کامپیوتر

فروش کامپیوترهای شخصی در اروپا ۳٪ افزایش داشته است

به گزارش مؤسسه‌ی آماری Canalys، فروش کامپیوترهای شخصی (شامل کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ،‌ نوت بوک و ورک‌استیشن) در بازار اروپا در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ با رشد ۳ درصدی همراه بوده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ در دورانی که شیوع ویروس مرگبار کرونا آغاز شد تا به این لحظه، شاهد تغییرات گسترده‌ای در صنایع مختلف بودیم. محدودیت‌های زیادی که در نتیجه‌ی این بیماری در بسیاری از کشورها اعمال شد، شرایط کاری را به صورت کلی تغییر داد تا بدین ترتیب با یک دوره‌ی کاملا جدید آشنا شویم؛ جایی که بسیاری از کسب و کارها به صورت آنلاین یا همان غیرحضوری انجام می‌شوند تا مبادا افراد زیادی به بیماری جدید مبتلا نشوند. اگرچه در این بین بیمار شدن افراد اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه‌ی موجود است منتها ضرری که به شرکت‌ها وارد شد را هم می‌توان به اتفاقات ناخوشایند در نتیجه‌ی این بیماری افزود. چرا که فروش محصولات سخت‌افزاری هم کاهش چشمگیری پیدا کرد.

یکی از بخش‌هایی که در آن شاهد کاهش سرعت روند رو به رشد بودیم، بازار کامپیوترهای شخصی (PC) است که شامل اقلامی نظیر کامپیوترهای رومیزی، نوت بوک و ورک‌استیشن می‌شود. با وجود اینکه تقاضا برای این محصولات بالاست اما روند رو به رشد آن‌ها سرعت کمتری به نسب قبل در بازار اروپا دارد.

آمار فروش کامپیوتر

همان‌طور که اشاره شد، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار با مشکل جدی در تأمین قطعات لازم مواجه شوند. همین موضوع هم سهم کامپیوترهای شخصی از بازار را به عدد نه چندان خوب ۳ درصد رساند. این در حالی است که در سال گذشته، بازار کامپیوترهای شخصی در سه‌ماه دوم به نسبت سال ۲۰۱۹ حدودا ۳۹ درصد رشد داشت. به گفته‌ی تحلیلگران، این رشد ۳ درصدی در سه‌ماه دوم سال جاری اگر به خاطر بیماری و در نتیجه کمبود قطعات نبود بیشتر هم می‌شد.

فروش کامپیوترهای شخصی

تقاضا همچنان بالاست چرا که اروپای غربی در دوران پسا کرونا قرار دارد. همچنین رشد دیجیتالی سریع جهان را هم می‌توانید از آمار فروش مشاهده کنید. اگر مشکلات موجود در زنجیره‌ی تامین حل می‌شدند، رشد بیشتری را در بازار کامپیوترهای شخصی شاهد بودیم.

در اروپای غربی، آمار فروش کامپیوترهای شخصی در سه‌ماه دوم امسال به ۱۵ میلیون دستگاه رسید که بیشتر آن‌ها متعلق به لنوو بوده است که ۲۷ درصد سهم بازار را با فروش چیزی حدود ۴٫۱ میلیون دستگاه به خود اختصاص داد. HP هم با فروش ۳٫۷ میلیون دستگاه و کسب ۲۴ درصد از سهم بازار در رده‌ی دوم قرار گرفت. در رده‌های بعدی هم دل، ایسر و اپل قرار دارند که به ترتیب ۱۴، ۱۰ و ۹ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند.

آمار فروش کامپیوتر

به گزارش Canalys، لنوو به مدت سه فصل است که به لطف عملکرد خوبش در بازار جهانی (جایگاه نخست ازآن این شرکت است)، در اروپای غربی توانسته از لحاظ فروش در صدر قرار بگیرد و همین موضوع باعث می‌شود قدرت رایزنی آن با تأمین‌کنندگان و همچنین سرعت و کیفیت رسیدگی به تقاضای کاربران بیشتر از هر شرکت دیگری باشد. HP هم شرکت نخست در دوره‌اهی گذشته به حساب می آمد اما نتوانست بین بازار اروپا و آمریکا تعادل ایجاد کند و همین موضوع هم باعث از دست رفتن جایگاه این شرکت بزرگ شد.

بازار تبلت‌ها

تبلت‌ها نمونه‌ی کوچک‌تر کامپیوترهای شخصی به حساب می‌آیند که کاربران می‌توانند در محل‌هایی که امکان حمل و نقل یک کامپیوتر وجود ندارد از آن به‌راحتی استفاده کنند. همین قابلیت جابه‌جایی باعث شد بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان، بخش بزرگی از کاربران تبلت را تشکیل دهند. به‌خصوص اکنون که در دوران کرونا هستیم و نمایشگر گوشی برای رسیدگی به محتوای آموزشی کوچک است، تبلت‌ها افزایش فروش بسیار خوبی داشتند. برای مثال میزان فروش تبلت‌ها در سه‌ماه دوم امسال در اروپای غربی به ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد و این یعنی ۷٫۹ میلیون دستگاه که در سراسر این بازار به فروش رفت.

آمار فروش کامپیوتر

آمار فروش تبلت در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۱ اما این‌ بار به نفع اپل و باز هم لنوو بوده است که به ترتیب ۳۶ و ۲۰ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفتند. اپل که معمولا در این زمینه بهترین عملکرد را دارد توانست با عرضه‌ی آیپد پرو با پردازنده‌ی بسیار قدرتمند M1، چیزی حدود ۷۳ درصد رشد را در فروش به نسبت سال گذشته تجربه کند که این میزان برای لنوو به ۸۷ درصد می‌رسد. اگرچه لنوو در رده‌ی دوم بازار در این بخش قرار دارد، اما باز هم توانست به‌خاطر قیمت بالایی که اپل برای آیپدها در نظر گرفت سود کافی را ببرد و محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برساند.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که بعد از اپل و لنوو، در رده‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به سامسونگ،‌ هواوی و آمازون قرار می‌گیرند که همه‌ی آن‌ها کاهش قابل توجهی را به نسبت عملکرد خود در سال گذشته تجربه کردند. حال باید دید با ورود تبلت‌های سری گلکسی تب S8، آیا سهمی که سامسونگ از بازار دارد بهتر خواهد شد یا اینکه باز هم افت عملکرد دیگری را از این شرکت شاهد خواهیم بود. هواوی هم که به خاطر تحریم‌های سنگین دولت آمریکا، فعلا در وضعیتی قرار ندارد که کاربران اصلا محصولات آن را خریداری کنند. به همین خاطر هم هست که بیشترین کاهش در فروش تبلت را این شرکت تجربه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا