گیمتکنولوژی

فناوری XeSS اینتل به زودی عرضه می شود

اینتل پردازنده‌های گرافیکی مجزا مخصوص لپ تاپ سری Arc A خود را همین اخیراً معرفی کرد و به زودی گیمرها قادر به خرید آنها خواهند بود. با این حال اینتل تصمیم گرفته عرضه فناوری XeSS را به تعویق بیندازد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ همان‌طور که می دانید XeSS یک فناوری مشابه AMD FSR یا NVIDIA DLSS است و با بهره گیری از هوش مصنوعی، امکان اجرای بازی‌ها با نرخ فریم دهی یا تنظیمات بالاتر را می‌دهد. XeSS همانند فناوری‌های مزبور از طریق بهبود کیفیت و افزایش وضوح تصویر بازی‌های رندر شده در وضوح تصویر پایین‌تر کار می‌کند.

اینتل تأیید کرده فناوری XeSS در ابتدای عرضه توسط 20 بازی از جمله Death Stranding: Director’s Cut ،Legend of the Tomb Raider ،Ghostwire Tokyo و Chorus or Hitman 3 پشتیبانی می‌شود. با این حال عرضه آن به تعویق افتاده است.

طبق اعلام اینتل خبری از عرضه XeSS با پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ سری Arc 3 نخواهد بود علاقه‌مندان باید منتظر سری Arc 5 و Arc 7 در بازه اواخر ماه مِی تا ژوئیه (اواخر بهار تا اوایل تابستان) بمانند.

جالب‌تر اینکه می دانیم تا پایان فصل دوم سال میلادی جاری نسخه دوم از فناوری AMD FidelityFX Super Resolution از راه می‌رسد که توسط سخت افزارهای بیشتری پشتیبانی می‌شود.

البته نباید فراموش کرد فناوری XeSS اینتل بیشتر به DLSS انویدیا نزدیک است و از یادگیری ماشین برای افزایش کیفیت تصویر استفاده می‌کند. در طرف مقابل AMD FSR فناوری نسبتاً ساده‌تر و کم کیفت تر است.

XeSS اینتل برای این کار به قابلیت XMX (Xe Matrix Extensions) در سطح سخت افزار وابسته است. در واقع می‌توان گفت XMX کارکردی مشابه هسته‌های Tensor انویدیا دارد.

خوشبختانه بر خلاف AMD FSR، در XeSS تنها صحنه سه بُعدی تحت پردازش الگوریتم‌های افزایش کیفیت و جزئیات تصویر قرار می‌گیرد و جلوه‌های بصری و HUD ها در همان وضوح تصویر نهایی رندر می‌شوند و خبری از افت کیفیت آنها نخواهد بود. جالب اینکه کیت توسعه XeSS SDK انحصاری نیست و سازندگانی چون انویدیا AMD هم در صورت تمایل می‌توانند از آن برای پردازنده‌های گرافیکی با پشتیبانی از Shader Model 6.4 استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا