تکنولوژی

فیس‌بوک ۳ میلیارد دلار روی متاورس بی‌کیفیت خود هزینه کرده است

اولین گزارش مالی شرکت متا (Meta) در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. نکات بسیار جالبی در این گزارش وجود دارد. در اصل این اولین سالی است که فیسبوک (Facebook) به نام متا تغییر کرده و به طور کلی تمرکز آن نیز روی متاورس (Metaverse) است. حال نکته جالب اینجاست که این شرکت ۲.۹۶ میلیارد دلار روی بخش آزمایشگاه واقعیت (Reality Lab) هزینه کرده است. درآمد این شرکت نیز تنها ۶۵۰ میلیون دلار بوده که نشان دهنده ضرر از این بخش است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ اوایل سال ۲۰۲۱ نیز وضعیت متا به همین شکل بود. این شرکت بیش از ۱.۸ میلیارد دلار هزینه کرد و تنها ۵۳۴ میلیون دلار درآمد داشت. بخش واقعیت مجازی متا حدود ۱۷ هزار کارمند دارد. به همین علت تأمین هزینه‌های این بخش بسیار دشوار بوده و متا در حال حاضر ضرر می‌کند. البته لازم به ذکر است که این ماجرا باعث نابودی شرکت نخواهد شد. به دلیل اینکه متا حدود ۲۷ میلیارد دلار از برنامه‌های مرتبط با فیسبوک درآمد دارد.

سرمایه‌گذاران از این وضعیت راضی هستند. به دلیل اینکه سهام متا حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است. اخیراً نیز مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) اعلام کرده که یک نسخه مرورگر از هورایزن ورلدز (Horizon Worlds) عرضه خواهد کرد. این برنامه در اصل برنامه‌ی اصلی متاورس است. همینطور اینکه به زودی هدست واقعیت مجازی جدید به نام پروژه کامبریا (Project Cambria) معرفی خواهد شد. جامعه هدف آن نیز افراد حرفه‌ای در این زمینه است. زاکربرگ در همان ابتدا اعلام کرد که بهتر است کاربران از هدست واقعیت مجازی برای تجربه هورایزن ورلدز استفاده کنند.

متا در مورد این هزینه‌ها می‌گوید که بخشی از آن برای گسترش هورایزن ورلدز روی دستگاه‌های دیگر مصرف می‌شود. با اینحال اگر هدف اصلی هدست واقعیت مجازی است، پس نیاز به تلاش زیاد برای عرضه آن روی دستگاه‌های دیگر نیست! به همین دلیل هنوز آینده واقعیت مجازی مشخص نیست و معلوم نیست که چه چیزی قرار است کاربران و سازندگان را به دنیای واقعیت مجازی جذب کند.

در اصل متا باید نشان بدهد که یک ایده و شرکت سودده است تا سرمایه‌گذاران و سازندگان تصمیم به حضور در آن بگیرند. اینطور که به نظر می‌رسد تمرکز زاکربرگ روی کامل کردن دنیای متا و سپس تلاش روی گسترش آن است. همانطور که رئیس این کمپانی می‌گوید، این کار یک تغییر بزرگ و طولانی مدت برای کل کمپانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا