دسته از گوشی‌های هوشمند تشویق کند.

غول فناوری کره جنوبی روشنایی حداکثری میان‌رده خود را تا ۸۰۰ نیت افزایش داد و این موضوع باعث می‌شود افراد هنگام استفاده از این گوشی در زیر نور مستقیم خورشید دچار مشکل نشوند. به همین دلیل است سامسونگ در بخش نمایشگر می‌تواند به راحتی دیگر گجت‌های مختلف تولید شده را شکست دهد. در بالای این نمایشگر یک دوربین در ناچ قطره‌ای قرار گرفته که به لطف این ناچ و حاشیه‌های مناسب صفحه نمایش، نمایشگر ۸۴.۶ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.

این موضوع باعث راحتی کاربران هنگام مشاهده ویدیو و اجرای بازی‌های مختلف شده و همانند گوشی میان‌رده شرکت اپل یعنی iPhone SE 2020 حاشیه‌هایی برای حواس پرتی کاربران وجود ندارد. وضوح تصویر صفحه نمایش معادل ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و به همین دلیل محتواهای مختلف دارای شفافیت و کیفیت بالایی هستند. علاوه بر این موضوع تراکم پیکسلی صفحه نمایش نیز باعث جلب توجه علاقه‌مندان به مشاهده فیلم و اجرای بازی‌های مختلف شد.

هر چه تراکم پیکسلی یک صفحه نمایش بیشتر باشد، رنگ‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. سامسونگ این موضوع را می‌داند و به همین دلیل نمایشگر خود را به تراکم پیکسلی ۴۱۱ پیکسل در هر اینچ مجهز کرد. گوشی‌های پرچمداری وجود دارند که از چنین تراکم پیکسلی بهره می‌برند. بدین ترتیب سامسونگ در بخش صفحه نمایش سنگ تمام گذاشت و توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد.

سخت افزار و نرم افزار

همانطور که اشاره کردیم گوشی گلکسی A32 توسط کمپانی سامسونگ طراحی شده و این موضوع به معنی پشتیبانی دستگاه از سیستم عامل اندروید است. سامسونگ این میان‌رده را به سیستم عامل اندروید 11 مجهز کرده و همچنین این گوشی از رابط کاربری جذاب سامسونگ یعنی One UI 3.1 بهره می‌برد. در کنار این رابط کاربری و سیستم عامل جذاب وجود یک سخت افزار قدرتمند می‌تواند باعث افزایش محبوبیت این میان‌رده شود.

اما اگر این کمپانی چنین کاری را انجام می‌داد باعث افزایش قیمت گجت می‌شد و دیگر این دستگاه در لیست بهترین گوشی های اقتصادی قرار نمی‌گرفت. پردازنده این کمپانی برخلاف دیگر گوشی‌های سامسونگ که به تراشه تولید شده شرکت کوالکام یا اگزینوس مجهز شده‌اند از چیپست تولید شده Mediatek برخوردار است. این تراشه یک چیپست ۱۲ نانومتری محسوب می‌شود و Helio G80 نام دارد که دیگر برای یک گوشی هوشمند میان‌رده از قدرت سخت افزاری نسبتا مناسبی بهره می‌برد.

به طور کلی می‌توان گفت این گوشی هوشمند بیشتر برای نمایش محتوا و اجرای بازی‌های نه چندان سنگین تولید شده و کاربرانی که به دنبال خرید یک گوشی هوشمند میان‌رده با قدرست سخت افزار بالا هستند باید به سراغ خرید یک گوشی از لیست دستگاه‌های قاتل پرچمدار (Flagship Killer) بروند. این دسته از گوشی‌های هوشمند از سخت افزار دستگاه‌های پرچمدار بهره می‌برند، اما قیمت آن‌ها معادل یک گجت میان‌رده است و به همین دلیل افراد به جای پرداخت مبلغ بسیاری می‌توانند یک دستگاه از این لیست خریداری کنند.

پردازنده به کار رفته در گلکسی A32 دارای قدرت سخت افزاری مناسبی است، اما نمی‌توان سنگین‌ترین بازی‌های منتشر شده مثل Call of Duty: Mobile را با بالاترین کیفیت و نرخ فریم به راحتی در آن اجرا کرد. وظیفه پردازش گرافیک در این دستگاه بر عهده تراشه Mali-G52 بوده و این پردازنده می‌تواند باعث رضایت کاربران هنگام اجرای بازی‌های مختلف و برنامه‌های مناسب ویرایش تصاویر شود.

در بازار گوشی‌های میان‌رده اکثر دستگاه‌ها از درگاه microSD بهره می‌برند و نوع کارت حافظه از نوع microSDXC است. این دستگاه نیز در این لیست قرار می‌گیرد و افراد بر اساس نیاز خود می‌توانند حافظه گجت را افزایش دهند. با این وجود سامسونگ تصمیم گرفت چهار نسخه از این گوشی هوشمند را به بازار جهانی عرضه کند که از رم و حافظه داخلی‌های مختلف بهره می‌برند. اولین نسخه از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی برخوردار است، خرید این نسخه به کاربرانی پیشنهاد می‌شود که چندان از گوشی هوشمند خود برای انجام کارهای سنگین استفاده نمی‌کنند.

نسخه بعدی نیز به حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی مجهز شده و این نسخه برای کاربرانی که از گوشی هوشمند برای تماشای فیلم استفاده می‌کنند پیشنهاد می‌شود؛ زیرا دستگاه دارای حافظه داخلی مناسبی است. دو نسخه دیگر نیز از همین حافظه داخلی بهره می‌برند، اما یک نسخه به رم ۶ گیگابایتی و یک نسخه از رم ۸ گیگابایتی برخوردار است.

نسخه مجهز شده به حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و رم ۸ گیگابایتی گران قیمت‌ترین گزینه برای خرید این گوشی محسوب می‌شود. اما به دلیل وجود رم ۸ گیگابایتی امکان اجرای چند نرم افزار به صورت هم‌زمان و همچنین اپلیکیشن‌های سنگین وجود دارد. ناگفته نماند قیمت نسخه پایه ۲۷۰ دلار بوده و افراد می‌توانند با پرداخت ۲۰ دلار بیشتر نسخه پشتیبانی کننده از حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی را خریداری کنند.

دوربین

سامسونگ برای رقابت با دیگر میان‌رده‌های کمپانی‌های مختلف تصمیم گرفت در پنل پشتی چهار دوربین برای تصویر برداری در اختیار کاربران قرار دهد. اولین دوربین توانست توجه علاقه‌مندان به تصویر برداری و فیلم برداری را به خود جلب کند؛ زیرا این دوربین از سنسور ۶۴ مگاپیکسلی بهره می‌برد. تصاویر به ثبت رسیده با دوربین واید گوشی گلکسی A32 از کیفیت بالایی برخوردار هستند و علاوه بر این موضوع جزئیات در این تصاویر به خوبی به ثبت رسیده‌اند.

دوربین دوم در پنل پشتی از کیفیت ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد و می‌تواند در حالت اولترا واید (فوق عریض) با زاویه ۱۲۳ درجه تصویر برداری کند. دو دوربین قرار گرفته در این پنل هر دو از کیفیتی معادل ۵ مگاپیکسل بهره می‌برند و از آن‌ها برای تصویر برداری در حالت ماکرو و تشخیص عمق استفاده می‌شود. این دو سنسور به صورت مستقیم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و تاثیر آن‌ها هنگام تصویر برداری از فاصله نزدیک (ماکرو) و فاصله مناسب (تشخیص عمق) قابل مشاهده است.

این دستگاه از فناوری HDR و فلش ‌LED برخوردار است و بر این اساس تصویر برداری در نور کم راحت‌تر خواهد بود. کاربران قادر هستند با استفاده از دوربین اصلی با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. ناگفته نماند فیلم برداری با این دوربین به دلیل نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه برای کاربران کمی ناخوشایند است.

در بالا به این موضوع اشاره کردیم در بالای صفحه نمایش یک دوربین در ناچ قطره‌ای برای تصویر برداری در حالت سلفی در اختیار کاربران قرار گرفته است که این دوربین از سنسور ۲۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد. این سنسور نیز قادر است با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند، این موضوع برای فیلم برداری با دوربین سلفی مناسب است. علاوه بر این موضوع کاربران با استفاده از این سنسور می‌توانند تصاویر با کیفیت و با جزئیات راضی کننده‌ای را در حالت سلفی به ثبت برسانند.

اسپیکر این گوشی هوشمند از صدای بالایی بهره می‌برد و پخش موسیقی توسط این بلندگو می‌تواند باعث جلب توجه کاربران شود. یکی از نقطه قوت‌های این گجت نسبت به گوشی‌های پرچمدار و گران قیمت موجود در بازار پشتیبانی از جک ۳.۵ میلی متری است. دلیل مزیت حساب شدن وجود این جک از بین رفتن نیاز کاربران به تبدیل برای اتصال هدفون به این گوشی میان‌رده بوده و این موضوع باعث می‌شود تا کاربران بتوانند به صورت هم‌زمان گوشی هوشمند خود را شارژ و با استفاده از هدفون موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنند.

سامسونگ این گجت را همانند گوشی‌های هوشمند پرچمدار به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش مجهز کرد و استفاده از چنین روشی برای باز کردن قفل صفحه باعث می‌شود تا کاربران حس مدرن بودن را تجربه کنند. این سنسور دارای مدل‌های مختلفی است و سامسونگ برای جلوگیری از افزایش قیمت تصمیم گرفت از نوع حسگر اثر انگشت اپتیکال استفاده کند. انواع دیگر حسگرهای اثر انگشت از سرعت و دقت بالاتری برخوردار هستند، اما وجود این سنسور در یک گوشی میان‌رده به خودی خود یک مزیت محسوب می‌شود.

باتری و آداپتور

غول فناوری کره جنوبی برای تامین انرژی این گجت از یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میل آمپر ساعت استفاده کرد. این دستگاه همانند دیگر گوشی‌های هوشمند میان‌رده نیز می‌تواند با یک بار شارژ، یک روز کامل پاسخگو نیاز کاربران باشد. بر خلاف پرچمداران مختلف این دستگاه با یک آداپتور برای شارژ باتری عرضه می‌شود.

در لیست بهترین گوشی های اقتصادی به سختی یک دستگاه را مشاهده خواهید کرد که از آداپتور با توان بالا پشتیبانی کند. این دستگاه نیز با یک آداپتور ۱۵ واتی عرضه شد و بر این اساس شارژ کامل باتری حدود دو ساعت زمان خواهد بود. این موضوع به دلیل میان‌رده و اقتصادی بودن دستگاه قابل توجیه است، اما پشتیبانی از یک آداپتور حداقل ۳۰ واتی بیشتر می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند.

برای راحتی بیشتر کاربران هنگام انتخاب رنگ دستگاه، شرکت سامسونگ این گوشی را با چهار گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه کرد. این گزینه‌ها شامل رنگ‌های مشکی، سفید، صورتی و آبی می‌شوند و افراد بر اساس سلیقه خود می‌توانند یک گزینه را انتخاب کنند. به طور کلی به دلیل قیمت ۲۷۰ دلاری و کیفیت بالای صفحه نمایش این گجت، می‌توان از نقطه ضعف‌های آن چشم پوشی کرد.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی وان پلاس Nord N200

در بازار گوشی‌های میان‌رده شرکت وان پلاس نیز یک رقیب جدی برای دیگر کمپانی‌های محسوب می‌شود. به همین دلیل در لیست بهترین گوشی های اقتصادی شاهد حضور یک گجت از کمپانی وان پلاس به نام Nord N200 هستیم.

این گوشی هوشمند نیز در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شده و طراحی سبک و جذاب آن توانست باعث جلب توجه کاربران شود، گوشی وان پلاس نورد N200 از وزنی معادل ۱۸۹ گرم بهره می‌برد.

اکثر گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار دارای وزنی بیش از ۲۰۰ گرم هستند و وجود یک گجت ۱۸۹ گرمی در این لیست می‌تواند به یک مزیت محسوب شود. کیفیت ساخت این گجت نیز همانند دیگر گوشی‌های میان‌رده موجود در این لیست است و از همان پنل پشتی پلاستیکی و بدنه‌ای از جنس پلاستیک پشتیبانی می‌کند.

همانطور که در بررسی دیگر گوشی‌ها اشاره کردیم وجود چنین پنل یا بدنه‌ای از جنس پلاستیک برای کاربران از جذابیت بالایی بهره نمی‌برد. به همین دلیل اگر دستگاهی از پنل شیشه‌ای و بدنه‌ای فلزی بهره ببرد می‌تواند در لیست گوشی‌های پرچمدار و بالا رده قرار بگیرد. علاوه بر این موضوع استفاده از چنین آلیاژهایی برای ساخت پنل پشتی و فریم دستگاه باعث سنگین‌تر شدن گجت و همچنین افزایش قیمت می‌شود.

صفحه نمایش

پنل به کار رفته در نمایشگر گجت از نوع IPS LCD است که این پنل در تعدادی بسیار محدودی از گوشی‌های بالارده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل از فناوری‌های بسیاری پشتیبانی نمی‌کند و بر این اساس وجود آن در بهترین گوشی های اقتصادی منطقی است. یکی از نقاط قوت این دستگاه وجود نرخ تازه سازی بالاتر از ۶۰ هرتز است و این موضوع باعث برتری این گوشی هوشمند نسبت دیگر میان‌رده‌های موجود در بازار شده است.

نرخ تازه سازی موجود در این گجت معادل ۹۰ هرتز بوده و به همین دلیل محتواهای مختلف روان‌تر نمایش داده می‌شوند. سایز صفحه نمایش معادل ۶.۴۹ اینچ است و به همین دلیل کاربران بسیاری به خرید این گجت تشویق خواهند شد؛ زیرا این سایز صفحه نمایش برای اجرای بازی و مشاهده ویدیو بسیار مناسب است.

وجود بریدگی کوچک در گوشه‌ی بالا سمت چپ و همچنین حاشیه‌های مناسب صفحه نمایش باعث شده که این نمایشگر بتواند ۸۳.۷ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این موضوع وضوح صفحه نمایش معادل ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و به همین محتواهای مختلف در صفحه نمایش از وضوح بالایی برخوردار هستند.

ناگفته نماند که تراکم پیکسلی این گجت تقریبا معادل تراکم پیکسلی موجود در دستگاه‌های پرچمدار است. وان پلاس صفحه نمایش خود را به تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل در هر اینچ مجهز کرده و به همین دلیل رنگ‌ها در این نمایشگر طبیعی‌تر به نظر خواهند رسید.

قدرت سخت افزاری

کمپانی وان پلاس نیز جزو آن دسته از شرکت‌هایی است که برای مدیریت دستگاه خود با شرکت بزرگ گوگل همکاری می‌کند. بدین ترتیب وان پلاس گوشی‌های خود را به سیستم عامل اندروید مجهز می‌کند و رابط کاربری نیز مختص خود شرکت وان پلاس است. گوشی Nord N200 از سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری ساده و درعین حال جذاب OxygenOS 11 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده به کار رفته در این دستگاه توسط شرکت کوالکام ساخته شده و Snapdragon 480 نامیده می‌شود. این چیپست از شبکه ارتباطی 5G استفاده می‌کند و این موضوع نیز باعث جلب توجه کاربران شد. ناگفته نماند که این تراشه جزو پردازنده‌های ۸ نانومتری بوده و به طور کلی قدرت سخت افزاری آن برای یک گوشی میان‌رده مناسب است.

کاربران می‌توانند با استفاده از این دستگاه برنامه‌های سنگین ویرایش تصویر و ویدیو را اجرا کنند و همچنین امکان اجرای بازی‌های سنگین مثل PUBG Mobile با تنظیمات کیفیت متوسط در این گوشی وجود دارد. ناگفته نماند به دلیل میان‌رده بودن دستگاه و قدرت سخت افزاری متوسط نباید انتظار بیش از حدی از این تراشه داشت.

در کنار این پردازنده یک چیپست وجود دارد که وظیفه پردازش گرافیک بر عهده آن است، این تراشه Adreno 619 نامیده می‌شود و در بازار گوشی‌های میان‌رده دارای قدرت گرافیکی مناسبی است. این گوشی هوشمند از درگاه microSD بهره می‌برد و کارت حافظه‌ای که باید مورد استفاده قرار بگیرد از نوع microSDXC است.

در اقدامی عجیب این شرکت گوشی هوشمند خود را تنها با یک گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه کرد. این گزینه از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برد و تمام کاربران باید این گزینه را انتخاب کنند. نوع حافظه به کار رفته در این دستگاه از نوع UFS 2.1 است و به همین دلیل می‌توان گفت که از سرعت انتقال داده بالایی پشتیبانی می‌کند.

دوربین

یکی از بخش‌هایی که این شرکت نتوانست توجه کاربران را به خود جلب کند بخش دوربین است اما با این وجود این میان‌رده در لیست بهترین گوشی های اقتصادی قرار گرفت. در پنل پشتی این دستگاه سه دوربین در ماژول عمودی شکل قرار گرفته‌اند که از فناوری HDR بهره می‌برند. علاوه بر این موضوع در ماژول دوربین یک فلش LED وجود دارد و کاربران با استفاده از آن قادر هستند به راحتی در شرایطی نوری کم (شب) تصویر برداری و فیلم برداری کنند.

دوربین اول قرار گرفته در این پنل از سنسور ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و کاربران با استفاده از این سنسور می‌توانند در حالت واید تصویر برداری کنند. با توجه به تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این دستگاه، کیفیت تصاویر و همچنین جزئیات آن‌ها برای تصویر برداری مناسب است.

دو دوربین دیگر قرار گرفته در پنل پشتی هر دو از سنسور ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند و این دو سنسور در حالت تصویر برداری از نزدیک (ماکرو) و تشخیص عمق به کاربران کمک می‌کنند. دوربین اصلی دستگاه قادر است با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰فریم بر ثانیه تصویر برداری کند. موضوعی که می‌تواند باعث نارضایتی کاربران هنگام تصویر برداری شود، پشتیبانی نکردن این دستگاه از سنسور تله فوتو و فوق عریض (اولترا واید) است.

نکته جالب توجه وجود یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی در بریدگی صفحه نمایش است که می‌تواند در بعضی از موارد و شرایط نوری یکسان تصاویر با کیفیت‌تری نسبت به سنسور اصلی پنل پشتی به ثبت برساند. این دوربین توانایی فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد و همچنین از فناوری HDR بهره می‌برد.

بلندگو قرار گرفته در داخل این گجت از صدای بلند و واضحی برخوردار است و به همین دلیل استفاده از این گجت برای پخش موسیقی می‌تواند برای کاربران لذت بخش باشد. این گوشی هوشمند از جک ۳.۵ میلی متری پشتیبانی می‌کند و این موضوع باعث خواهد شد کاربران نیازی به استفاده از تبدیل برای اتصال هدفون به وان پلاس نورد N200 نداشته باشند.

درگاه شارژ و انتقال داده در این دستگاه از نوع USB Type-C 2.0 است و افراد به لطف این درگاه می‌توانند داده‌های مختلف را از این گوشی به دیگر گجت‌ها انتقال دهند. محبوب‌ترین روش برای باز کردن قفل صفحه این گوشی هوشمند استفاده از حسگر اثر انگشت قرار گرفته در کنار این گجت است که یک حسگر اثر انگشت فیزیکی محسوب می‌شود. سرعت و دقت این دسته از سنسورهای اثر انگشت برای تشخیص اثر انگشت کاربران بسیار بالا بوده و به همین دلیل وان پلاس تصمیم گرفت این سنسور را برای باز کردن قفل صفحه در اختیار کاربران قرار دهد.

باتری و شارژر

انرژی میان‌رده وان پلاس توسط یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت تامین می‌شود و این باتری در بهترین گوشی های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک باتری با چنین ظرفیتی می‌تواند حدود یک روز کامل در اختیار کاربران قرار بگیرد و در پایان روز (بسته به میزان استفاده) نیاز به شارژ پیدا می‌کند.

در جعبه این گجت یک آداپتور ۱۸ واتی قرار گرفته که می‌تواند در مدت زمان حدود ۲ ساعت این باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را به صورت کامل شارژ کند. وان پلاس می‌توانست با پشتیبانی از آداپتوری با توان بیشتر به راحتی دیگر رقیب‌‌های خود را در این زمینه شکست دهد.

این کمپانی علاقه‌ای به دادن حق انتخاب به کاربران خود نیست و همانطور که در بالا اشاره کردیم تنها یک گزینه برای انتخاب حافظه در اختیار کاربران قرار گرفته است. علاوه بر این موضوع این گوشی هوشمند تنها در رنگ Blue Quantum به بازار عرضه شد و کاربران علاقه‌مند به رنگ آبی مایل به سرمه‌ای می‌توانند این گوشی را طبق سلیقه خود خریداری کنند.

به طور کلی این دستگاه دارای نکات مثبت زیادی است و در عین حال چند نقطه ضعف دارد، اما باید به این موضوع توجه کرد وان پلاس گوشی نورد N200 را برای رقابت با گوشی‌های میان‌رده به بازار عرضه کرده است. علاوه بر این موضوع قیمت این گجت معادل ۱۴۹ دلار بوده که این موضوع باعث شد تا کاربران به خرید این گجت تشویق شوند.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی نوکیا G20

دستگاه بعدی در لیست بهترین گوشی های اقتصادی توسط کمپانی نوکیا تولید شده و افراد قادر هستند با پرداخت مبلغ کمی یک گوشی هوشمند با ارزش خرید بالایی را خریداری کنند. گوشی نوکیا G20 از طراحی مناسب، قدرت سخت افزاری میان‌رده، صفحه نمایش بزرگ و… پشتیبانی می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر قطعات و فناوری‌های به کار رفته در این گوشی هوشمند خواهیم پرداخت.

نوکیا این میان‌رده را طوری طراحی کرده که وزن آن معادل ۱۹۷ گرم است و بر این اساس این گوشی هوشمند می‌تواند در دست حس بسیار خوبی را به کاربران منتقل کند. دلیل این موضوع سبک بودن وزن گجت و اندازه مناسب دستگاه است. به علاوه این گوشی هوشمند اقتصادی تا حدودی در برابر نفوذ آب مقاومت دارد.

منظور از مقاومت گجت در برابر نفوذ آب پشتیبانی از حالت Splash protection است. پشتیبانی از این حالت باعث می‌شود گوشی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب داشته باشد، اما نمی‌توان دستگاه را در داخل آب قرار داد. طراحی این گجت به نوعی است که نمی‌تواند جلوی نفوذ آب به داخل دستگاه را بگیرد و تنها گجت قادر است تا در برابر پاشش قطرات آب یا بارش باران مقاومت کند.

همانند بسیاری از بهترین گوشی های اقتصادی این گجت نیز از کیفیت ساخت بالایی برخوردار نیست و از پلاستیک برای ساخت بدنه و فریم این گوشی هوشمند استفاده شده است. نکته جالب توجه در پنل پشتی وجود ماژول دوربین دایره‌ای شکل است که توانست توجه کاربران را به خود جلب کند. در ادامه به بررسی سنسورهای قرار گرفته در داخل این دستگاه خواهیم پرداخت.

نمایشگر

کمپانی نوکیا پنل صفحه نمایش را از IPS LCD تولید کرد و این پنل در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده مشاهده می‌شود. به نوعی می‌توان گفت IPS LCD با توجه به کیفیت و قیمت برای استفاده در گوشی‌های میان‌رده بسیار مناسب بوده و مورد توجه شرکت‌های تولید کننده بسیاری قرار گرفته است. نوکیا از این پنل صفحه نمایش گوشی G20 را تولید کرد و سایز آن را به ۶.۵۲ اینچ تغییر داد.

در حال حاضر تمام کمپانی‌های تولید کننده متوجه شده‌اند که کاربران علاقه‌ای به استفاده از نمایشگر کوچک‌تر از ۶ اینچ ندارند. بر این اساس نوکیا نیز تصمیم گرفت میان‌رده خود را به نمایشگر ۶.۵۲ اینچی مجهز کند و صفحه نمایش را به یکی از بخش‌هایی که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند، تبدیل کرد.

طراحی پنل جلویی بسیار مورد توجه کاربران مختلف قرار گرفت؛ زیرا طراحی آن بسیار مشابه دیگر گجت‌های میان‌رده است و کاربران به این نوع طراحی علاقه دارند. در بالای صفحه یک ناچ قطره‌ای قرار گرفته و این موضوع باعث از بین رفتن حاشیه‌های بسیاری از بالای نمایشگر شده است. اما حاشیه صفحه نمایش در پایین دستگاه زیاد بوده و همین موضوع شاید باعث ایجاد نارضایتی کاربران شود.

بزرگ بودن حاشیه ‌پایین صفحه باعث شد تا این کمپانی کلمه Nokia را در این حاشیه حک کند و این موضوع و نامتقارن بودن حاشیه‌های صفحه نمایش می‌تواند باعث جلب توجه کاربران شود. بدین ترتیب افراد هنگام مشاهده ویدیو به طور ناخواسته به کلمه Nokia قرار گرفته در حاشیه بزرگ پایین صفحه توجه خواهند کرد و این موضوع باعث آزار کاربران خواهد شد.

این صفحه نمایش توانست تنها ۸۱.۹ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد و این میزان در برابر دیگر صفحه نمایش‌های گجت‌های مختلف بسیار کم است. ناگفته نماند میان‌رده محبوب شیائومی از سری ردمی یعنی Redmi Note 8 نیز از چنین مشکلی پشتیبانی می‌کرد، اما به یکی از پر فروش‌ترین دستگاه‌های اقتصادی بازار تبدیل شد. با توجه به این موضوع نمی‌توان تنها به دلیل حاشیه‌های صفحه نمایش این گجت را در لیست بهترین گوشی های اقتصادی قرار نداد و باید در ادامه به بررسی دیگر بخش‌ها بپردازیم.

وضوح تصویر نمایشگر این میان‌رده معادل ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل است و کاربران می‌توانند ویدیوها و بازی‌های مختلف را با کیفیت نسبتا مناسبی مشاهده کنند. رزولوشن نوکیا G20 برای یک دستگاه میان‌رده مناسب بوده، اما دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که از وضوح تصویر بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این موضوع تراکم پیکسلی نمی‌تواند چندان توجه کاربران را به خود جلب کند.

نوکیا نمایشگر این گجت را به تراکم پیکسلی ۲۶۹ پیکسل در هر اینچ مجهز کرد و به دلیل پایین بودن تراکم پیکسلی، چندان رنگ‌ها طبیعی به نظر نمی‌رسند. با توجه به مشخصات نمایشگر نمی‌توان این بخش را به عنوان نقطه قوت دستگاه نوکیا معرفی کرد و تمام مشخصات این گجت برای یک دستگاه اقتصادی تقریبا مناسب است.

سخت افزار و نرم افزار

سیستم عامل این دستگاه توسط کمپانی گوگل طراحی شده و در حال حاضر این گوشی هوشمند از سیستم عامل اندروید 11 بهره می‌برد. رابط کاربری خاصی روی این دستگاه قرار نگرفته و از همان اندروید استوک (خام) برای مدیریت دستگاه استفاده می‌شود. ناگفته نماند این رابط کاربری توسط نوکیا کمی دستخوش تغییرات شده و به صورت کلی با اندروید خام شباهت ندارد.

تراشه به کار رفته در این گجت برای تامین قدرت سخت افزاری توسط MediaTek طراحی شده و Helio G35 نامیده می‌شود. این پردازنده یک چیپست ۱۲ نانومتری است و کاربران قادر هستند نرم افزارهای مختلف را به راحتی اجرا کنند. این دستگاه در هنگام اجرای بازی‌های سنگین با مشکل مواجه خواهد شد و بهتر است نسخه کم حجم (Lite) بازی‌ها را در این میان‌رده نصب کنید.

علت پایین بودن قدرت سخت افزاری وجود این تراشه در گجت بوده و نوکیا برای جلوگیری از افزایش قیمت تصمیم گرفت از یک پردازنده ۱۲ نانومتری استفاده کند. در کنار این تراشه یک چیپست دیگر به نام PowerVR GE8320 وجود دارد که پردازش بخش گرافیکی بر عهده این دستگاه است.

به دلیل میان‌رده بودن دستگاه نباید انتظار چندان زیادی از سخت افزار آن داشت. در کنار این تراشه‌ها شرکت نوکیا گوشی خود را به درگاه microSD مجهز کرد و کاربران باید برای استفاده از این درگاه یک کارت حافظه از نوع microSDXC را داخل این درگاه قرار دهند. بر این اساس افراد می‌توانند حافظه گجت را افزایش دهند و داده‌های بیشتری را در نوکیا G20 ذخیره کنند.

بر خلاف کمپانی وان پلاس نوکیا این گوشی هوشمند را با دو گزینه برای انتخاب حافظه به بازار عرضه کرد. گزینه اول از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد و ۴ گیگابایت رم وظیفه پردازش این نسخه را بر عهده دارد. گزینه دوم نیز از رم ۴ گیگابایتی استفاده می‌کند، اما حافظه داخلی گجت از ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی برخوردار است که این میزان برای علاقه‌مندان به مشاهده فیلم مناسب است؛ زیرا فیلم‌های بیشتری در این نسخه قرار می‌گیرند.

دوربین

همانطور که در بالا اشاره کردیم در پنل پشتی این دستگاه یک ماژول دوربین دایره‌ای شکل قرار گرفته که در آن چهار سنسور برای تصویر برداری وجود دارد. در کنار این سنسورها یک فلش LED قرار گرفته و افراد با استفاده از آن می‌توانند در شرایط نوری نامناسب تصویر برداری کنند.

دوربین اول قرار گرفته در پنل پشتی از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و افراد قادر هستند با این سنسور در حالت واید تصویر برداری کنند. علاوه بر این سنسور یک دوربین ۵ مگاپیکسلی نیز وجود دارد و افراد با استفاده از این سنسور قادر هستند در حالت فوق عرض (اولترا واید) تصاویر با جزئیات مناسبی را به ثبت برسانند. کیفیت و جزئیات تصاویر برای یک گوشی هوشمند میان‌رده تقریبا مناسب است، اما در لیست بهترین گوشی های اقتصادی دستگاه‌هایی با دوربین اصلی بهتر و با کیفیت‌تر نیز وجود دارد.

دو دوربین دیگر قرار گرفته در پنل پشتی برای تصویر برداری در حالت ماکرو و تشخیص عمق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین‌ها از سنسور ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند و به کمک فناوری HDR روی کیفیت تصاویر به ثبت رسیده تاثیر گذار هستند. دوربین اصلی این گجت قادر است با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند، این نرخ فریم در اکثر گوشی‌های میان‌رده یکسان است.

در ناچ قطره‌ای بالای صفحه نمایش یک دوربین ۸ مگاپیکسلی برای تصویر برداری در حالت سلفی وجود دارد. افراد می‌توانند با استفاده از این سنسور تصاویر با جزئیات بالایی را به ثبت برسانند و همچنین با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند. این گجت نیز دارای یک بلندگو با کیفیت است که باعث می‌شود پخش صدا به خوبی در این دستگاه صورت بگیرد.

در کنار این بلندگو یک جک ۳.۵ میلی متری قرار گرفته که کاربران به کمک آن قادر هستند هدفون خود را به راحتی به گوشی هوشمند شرکت نوکیا متصل کنند. به لطف این درگاه نیاز کاربران به استفاده از تبدیل USB-C به جک ۳.۵ میلی متری از بین رفته و امکان گوش دادن به موسیقی و همچنین شارژ کردن دستگاه به صورت هم‌زمان وجود دارد.

درگاه شارژ دستگاه از نوع USB Type-C 2.0 است و به همین دلیل انتقال داده از این گوشی هوشمند به دیگر دستگاه‌ها بسیار سریع انجام می‌شود. در کنار بدنه این دستگاه یک حسگر اثر انگشت از نوع فیزیکی قرار گرفته که به دلیل سریع و دقیق بودن این سنسور، کاربران می‌توانند به سرعت قفل صفحه دستگاه خود را باز کنند.

باتری و شارژر

نوکیا برای تامین انرژی این گوشی هوشمند همانند دیگر رقیب‌ها از یک باتری با ظرفیت بالا استفاده کرد. باتری این گوشی هوشمند. دارای ظرفیت ۵۰۵۰ میلی آمپر ساعت است و این میزان ظرفیت باتری برای استفاده روزانه کاربران بسیار مناسب خواهد بود. نکته‌ای که باعث نارضایتی شدید کاربران می‌شود وجود آداپتوری با توان ۱۰ وات در جعبه این میان‌رده است.

استفاده از چنین آداپتوری برای شارژ دستگاه نمی‌تواند باعث جلب رضایت کاربران شود؛ زیرا بیش از دو ساعت زمان شارژ کامل این دستگاه طول خواهد کشید. با این وجود دیگر نکات مثبت نوکیا G20 می‌تواند این نکات منفی را جبران کند.

افراد می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۹۹ دلار به سراغ خرید نسخه پایه این گوشی هوشمند بروند. نوکیا این گجت را با دو رنگ سرمه‌ای و سفید به بازار عرضه کرد و افراد می‌توانند بر اساس سلیقه خود یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنند. به طور کلی این میان‌رده دارای ارزش خرید بالایی است، اما گجت‌های بهتری برای خرید در لیست بهترین گوشی های اقتصادی سال ۲۰۲۱ وجود دارد.

بهترین گوشی های اقتصادی

گوشی Moto G Power شرکت موتورولا

دستگاه هفتم در لیست بهترین گوشی های اقتصادی متعلق به شرکت موتورولا بوده و Moto G Power نامیده می‌شود. این گوشی هوشمند دارای نسخه‌های متفاوتی است که در این بخش ما به بررسی نسخه عرضه شده در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت. این گجت ۲۰۶ گرمی از طرحی معمولی بهره می‌برد و ظاهر آن چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفت؛ زیرا مشابه این گجت در بازار میان‌رده‌ها بسیار زیاد است.

پنل جلویی از شیشه ساخته شده که باعث می‌شود تا آسیبی به نمایشگر وارد نشود. همانند بسیاری از دیگر گجت‌های پایین‌رده و میان‌رده گوشی Moto G Power نیز از پلاستیک ساخته شده و از این پلاستیک در پنل پشتی و فریم بدنه دستگاه استفاده شده است. کاربران به دلیل پلاستیکی بودن پنل و فریم نمی‌توانند حس بسیار خوبی از ارتباط با این دستگاه داشته باشند.

موتورولا این گجت را طوری طراحی کرده که Water-repellent محسوب می‌شود. این موضوع به معنی آب گریز بودن گجت است و قطعات داخلی دستگاه چندان نمی‌توانند در برابر نفوذ آب مقاومت کنند. بر این اساس باید از برخورد آب با این دستگاه جلوگیری کرد.

نمایشگر

پنل به کار رفته در صفحه نمایش از نوع IPS LCD است و به همین دلیل فناوری‌های بسیار زیادی در صفحه نمایش به کار نرفته‌اند. اندازه نمایشگر بر اساس سلیقه بسیاری از کاربران بوده و از اندازه‌ای معادل ۶.۶ اینچی برخوردار است. بزرگ بودن نمایشگر تا ۷ اینچ برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود و شرکت‌ها با توجه به این موضوع نمایشگر گوشی‌های خود را از پنل بزرگ‌تری تولید می‌کنند.

نمایشگر دستگاه دارای یک بریدگی کوچک در گوشه بالا سمت چپ است و علاوه بر این موضوع حاشیه‌های پایین نمایشگر باعث ایجاد حواس پرتی در هنگام مشاهده محتواهای مختلف خواهد شد. بدین ترتیب صفحه نمایش توانست ۸۳.۸ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص دهد و این عدد برای یک دستگاه میان‌رده چندان بد نیست، اما گجت‌های دیگری نیز وجود دارند که ظاهر پنل جلویی آن‌ها مدرن‌تر است.

موتورولا این صفحه نمایش را به وضوح تصویر ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل مجهز کرده که این میزان برای یک دستگاه بالارده و میان‌رده چندان مناسب نیست، اما این دستگاه جزو بهترین گوشی های اقتصادی موجود در بازار است. به دلیل پایین بودن وضوح تصویر، تراکم پیکسلی این دستگاه نیز چندان مناسب نبوده و موتورولا این دستگاه را به تراکم پیکسلی ۲۶۶ پیکسل در هر اینچ مجهز کرده است.

سخت افزار و نرم افزار

به طور کلی صفحه نمایش این میان‌رده باعث جلب توجه کاربران نخواهد شد و نمی‌توان آن را به عنوان یک نقطه قوت معرفی کرد. همانطور که در بالا اشاره کردیم موتورولا با شرکت گوگل همکاری می‌کند و این همکاری به معنی پشتیبانی از سیستم عامل اندروید است. موتورولا تصمیم گرفت این دستگاه را به اندروید 10 مجهز کند که جزو جدیدترین سیستم عامل‌های شرکت گوگل محسوب نمی‌شود.

وظیفه تامین قدرت سخت افزاری Moto G Power بر عهده یک تراشه ۱۱ نانومتری از شرکت کوالکام به نام Snapdragon 662 است. این چیپست دارای قدرت سخت افزاری مناسبی است و به همین دلیل می‌تواند برنامه‌ها و بازی‌های نه چندان سنگین را اجرا کند. ناگفته نماند این تراشه مختص گوشی‌های میان‌رده بوده و نباید انتظار بسیار زیادی از قدرت سخت افزاری آن داشت.

در کنار این چیپست یک تراشه به نام Adreno 610 وجود دارد و این پردازنده وظیفه پردازش گرافیک دستگاه را بر عهده دارد. این تراشه نیز در لیست بهترین پردازنده‌های مناسب گجت‌های میان‌رده قرار دارد و بر این اساس در این رنج قیمتی قدرت سخت افزاری گجت می‌تواند برای کاربران راضی کننده باشد. موتورولا این دستگاه را همانند دیگر گجت‌های مختلف در بازار به یک درگاه microSD مجهز کرده و کاربران قادر هستند با استفاده از این درگاه حافظه گوشی خود را توسط کارت حافظه‌های microSDXC افزایش دهند.

این گجت با دو گزینه برای انتخاب حافظه به بازار جهانی عرضه شد؛ گزینه اول از حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی و رم ۳ گیگابایتی بهره می‌برد. خرید این نسخه تنها به کاربرانی که از گجت خود برای جستجو در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند پیشنهاد می‌شود؛ زیرا حافظه داخلی دستگاه بسیار پایین است و همچنین رم ۳ گیگابایتی نمی‌تواند در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ پاسخگو نیاز کاربران باشد.

نسخه دوم تقریبا دارای حافظه داخلی مناسبی است که از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی و رم ۴ گیگابایتی استفاده می‌کند. این نسخه دارای ارزش خرید بالاتری نسبت به اولین نسخه این میان‌رده است و به لطف رم ۴ گیگابایتی این گجت می‌تواند برنامه‌ها را راحت‌تر اجرا کند.

دوربین

در پنل پشتی یک ماژول دوربین مربعی شکل قرار گرفته و کاربران می‌توانند با استفاده از ماژول دوربین به تصویر برداری بپردازند. در این ماژول سه دوربین و یک فلش LED برای تصویر برداری در نور کم وجود دارد و افراد می‌توانند با استفاده از سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی تصاویر با کیفیتی را به ثبت برسانند.

منظور از تصاویر با کیفیت، بالا بودن جزئیات درون تصاویر است؛ زیرا دوربین اصلی این گجت در بازار میان‌رده‌ها باعث جلب توجه کاربران می‌شود. اما در این گجت خبری از سنسور تله فوتو و فوق عریض (اولترا واید) نیست و دو سنسور دیگر هر دو از کیفیت ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند. این سنسورها می‌توانند به دوربین اصلی هنگام تصویر برداری از فاصله نزدیک (ماکرو) و تشخیص عمق از فاصله مناسب کمک کنند و بر جزئیات به ثبت رسیده تاثیر گذار باشند.

دوربین اصلی دستگاه از فناوری HDR بهره می‌برد و کاربران قادر هستند تا با استفاده از این فناوری تصاویر با کیفیتی را به ثبت برسانند. علاوه بر این موضوع این دوربین می‌تواند با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. در گوشه‌ی بالا سمت چپ یک بریدگی در پنل نمایشگر وجود دارد که در آن یک سنسور ۸ مگاپیکسلی قرار گرفته است.

کاربران می‌توانند با استفاده از این سنسور تصاویر با کیفیتی را به ثبت برسانند و فناوری HDR نیز می‌تواند به افراد در هنگام تصویر برداری کمک کند. علاوه بر این موضوع کاربران با استفاده از این دوربین قادر هستند با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند. گوشی Moto G Power از جک ۳.۵ میلی متری بهره می‌برد و این موضوع می‌تواند یکی از ویژگی‌های جذاب این گوشی هوشمند باشد.

باتری و شارژر

درگاه شارژ و انتقال داده این دستگاه از نوع USB Type-C 2.0 است و کاربران می‌توانند با استفاده از این درگاه با سرعت نسبتا بالایی داده‌های مختلف را به اشتراک بگذارند. موتورولا در کنار این دستگاه یک سنسور اثر انگشت فیزیکی قرار داده و کاربران با استفاده از این سنسور فیزیکی قادر هستند به سرعت قفل صفحه دستگاه خود را باز کنند.

در داخل این دستگاه یک منبع انرژی وجود دارد که تمام انرژی دستگاه توسط این منبع تامین می‌شود. وظیفه تامین انرژی کل این گوشی هوشمند بر عهده یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. بسیاری از گوشی‌های میان‌رده در این لیست از باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برند و این موضوع چندان باعث جلب توجه کاربران نمی‌شود. اما وجود چنین باتری در یک گوشی هوشمند باعث خواهد شد تا گجت یک روز کامل را در اختیار کاربران قرار بگیرد.

در جعبه دستگاه یک آداپتور با توان ۱۵ واتی قرار دارد و افراد با استفاده از این آداپتور قادر هستند در مدت زمان تقریبی دو ساعت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی میان‌رده موتورولا را شارژ کنند. این گجت در رنگ‌های نقره‌ای و طوسی به بازار عرضه شد و افراد بر اساس سلیقه خود می‌توانند یک گزینه را خریداری کنند. ناگفته نماند قیمت پایه این گجت معادل ۱۶۹ دلار است و این موضوع یکی از دلیل اصلی وجود این گجت در لیست بهترین گوشی های اقتصادی سال ۲۰۲۱ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا