تکنولوژی

مدیاتک؛ صدرنشین بازار تراشه گوشی‌های هوشمند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌آید شرکت مدیاتک با عملکرد بسیار خوب خود در بازار تراشه‌ گوشی‌های هوشمند برای چندمین سال متوالی توانسته به درآمدهای کلانی دست یابد و جایگاه نخست خود را تثبیت کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ این شرکت در سال گذشته برای چهارمین سال متوالی به رکورد درآمد ۱۷.۶ میلیارد دلاری دست یافته که ناشی از سرمایه‎‌گذاری در فناوری اینترنت نسل پنجم (۵G)، وای فای ۶ است. البته درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسیده که از درآمد سال گذشته‌ی آن ۵۳ درصد بیشتر است.

علاوه بر این‌ به نظر می‌آید این شرکت مدیاتک برنامه‌های مفصلی را برای سال ۲۰۲۲ در نظر دارد تا درآمد خود را به ۵.۱ میلیارد دلار افزایش دهد که حدود ۱۰ درصد بالاتر از درآمد کسب شده این شرکت در سه‌ ماهه‌ پایانی سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

به نظر می‌آید دلیل اصلی کسب چنین درآمدی، پردازنده‌ پرچم‌دار Dimensity 9000 باشد. این تراشه‌ قدرتمند که مبتنی بر لیتوگرافی ۴ نانومتری بوده و از معماری v9 شرکت ARM بهره برده است. پردازنده‌ Dimensity 9000 در بطن محصولات شرکت‌هایی مانند ویوو، اوپو و شیائومی قرار می‌گیرد که قرار است در ماه مارس (اسفند) رونمایی شود.

انتظار می‌رود درآمد کل سال ۲۰۲۲ این شرکت تراشه‌سازی به دلیل عرضه‌ محصولات بهتر و استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا، ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل با هدف تولید سود ناخالص ۴۸ تا ۵۰ درصد باشد.

مدیاتک برای تأمین ظرفیت مورد نیاز خود با شرکت TSMC همکاری کرده و به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۲ سال پربازده‌ دیگری برای این شرکت باشد. در همین راستا انتظار می‌رود که مدیاتک با سهم ۳۹ درصدی از بازار تراشه گوشی‌های هوشمند در سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۲، پیشتاز بازار چیپست گوشی‌ها باشد و کوالکام را با رقم ۲۹ درصدی خود شکست دهد.

در مقابل شرکت کوالکام نیز برای افزایش سود و درآمد خود بیکار ننشسته و گستره‌ تولیدات خود را در حال حاضر به بخش‌های تولیدات خودرو، IOT، و RF (فرکانس رادیویی) افزایش داده است.

در حال حاضر، مدیاتک روی توسعه بخش‌های خودرو و واقعیت توسعه‌یافته (XR) تمرکز کرده است. تراشه‌های mmWave مدیاتک نیز به تأیید مجامع جهانی رسیده و در نیمه‌ دوم امسال به تولید انبوه می‌رسد. این قابلیت به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا قابلیت mmWave را به سطوح قیمتی پایین‌تری از گوشی‌های خود کاهش داده و در نتیجه رقابت برای کوالکام نیز سخت‌تر خواهد شد.

در انتها باید گفت که این شرکت احتمال اضافه کردن مودم‌های ۵G و ماژول‌های IoT را به محصولات شرکت‌هایی مانند Quectel و Fibocom در نظر دارد و انتظار می‌رود در بخش نوت‌بوک و لپ‌تاپ هم مدیاتک با عرضه مودم‌های ۵G و Wi-Fi 6/6E در کنار تراشه Kompanio برای کروم‌بوک‌ها پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا